• Anonym (Trådstartare)

    Tvingad till abort

    Hej, samma helg som halloween förra året fick jag veta att jag och min dåvarande pojkvän skulle få barn i juni/juli. Allt var planerat och jag var lyckligare än någonsin men lyckan försvann snabbt när min dåvarande började prata om abort. Någon som han visste var det sista jag ville, jag som längtat efter att bli gravid och få mitt första barn.

    Min dåvarande pojkvän tvingade mig till att göra abort vilket gjorde att jag gick ner i en depression och försökte ta mitt liv 2 veckor före medicinsk abort innan jag kom in i ett alkoholberoende som jag fortfarande inte tagit mig ur.

    Pga aborten så gjorde vi även slut vilket jag är glad över nu men jag funderar nu på om man kan anmäla honom för skadestånd pga all psykisk och fysisk smärta jag fick och fortfarande har.

    Jag har aldrig hört om man kan få det men det var en fundering jag fick! (Är inte säker på om jag ska göra det om man nu kan det)

    Tacksam för svar och önskar en god ton i tråden!

  • Svar på tråden Tvingad till abort
  • Långbenopluto

    nä, det är bara i USA man kan göra så.

    Bästa "hämnden" du kan göra är att bli lycklig och hitta nån ny som vill samma som dig i livet.

  • Pierott

    Alltså du måste se skillnaden här, jag förstår att för dig känns det som tvång. Men jag har väldigt svårt att tro att han band fast dig, tog dig till sjukhuset o skrek att dom skulle göra abort på dig.

    Det finns ingen brottsrubricering här då inget brott begåtts förutom att din dåvarande inte lyssnade på dina känslor.

  • Anonym (ace)

    Hur tvingade han dig? Drogade dig, bältade dig vid en gyn-stol, körde upp en klädhängare i de nedre regionerna, höll en kniv mot strupen, en pistol mot huvudet, hotade din syster till livet..?

    Så vitt jag vet så kan bara kvinnan bestämma om en abort ska ske, och barnmorskorna brukar inte se mellan fingrarna om partnern håller strypgrepp om kvinnan för att aborten ska kunna genomföras.

  • Anonym (Så ledsen för er skull)

    Jättelsedsen för din skull och för ditt barns skull.... :( Hemskt gjort av honom!!

    Jag blev också mer eller mindre tvingad som tonåring att genomgå ett dödande av mitt barn i livmodern.... :( Mådde väldigt dåligt psykiskt under många år efteråt. Var en vuxen kvinna i 40-årsåldern som inte själv hade barn som övertygade mig om att ta "bort" (dvs döda) barnet i min mage var det "bästa"....

    Jag var mycket utsatt och förvirrad och kände att de "vuxna" väl måste "veta bäst".... Men som sagt, mådde väldigt dåligt av det sedan ända tills jag fick mitt första levande barn. Då först gick smärtan bort, fast jag har fortfarande skuldkänslor (fast jag vet ju att jag blev pressad) och tänker att det var en pojke och att han skulle varit 20 år nu! Hans far skulle ha älskat honom och hela hans familj, jag skulle ha varit mycket stolt över honom tror jag. Tror inte att hans far och jag skulle ha levt tillsammans, men sonen hade varit älskad och vacker!

    Du kan nog dock inte få mannen dömd för detta... och skadestånd lär det inte gå att få. Det blir ord mot ord....

    Kramar!! Förlåt dig själv nu. Det är en exremt svårt situation när man blir så pressad! Kram... Du kommer säkert att få ett levande barn nån gång!

Svar på tråden Tvingad till abort