• Sat 14 Mar 2020 16:26
    314 visningar
    0 svar
    +1
    0
    314

    Corona - ska man vara hemma

    Har just sett lite på Vinterstudion i SVT1. En gäst är Anders Wallensten som är biträdande statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten. Med lite trött röst heller jag honom återigen säga att VI SKULLE KUNNA STOPPA DEN HÄR SMITTAN RÄTT SNABBT OM ALLA SOM ÄR SJUKA STANNADE HEMMA.

    Jag skriver om detta för att jag ser hur människor här och på andra ställen verkar ha svårt att ta in informationen som ges från myndigheterna om hur man ska bete sig vid sjukdom. Här kommer en bit text från Folkhälsomyndighetens hemsida

    Stanna hemma när du är sjuk

    Känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber ska du försöka låta bli att träffa andra människor. Gå inte till jobbet, skolan eller förskolan. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Det är viktigt att inte riskera att smitta andra.

    Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Om du blir sämre och inte klarar egenvård i hemmet kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går till jobb eller skola.

    Snälla läs texten noggrant och försök ta in vad det står. Särskilt; Det gäller även om du känner dig LITE sjuk.

Svar på tråden Corona - ska man vara hemma