• Anonym (Hej)

    Tips till alla som försöker bli gravida

    Bli inte arga nu, för jag försöker inte ge någon falska förhoppningar eller luras på något sätt. Självklart är det med största sannolikhet en naturlig slump när man lyckas bli gravid och inte. Det är många kroppsliga saker som ska klicka både mannens kropp, kvinnans kropp och spermiernas egna egenskaper och ägget osv. MEN...

    Det tog ett år för mig att bli gravid och jag kom precis på att den månaden jag faktiskt blev gravid så hade jag precis läst en artikel om att börja varje morgon med ett glas färskpressat citronvatten. Det var typ en lång artikel om att göra kroppens ph-värde basiskt på morgonen eller något sådant. Man skulle dricka ett stort glas citronvatten (ganska så koncentrerat och starkt av citron) och sedan vänta med frukosten ett tag. Jag tyckte att detta lät fräscht och körde på detta den månaden jag blev gravid.

    Jag minns att när man försökte bli gravid så ville man testa allt typ, bara för att försöka göra något. Jag testade rosenrot och membrasin och kristaller utan framgång.

    Lycka till alla och bli inte upprörda över mitt töntiga tips, om ni inte tror på det så vifta bara bort det. Jag tycker inte heller att det låter särskilt trovärdigt men tänk om det skulle fungera för någon annan! Skulle vara kul att se :p

    Kram!

  • Svar på tråden Tips till alla som försöker bli gravida
  • Anonym (Tvärtom)

    Det är väl snarare tvärtom, att ett lågt ph minskar chansen att bli gravid då det blir för sur miljö för spermierna?

    Det är iaf vad som står på lactal och det som är anledningen att det inte ska tas när man försöker bli gravid.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2020-03-13 14:50:37 följande:

    Det är väl snarare tvärtom, att ett lågt ph minskar chansen att bli gravid då det blir för sur miljö för spermierna?

    Det är iaf vad som står på lactal och det som är anledningen att det inte ska tas när man försöker bli gravid.


    Jag kommer inte ihåg vad det stod i artikeln om just pH-grejen men det var massor bra grejer som hände i kroppen och jag smorde liksom inte in underlivet med citronvatten så det är nog inte samma sak :)
  • Anonym (Hej)

    Haha OBS ha inte citron i vaginan, det tror jag inte på!

  • Anonym (Hej)
    Anonym (d) skrev 2020-03-13 22:59:32 följande:

    Förmodligen en tillfällighet


    Japp men hoppet är det sista som överger människan
  • MammaTillDansband
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-13 14:43:06 följande:

    Det tog ett år för mig att bli gravid och jag kom precis på att den månaden jag faktiskt blev gravid så hade jag precis läst en artikel om att börja varje morgon med ett glas färskpressat citronvatten. Det var typ en lång artikel om att göra kroppens ph-värde basiskt på morgonen eller något sådant. Man skulle dricka ett stort glas citronvatten (ganska så koncentrerat och starkt av citron) och sedan vänta med frukosten ett tag. Jag tyckte att detta lät fräscht och körde på detta den månaden jag blev gravid.


    Du var sjuk den dagen dina klasskompisar lärde sig om pH-värden, surt och basiskt på kemin i högstadiet va?
    Citron är surt, alltså lågt pH-värde.
    För att göra kroppen basisk (som är motsatsen till surt, berättade kemiläraren) hade du behövt dricka något med högt pH-värde, typ Samarin.

    Men grattis till barnet!
  • Anonym (Hej)
    MammaTillDansband skrev 2020-03-14 17:06:14 följande:

    Du var sjuk den dagen dina klasskompisar lärde sig om pH-värden, surt och basiskt på kemin i högstadiet va?

    Citron är surt, alltså lågt pH-värde.

    För att göra kroppen basisk (som är motsatsen till surt, berättade kemiläraren) hade du behövt dricka något med högt pH-värde, typ Samarin.

    Men grattis till barnet!


    Snabb googling och detta kom fram:

    Citron smakar ju surt, så man skulle kunna tro att citron är ett surt livsmedel även i kroppen. Men eftersom att den innehåller basiska mineraler blir den starkt basisk i kroppen när du äter den. Citron blir alkalisk i kroppen därför att den innehåller basiska mineraler!

    Nej jag var inte sjuk men du kanske var? :)
  • MammaTillDansband

    Källan till ditt påstående var (jag kan också googla) kurera.se, och där finns en del övrigt att önska vad gäller att kunna belägga det man påstår. Personen som skriver artikeln har ingen utbildning i ämnet, och kommer dragandes med sånt som är ren vidskepelse.

    Här en intervju med en dietist (som är utbildad), se särskilt frågan om citron kan balansera kroppens pH-värde:
    topphalsa.se/kan-citronvatten-verkligen-oka-forbranningen-topphalsas-dietist-svarar/

  • Anonym (Hej)
    MammaTillDansband skrev 2020-03-14 17:45:35 följande:

    Källan till ditt påstående var (jag kan också googla) kurera.se, och där finns en del övrigt att önska vad gäller att kunna belägga det man påstår. Personen som skriver artikeln har ingen utbildning i ämnet, och kommer dragandes med sånt som är ren vidskepelse.

