• Anonym (Yme)

Mår dåligt pga mitt hår

Hej.

Jag har ett stort problem. Jag börjar bli tunnhårig. Eller snarare, jag är redan tunnhårig då skalpen lyser igenom och det har gått fort utför senaste året. Känner panik och vet inte vad jag ska göra.

Jag började märka av vid 25 års ålder att jag började få lite tunnare hår. Idag är jag en kille på 35 år och känner att jag har god hälsa. Har fått höra jag ser ung ut för min ålder. Min skäggväxt är något bättre nu än när jag var 25. Men håret får mig verkligen att må dåligt psykiskt. Detta är främst pga att jag känner mig mindre attraktiv. Vet såklart att det finns undantag, men en stor majoritet av alla tjejer kommer aldrig ge en kille som mig chansen. Detta är verkligen deprimerande då jag är ung och gärna vill ha möjlighet träffa flickvän. Jag är också en kille som försökt ta igen lite förlorade ungdomsår. Har haft sex, men aldrig flickvän t.ex.

För bara några år sedan oroade jag mig inte för detta med mitt hår. Tänkte att eftersom jag har tjockt och fint hår så är lite vikar inget att oroa sig för. Nu visar det sig att jag hade helt fel, jag börjar verkligen förlora det mesta av håret på hjässan. Jag har börjat må dåligt pga att jag känner att tjejer inte är lika intresserade längre. Det hjälper inte att få höra "du träffar nog rätt tjej snart", när man vet med sig att man inte träffat henne när man hade hår och nu ska man som grädde på moset tappa hår också.

Jag vet att det kanske finns enstaka undantag, men de allra flesta tjejer vill ha en kille med hår och väljer en kille med hår före en kille som börjar bli tunnhårig. Oavsett hur killens hälsa är i övrigt så är hår något alla tjejer vill ha. Jag försöker inte bry mig, men innerst inne vet jag att det här påverkar mina chanser med tjejer. Ibland mår jag extra dåligt och tänker att det inte alls känns så kul att leva om man ska gå runt utan att få möjlighet att dejta tjejer.

Vet inte riktigt varför jag skriver denna tråd. Kanske är det ett hopp om att för en stund känna att det inte "bara är som det är", för den tanken gör mig verkligen deprimerad.

• Svar på tråden Mår dåligt pga mitt hår
  • Anonym (Kvinna 45)

Personligen bryr jag mig inte alls om mannen har hår eller ej. Däremot har jag svårt för tunnhåriga män som behåller håret trots sin tunnhårighet för det känns lite desperat.  Det enda rätta är att raka av sig håret och göra det bästa av situationen och rakat är snyggt !

• syntharen

Håller med ovan. Min man blev tunnhårig innan han fyllde 25 och han gjorde det enda raka (hahaha) och rakade av sig håret. Han var lika snygg ändå och är fortfarande 17 år senare.

• Lilant

Ingen bryr sig :) men raka av de då de är finare än att vara tunnhårig

• Anonym (Yme)

Tycker jag ser så konstig ut i rakat. Jag har provat det en gång för några år sedan. Grejen är också att hur vet man när man ser bättre ut i rakat än i det hår man har kvar? Jag börjar bli tunnhårig, men jag har fortfarande rätt mycket hår. På bild ser man att jag börjar få högt hårfäste, men håret ser relativt tjockt ut fortfarande.

• Anonym (Kvinna 45)
    Anonym (Yme) skrev 2020-03-14 07:19:54 följande:

Tycker jag ser så konstig ut i rakat. Jag har provat det en gång för några år sedan. Grejen är också att hur vet man när man ser bättre ut i rakat än i det hår man har kvar? Jag börjar bli tunnhårig, men jag har fortfarande rätt mycket hår. På bild ser man att jag börjar få högt hårfäste, men håret ser relativt tjockt ut fortfarande.

Rakat är alltid snyggare än tunnhårighet och dom flesta tycker det ser/känns konstigt ut när man precis rakat sig.
  • Anonym (S)

Du skulle kunna kolla på apotekets hemsida om dom säljer något för att få tjockare hår/mot håravfall? Har även haft en kompis som snackat om att transplantera hår pga höga flikar. Kanske nått att kolla upp om du känner att du mår dåligt över det?

