• Cattapult

    Förlossningsrutiner kring Coronaviruset

    Har BF 16/3 och ringde förlossningen i Helsingborg där vi bor, igår för att kolla om det är några förändrade rutiner kring förlossning och eftervård pga Corona viruset.

    Ja, en partner tillåts under förlossningen och det ska vara samma person hela tiden.

    Sen är det bara mamma och barn som släpps in på BB - ingen respektive....

    BM meddelade att man ju kan gå på tidig hemgång efter 6h.

    Känns som att det vill till att allt förlöper normalt...

    Frågor kvarstår dock

    Riskerar vi smitta på förlossningen? Blir vi testade?

    Någon som vet mer än mig?

  • Svar på tråden Förlossningsrutiner kring Coronaviruset
  • Piff

    De har ju vidtagit åtgärder för att minska risken för smitta. Endast en partner, som inte får ha några förkylningssymtom. Och sedan bara mamma och barn på BB. Är nog svårt att minimera risken mer, skulle vara att alla pappor/partners nekas vara med vid förlossningen.

    Ang provtagning så är ju riktlinjerna just nu att de som är i behov av vård till följd av sina symtom provtas. En gravid/nyförlöst kvinna som är frisk behöver ju inte provtas. Är kvinnan förkyld blir hon nog isolerad på rummet, är kvinnan så dålig att hon behöver intensivvård så provtas hon enligt riktlinjer.

    Nu jobbar jag inte inom förkossningsvården, men inom annan vård, har inte full insyn i regionala rutiner, bara fått info om vad som gäller inom vår region.

  • Anonym (Utter)

    De har ju vidtagit åtgärder för att minska risken för smitta. Endast en partner, som inte får ha några förkylningssymtom. Och sedan bara mamma och barn på BB. Är nog svårt att minimera risken mer, skulle vara att alla pappor/partners nekas vara med vid förlossningen.

    Ang provtagning så är ju riktlinjerna just nu att de som är i behov av vård till följd av sina symtom provtas. En gravid/nyförlöst kvinna som är frisk behöver ju inte provtas. Är kvinnan förkyld blir hon nog isolerad på rummet, är kvinnan så dålig att hon behöver intensivvård så provtas hon enligt riktlinjer.

    Nu jobbar jag inte inom förkossningsvården, men inom annan vård, har inte full insyn i regionala rutiner, bara fått info om vad som gäller inom vår region.

  • Anonym (BM)

    Varför skulle ni testas? Nu testar man ju bara om det är medicinskt motiverat, om man läggs in på en avd. /BM i sthlm


    Cattapult skrev 2020-03-14 12:17:03 följande:

    Har BF 16/3 och ringde förlossningen i Helsingborg där vi bor, igår för att kolla om det är några förändrade rutiner kring förlossning och eftervård pga Corona viruset.

    Ja, en partner tillåts under förlossningen och det ska vara samma person hela tiden.

    Sen är det bara mamma och barn som släpps in på BB - ingen respektive....

    BM meddelade att man ju kan gå på tidig hemgång efter 6h.

    Känns som att det vill till att allt förlöper normalt...

    Frågor kvarstår dock

    Riskerar vi smitta på förlossningen? Blir vi testade?

    Någon som vet mer än mig?


Svar på tråden Förlossningsrutiner kring Coronaviruset