    Här en intervju med en dietist (som är utbildad), se särskilt frågan om citron kan balansera kroppens pH-värde:

    topphalsa.se/kan-citronvatten-verkligen-oka-forbranningen-topphalsas-dietist-svarar/


    Haha hur vet vi att din är en utbildad dietist bara för att hen skriver det? Kan jag också hävda att jag är :)

    Oavsett vad så var hela grejen med basiskt osv inte så väsentligt. Många startar trådar och skriver typ gjorde du något annorlunda den månaden du blev gravid. Och ja det gjorde jag. Och jag var väldigt försiktig när jag skrev tipset så att ingen skulle bli offended och ändå kommer det muppar som du och ska vara otrevliga helt i onödan, suck...
  • MammaTillDansband
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-14 17:51:34 följande:
    Haha hur vet vi att din är en utbildad dietist bara för att hen skriver det? Kan jag också hävda att jag är :)

    Oavsett vad så var hela grejen med basiskt osv inte så väsentligt. Många startar trådar och skriver typ gjorde du något annorlunda den månaden du blev gravid. Och ja det gjorde jag. Och jag var väldigt försiktig när jag skrev tipset så att ingen skulle bli offended och ändå kommer det muppar som du och ska vara otrevliga helt i onödan, suck...
    Hade du varit dietist hade du inte trott på vidskepelse, i stil med att "balansera kroppens pH-värde"... (äkta vidskepelse säger att vatten från ett vattendrag som rinner norrut har extra kraft)

    För övrigt är "mupp" ett inte särskilt fantasifullt invektiv. 

    C:a 80 % blir gravida inom ett år, ytterligare 10 % inom 2 år, övriga 10 % får söka hjälp för sina fertilitetsproblem. Blir någon lyckligare av att dricka citronvatten, ha samlag i en viss ställning eller när månen är full - står det var och en fritt, även om det inte lär förändra oddsen. 

    Tack för mig!
  • Anonym (Hej)
    MammaTillDansband skrev 2020-03-14 18:43:16 följande:

    Hade du varit dietist hade du inte trott på vidskepelse, i stil med att "balansera kroppens pH-värde"... (äkta vidskepelse säger att vatten från ett vattendrag som rinner norrut har extra kraft)

    För övrigt är "mupp" ett inte särskilt fantasifullt invektiv. 

    C:a 80 % blir gravida inom ett år, ytterligare 10 % inom 2 år, övriga 10 % får söka hjälp för sina fertilitetsproblem. Blir någon lyckligare av att dricka citronvatten, ha samlag i en viss ställning eller när månen är full - står det var och en fritt, även om det inte lär förändra oddsen. 

    Tack för mig!


    Aww, känner du att du måste vara fantasifull med mig? Jag kände inte det med dig, ber om ursäkt :)

    Precis, där sa du det i slutklämmen: blir någon lyckligare av att dricka citronvatten så kör på! Det var det jag ville göra, sprida lite lycka.

    Det finns människor som tror på dietister, andra tror på gud, någon tror på vitamintillskott och någon på citronvatten. Vi gillar olika!
  • Anonym (ok)
    MammaTillDansband skrev 2020-03-14 17:06:14 följande:
    Du var sjuk den dagen dina klasskompisar lärde sig om pH-värden, surt och basiskt på kemin i högstadiet va?
    Citron är surt, alltså lågt pH-värde.
    För att göra kroppen basisk (som är motsatsen till surt, berättade kemiläraren) hade du behövt dricka något med högt pH-värde, typ Samarin.

    Men grattis till barnet!
    Ett livsmedels faktiska pH-värde säger inget om dess bas- eller syrabildande förmåga. Därför är det viktigt att hålla isär dessa egenskaper. Till exempel har både citron och lime låga pH-värden, men vid omsättning i kroppen är de basbildande. https://stud.epsilon.slu.se/6330/1/thuresson_c_langborger_r_131218.pdf

    The body maintain pH level called acid-alkaline homeostasis. Food's acid or alkaline forming tendency has nothing to do with the actual pH of the food itself. For example, lemons are very acidic, however the end-product they produce after ingestion and assimilation are very alkaline, hence lemon are alkaline forming. In the same way meat taste alkaline but the end product are acidic residue. 
    https://www.researchgate.net/publication/333532069_The_Pharma_Innovation_Journal_2019_84_932-935_Concepts_of_acid_alkaline_diet
  • Anonym (Majskakan)

    Kul med tips!!

    Ta inte åt dig av folk som inte läste vad du skrev angående att vifta bort det. Du vet ju precis hur det är i min situation där man nästan blir villig att testa allt som står på nätet för att behålla hoppet om att lyckas. Jag tycker det låter både gott och nyttigt och har absolut ingenting att förlora på att testa :)

Svar på tråden Tips till alla som försöker bli gravida