• Anonym (ts)

Hur ska man veta om man är sjuk?

Vet att det svämmar över av coronatrådar men det kanske man får ha överseende med. 

I alla fall så har jag den senaste veckan haft halsont, feber, trötthet, huvudvärk, ont i nacken, vissa andningssvårigheter och hosta. Just nu har jag endast lite ont i nacken och någon enstaka hostning kvar. 

Detta skulle ju kunna stämma in på corona, men likväl på en förkylning, mina förkylningar brukar se ut så, att det sätter sig just i halsen med förkylningsastma och så. Hur ska man kunna veta vad man har? Eller är det inte så viktigt om man klarar sig själv hemma? Jag hade dock gärna velat veta vad jag har/hade. Jag blev smittad av en i familjen som går i skolan (dock är skolan stängd nu), och jag bor i Stockholmsområdet som ju är ett område med hög risk. 

• Svar på tråden Hur ska man veta om man är sjuk?
  • Anonym (Halsont)

Som jag har förstått det så passar inte halsont in på Corona likaså slemhosta

Utan torr djup hosta med hög feber är väl det man ska vara vaksam på

• Anonym (ts)
    Anonym (Halsont) skrev 2020-03-14 03:05:09 följande:

Som jag har förstått det så passar inte halsont in på Corona likaså slemhosta

Utan torr djup hosta med hög feber är väl det man ska vara vaksam på

Okej, alltså jag har läst otroligt mycket om det här men fortfarande fattar jag inte riktigt vad symtomen är. Har ju varit några artiklar om smittade som uttalar sig men dessvärre är alla sådana låsta (kvällspressen...). Har sett en symtomlista där man jämför med förkylning och influensa men det verkar luddigt, för man kan ha mer eller mindre av alla oavsett vilken sjukdom det gäller, typ
  • Anonym (S)

Jag kan inte svara på frågan i ts, men angående information. DN har alla sina Coronaartiklar öppna för alla och de har en artikel där de noga besktiver symptomen för Corona. Halsont är en av dem.

Det som sällan framkommer är om man oftast har flera sympom eller om man tex kan ha endast halsont men vara 100% pigg och frisk i övrigt.

Angående att testa har jag uppfattat som att man endast testar de som är svårt sjuka och behöver sjukhusvård, men jag kan förstås ha fel.

• Limeblad

Man kan inte veta. Därför är det bäst att stanna hemma vid symptom som skulle kunna vara Corona.

• Anonym (S)
    Limeblad skrev 2020-03-14 07:32:41 följande:

Man kan inte veta. Därför är det bäst att stanna hemma vid symptom som skulle kunna vara Corona.

Jag tolkar inte ts som att hon tänker gå till jobbet utan att hon undrar om hon bör misstänka corona och därmed anmäla det till sjukvården.
  • ttr

Man ska inte anmäla till sjukvården om det inte handlar om inläggning. Klarar man sig på egen hand spelar ingen roll vad viruset heter.

• Limeblad
    Anonym (S) skrev 2020-03-14 07:37:47 följande:

Jag tolkar inte ts som att hon tänker gå till jobbet utan att hon undrar om hon bör misstänka corona och därmed anmäla det till sjukvården.

Jag uppfattade inte av ts om hen varit hemma eller på jobbet hittills, men jag läste kanske slarvigt. Om hen inte varit hemma lär det isåfall inte spela någon roll nu. I Stockholm tas inga prover om man inte är riskgrupp eller redan på sjukhus så veta säkert kommer man inte få göra. Det man kanske kan få från sjukvården är råd om hur länge man ska vara hemma om man misstänker att man är/varit sjuk. Tycker det varit tyst på den fronten.
  • Anonym (I)
    ttr skrev 2020-03-14 07:40:45 följande:

Man ska inte anmäla till sjukvården om det inte handlar om inläggning. Klarar man sig på egen hand spelar ingen roll vad viruset heter.

Sant
  • Anonym (Näst intill omöjligt)

Ofta sliten som förälder och halsproblem och hosta som kommer typ från oktober till maj! Och slem, snuva och torr hals!

Vanligtvis går man ju till jobbet ändå.... Men nu ska vi ju vara hemma.

Jag jobbade hemma i fredags. Sedan i torsdags träffar vi ingen på jobbet som vanligt och tar ALLT per telefon. Besöksförbud i byggnaden!

Just nu tar vi tempen varje dag hemma tvättar händerna i löjligt utsträckning och undviker alla.

Man får ju i princip aldrig veta vilken sjukdom man haft. Du är ju snart fri från just denna.

Svar på tråden Hur ska man veta om man är sjuk?