• Anonym (Farligt?)

Amning och rökning

Hur farligt är det för barnet att amma om mamman röker högst tre cigaretter om dagen och som minst en?

Hur skadligt är det för barnet, barnet är lite över 1 år. Vilka risker finns det? Kan barnet få cancer av det?

• Svar på tråden Amning och rökning
  • Anonym (Minna)

Så länge som du inte röker i närheten av barnet och väntar någon timme efter att du har rökt med att andas på barnet bör det inte vara någon jätterisk. Tror inte att tobak går över i bröstmjölken men vet inte säkert. Tobak i sig är ju dödligt för små barn.

Det finns ju även en ökad risk för plötsligt spädbarnsdöd hon barn som utsätts för passiv rökning, men den risken sjunker ju högre upp i åldern.

• Anonym (Jag)

Rök du, det är ingen fara.

• Anonym (Google is your friend)

Det är visst farligt att röka när man ammar!! Sunt förnuft borde tala om det, men här är en källa för säkerhets skull: https://www.babyhjalp.se/rokning-amning-bebis

D
    essutom tänker nästan ingen på tredjehandsrökningen, nämligen att gifterna sätter sig i hår och kläder vilket överförs till barnet vid kontakt.

Så rök, men då ska du inte amma och dessutom byta kläder och tvätta håret efter varje cigarett. Eller så kan du göra er båda en tjäns och sluta helt.

• Anonym (Hmm)

Ditt barn ... du borde lägga ner rökning under graviditet o amning.
    Ditt ego ska inte skada barnet!

• Anonym (Farligt?)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-03-14 16:04:14 följande:

Men hur skadar det barnet?
  • Anonym (Farligt?)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-03-14 16:04:14 följande:

• Anonym (Fd rökare)
    Anonym (Farligt?) skrev 2020-03-14 20:53:12 följande:

Barnet blir ju passiv rökare plus att nikotinet går över i mjölken. Men om du röker direkt efter amning, byter kläder och tvättar dig och sedan väntar några timmar innan du umgås med barnet så minimerar du risken
  • Anonym (Äckligt)

Rökare borde tvångssteriliseras!

• Anonym (Barnets bästa)

Rökning,graviditet och amning passar inte ihop.Tänk på ditt barn och håll cigg långt borta.

• Anonym (Rök)

Nu är mitt barn långt ifrån liten..
    Jag rökte när jag ammade, rökte också när jag var ute och gick med barnvagnen. 
    Vi var flera mammalediga som rökte, drack kaffe när vi sågs.

Svar på tråden Amning och rökning