• Anonym (WW)

8-åring med hög feber och illamående

Min 8 - åring har hög feber 39-40 grader (som mest 40,7) i två dagar. Är även illamående och kräktes till slut en gång. Har ingen matlust.

Undrar om det är nya viruset eller vanlig influensa? Eller om det kan vara annan sjukdom? Har aldrig varit med om att barnet bara haft feber och illamående. Någon annan som varit med om dessa symptom?

• Svar på tråden 8-åring med hög feber och illamående
  • Anonym (C)

Jag trodde att feber nästan var standard vid magsjuka? Om man har vinterkräksjuka t ex. Jag hade det några gånger som barn och kommer ihåg att man låg i nån sorts feberdimma.

• Pentra

Om kroppstemperaturen stiger väldigt snabbt så kan följdreaktionen bli kräkningar. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Orolig)

Informationen från 1177 mm till föräldrar har alltid varit att man ska kontakta sjukvården vid hög feber och kräkningar/illamående!

Det går vinterkräksjuka igen också men det kan vara vad som helst!

• Orkide

En del kräks när de får hög feber. Inte helt ovanligt.

• Sasu

om ens barn har över 40 graders feber så ska man ju kontakta vården. De barn som fått corona viruset har endast fått lindriga symptom eller inga alls. Kan ju vara corona, men då får du ju ta kontakt med vården för ett test.

• Anonym (WW)

Jag har inte kontaktat vården för att jag inte vill belasta 1177 så att de som är jättesjuka inte ska komma fram.

• Anonym (WW)

Jag har inte kontaktat vården för att jag inte vill belasta 1177 så att de som är jättesjuka inte ska komma fram.

• Anonym (Anna)

Min dotter hade ganska hög feber, strax under 40 en dag och sen var det 39,4 andra dagen. Nu är det mycket lägre (ej feber men lite förhöjt). Hon har haft ont i huvudet och lite tillstående. Nu dag 3 är hon lite snorig och hostig. Tror hon har vanlig influensa/förkylning.

• Snuttis2

Har vabbat denna vecka med sonen 3 år som haft 40 graders feber och lätta förkylningstendenser. Troligtvis vanlig influensa !

Han får alltid runt 40 grader om han får feber och vi kontaktade alltid vården i början då det alltid står att man bör ha en kontakt vid hög feber och man gett ex febernedsättande några dagar!

Numera gör vi inte det som standard för de vi fått träffa har alltid titta på oss som om vi var från mars och varit väldigt övertydliga med att allt varit/är bra! Barn har ofta högre temp än vi vuxna och vår son hade feber i närmare 2,5 vecka som spädbarn vilket vi fick till oss av flera var fullt normalt ....

Se till att han äter dricker o vilar tills han är symtomfri, har han svårt med vätska så kör vätske ersättning.

Både vi och sonen har varit magsjuka 3 varv sen december så det går hur mkt varianter som helst just nu.

Vi hade alla kräk i kombo med feber.

Får han andningsbesvär skulle jag kontakta vården men inte annars!

Svar på tråden 8-åring med hög feber och illamående