• Anonym (Yme)
    Anonym (Kvinna 45) skrev 2020-03-14 07:23:09 följande:
    Rakat är alltid snyggare än tunnhårighet och dom flesta tycker det ser/känns konstigt ut när man precis rakat sig.
    Tycker näsan och mitten av ansiktet hamnar i fokus om man inte har något hår alls. Min näsa är inte jättestor, men lite "bullig". Med hår så blir det lite mer balans. Jag har också blek hud trots att jag är mörkhårig. Vill inte se ut om en lägerfånge.
  • Anonym (Yme)
    Anonym (S) skrev 2020-03-14 07:28:12 följande:

Du skulle kunna kolla på apotekets hemsida om dom säljer något för att få tjockare hår/mot håravfall? Har även haft en kompis som snackat om att transplantera hår pga höga flikar. Kanske nått att kolla upp om du känner att du mår dåligt över det?

Jag har börjat med finasteride för att det ska kunna bromsa upp håravfall och möjligen växa tillbaka endel hår. Dock slutar jag direkt om jag märker av några biverkningar. Mindoxidil funkade inte alls. Hårtransplantation är något jag kan tänka mig, men har hört det blir bäst resultat om kan väntar på att håravfallet stabiliserar sig.
  • ttr

Det är ju inte håret som är viktigt. Det måste ju fatta vid 35 år ålder. Det är ju så snyggt med råkat huvud och skägg om det finns något inne i huvudet.

• Anonym (Yme)
    ttr skrev 2020-03-14 08:17:08 följande:

Det är ju inte håret som är viktigt. Det måste ju fatta vid 35 år ålder. Det är ju så snyggt med råkat huvud och skägg om det finns något inne i huvudet.

Fast många kvinnor tycker väl håret spelar roll även om om de är samma ålder som mig(35)? Har hört ofta att de som är rakade väljs bort i stor utsträckning.
  • ttr

Du får aldrig ALLA kvinnor oavsett ditt hår. Så spelar ingen roll att många osv

• Anonym (Yme)
    ttr skrev 2020-03-14 08:49:57 följande:

Du får aldrig ALLA kvinnor oavsett ditt hår. Så spelar ingen roll att många osv

Det var inte det jag menade. Men såg någon studie att kvinnor väljer bort rakade män 10 gånger oftare än män med hår. Alltså samma man fast de visade han med och utan hår. Det spelar väl roll ändå? Säg att jag hade 1/100 chans förut, nu har jag 1/1000 chans. Jag vill inte tycka synd om mig själv, jag är inte den typen av människa, men det är sånt här som gör det lite jobbigt.
  • Anonym (Yme)

Jag fattar att det är jätteviktigt att tycka man är bra som man är. Ingen vill ha en kille som inte tycker han är bra som han är. Men jag tycker det är jobbigt att man försämrar sina chanser dramatiskt.

• Anonym (Yme)

Jag fattar att det är jätteviktigt att tycka man är bra som man är. Ingen vill ha en kille som inte tycker han är bra som han är. Men jag tycker det är jobbigt att man försämrar sina chanser dramatiskt.

• ttr

Dramatiskt minskning blir det om du skaffar en peruk. Så gör inte det

• Anonym (Yme)
    ttr skrev 2020-03-14 09:14:58 följande:

Dramatiskt minskning blir det om du skaffar en peruk. Så gör inte det

Haha jodå jag ska skaffa en riktigt gammal peruk som ser gräslig ut :). Nej, men jag borde kanske överväga hårtransplantation i alla fall. 
  • viseversa

Håller med i att du måste raka av dig håret. Att behålla det trots tunnt är inte snyggt. Rakat är snyggt däremot.

• Pentra

Om din tunnhårighet stör dig; gnid hårbotten med gul lök och gå ut i solen och gör det ofta. Detta ger håret chans att komma tillbaka. Börja att äta MSM det gör att håret växer bättre och blir tjockare allteftersom det växer ut. Jag vet inte vilken som är minsta dos för att få håret att växa sig tjockare, men 2 teskedar om dagen gör iaf susen. MSM avgiftar kroppen, så trappa upp till den dosen långsamt så att kroppen hänger med. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• MeandHim

Klipp väldigt kort, rakat på sidorna och i nacken.

Idag finns så sjukt mkt olika grejer för stygn håret att se tjockt och fylligt ut. Transplantationer vilket är dyrt, pulverspray osv.

Men även toupé om du känner för det, dom kostar såklart oxå en hel del, men är såpass naturliga att ingen skulle ens reflektera över att det är en toupé.

En annan sak, sluta stressa!!!! Ju mer du stressar över håret desto mer kommer du att tappa.

Massera hårbotten ordentligt när du schamponerat, det stimulerar växtkörtlarna.

Svar på tråden Mår dåligt pga mitt hår