• Lillarapunzel

    Klädstorlek till denna person?

    Lite dum fråga kanske, då det väl är svårt att generalisera, men försöker ändå:
    Jag tänkte köpa en lite finare skjorta till en person i min närhet, men vet inte riktigt vilken storlek personen i fråga kan ha. Skulle såklart bara kunna fråga henne, men vill helst att skjortan ska vara en överraskning, så kanske lite dumt att fråga då. Att rota genom hennes garderob efter etiketter är såklart uteslutet.


    Så, vad är rimlig klädstorlek till följande?
    Kvinna, 172 cm, normalbyggd till lite kruvigare, väger kanske 66-68 kg. Eller snarare; ni som är ungefär lika stora, vad har ni för klädstorlek? Jag hade spontant tippat på kanske storlek 42-44, men vet inte hur rätt det är.

  • Svar på tråden Klädstorlek till denna person?
  • Anonym (...)

    Jag är 169, väger 67 kg och skulle säga small eller 36. På en del grejer tom xs/34 men just skjorta/blus är svårt då de ofta stramar över bysten.

    Att en tjej med den längden och vikten skulle vara kurvig tycker jag för övrigt låter helt galet!!!

  • Anonym (160)

    160 lång, 56 kg, små bröst, men breda axlar. Få damskjortor passar mina axlar. Brukar köpa L om det ska finnas en chans (40-42).

  • Anonym (Otroligt)
    Anonym (...) skrev 2020-03-14 01:02:58 följande:

    Jag är 169, väger 67 kg och skulle säga small eller 36. På en del grejer tom xs/34 men just skjorta/blus är svårt då de ofta stramar över bysten.

    Att en tjej med den längden och vikten skulle vara kurvig tycker jag för övrigt låter helt galet!!!


    Det här låter helt otroligt för mig. Jag är 165, väger 62 och har storlek 40, ibland 42. Stl M. Jag är verkligen kurvig.

    TS - bystmåttet är nog det viktigaste att titta på tror jag. Om hon ör kurvig liksom jag så kan det vara så att skjortor i vanliga storlekar oftast inte funkar alls. Jag köper skjortor och blusar endast i vissa modeller samt från Bravissimo.

    Kan du luska om hon har kläder sen innan av det märket du tänkt köpa?
  • Lillarapunzel
    Anonym (Otroligt) skrev 2020-03-14 01:50:36 följande:
    Det här låter helt otroligt för mig. Jag är 165, väger 62 och har storlek 40, ibland 42. Stl M. Jag är verkligen kurvig.

    TS - bystmåttet är nog det viktigaste att titta på tror jag. Om hon ör kurvig liksom jag så kan det vara så att skjortor i vanliga storlekar oftast inte funkar alls. Jag köper skjortor och blusar endast i vissa modeller samt från Bravissimo.

    Kan du luska om hon har kläder sen innan av det märket du tänkt köpa?

    Tack för ditt svar!
    Håller helt med om att ovanstående kommentar låter helt otroligt. Jag är 162 cm, väger ca. 58 kg och har storlek M och omväxlande 38-40. Att den här personen jag tänkte köpa skjortan till, skulle ha mindre än 38-40, ser jag nästan som helt uteslutet. Så mycket kan jag säga direkt, även om jag vet exakt storlek.


    Ska verkligen skriva upp dina tips! Att bystmåttet explicit är så viktigt har jag faktiskt inte tänkt på. Ej heller om hon har kläder av det märket sedan tidigare. Stort tack! 

  • Anonym (Å)
    Anonym (Otroligt) skrev 2020-03-14 01:50:36 följande:

    Det här låter helt otroligt för mig. Jag är 165, väger 62 och har storlek 40, ibland 42. Stl M. Jag är verkligen kurvig.

    TS - bystmåttet är nog det viktigaste att titta på tror jag. Om hon ör kurvig liksom jag så kan det vara så att skjortor i vanliga storlekar oftast inte funkar alls. Jag köper skjortor och blusar endast i vissa modeller samt från Bravissimo.

    Kan du luska om hon har kläder sen innan av det märket du tänkt köpa?


    Det är väl inte otroligt, hon skriver att hon har för små blusar som stramar över brösten.
  • Anonym (...)
    Anonym (Å) skrev 2020-03-15 04:58:40 följande:

    Det är väl inte otroligt, hon skriver att hon har för små blusar som stramar över brösten.


    Mina blusar stramar inte över bysten men det är ju ett känt problem!

    När jag vägde 86 kg (jag var 169 lång då med) så hade jag storlek 42 på kläder så det kan verkligen skilja sig en hel del!!!
  • Corrie
    Anonym (...) skrev 2020-03-14 01:02:58 följande:

    Jag är 169, väger 67 kg och skulle säga small eller 36. På en del grejer tom xs/34 men just skjorta/blus är svårt då de ofta stramar över bysten.

    Att en tjej med den längden och vikten skulle vara kurvig tycker jag för övrigt låter helt galet!!!


    Alltså, jag är 165 och väger 54. När jag vägde ett par kg mindre brukade jag köra med S och XS men nu med 54 kg börjar jag inse att medium på vissa saker inte är helt fel. Så att du går runt med S och XS låter lite märkligt onekligen. Kläderna måste sitta väldigt tajt på ett inte helt klädsamt sätt.

    Jo, TS väninna får nog anses som kurvig.
  • Anonym (...)
    Corrie skrev 2020-03-16 10:28:55 följande:

    Alltså, jag är 165 och väger 54. När jag vägde ett par kg mindre brukade jag köra med S och XS men nu med 54 kg börjar jag inse att medium på vissa saker inte är helt fel. Så att du går runt med S och XS låter lite märkligt onekligen. Kläderna måste sitta väldigt tajt på ett inte helt klädsamt sätt.

    Jo, TS väninna får nog anses som kurvig.


    Men what? När jag vägde 20 kg mer hade jag 40/42, M/L. Har iofs en del muskler och sist jag var hos läkaren sa de att jag inte fick gå ner mer i vikt... Min fettprocent är för låg!

    Kläderna sitter relativt tight men inte för tight eller osmakligt...

    Tänk va olika det kan vara!
  • Corrie

    [quote=80285217][quote-nick]Anonym (...) skrev 2020-03-16 10:37:21 följande:[/quote-nick]Men what? När jag vägde 20 kg mer hade jag 40/42, M/L. Har iofs en del muskler och sist jag var hos läkaren sa de att jag inte fick gå ner mer i vikt... Min fettprocent är för låg!

    Kläderna sitter relativt tight men inte för tight eller osmakligt...

    Tänk va olika det kan vara![/

    För all del, kroppar kan nog se väldigt olika ut så att bara se till vikt kan vara missvisande. Muskler väger ju en del, precis som du säger.

  • Corrie

    Sedan är det också så att klädstorlekar verkar kunna variera en del beroende på vilken butik man handlar i. Är jag på Lindex så kan jag nog faktiskt dra en storlek XS, medan en tröja på HM kanske är bättre i S eller M. Indiska med sina tältkläder ska vi inte tala om :)

  • LFF

    När jag låg på den vikten hade jag 38-40 i kläder, i rena storlekar 38.

    Nu ligger jag på ca 75 och drar 40-42 beroende på modell och butik.

Svar på tråden Klädstorlek till denna person?