• Sun 15 Mar 2020 09:22
    1661 visningar
    10 svar
    10
    1661

    Spökvecka?

    Hej allihopa, jag är gravid och väntar mitt första barn. Nu är det så att jag är i vecka 11 och ca 5 dagar sen så avtog alla mina symptom, brösten ömmar mycket mindre, jag är inte så trött längre, min mage är plattare, inte lika uppblåst,det enda som fortfarande är lite jobbigt är dofter som gör att jag blir illamående men väldigt lätt och att jag känner mig hård i magen, Jag har läst om att spökveckor, är det någon som har upplevt samma? Och i vilke vecka kände ni att magen växte? Mvh

  • Svar på tråden Spökvecka?
  • Sun 15 Mar 2020 10:59
    #1

    Tyvärr börjar spökveckor runt vecka 13-18 Men jag hoppas du har tur och ärovanlig :)

  • Sun 15 Mar 2020 12:09
    #2

    Någon annan som har haft spökvecka runt vecka 10 eller 11?

  • Sun 15 Mar 2020 13:48
    #3

    Be om ultraljud för att kolla att allting är okej

  • Sun 15 Mar 2020 14:42
    #4

    De sk spökveckorna behöver inte alls komma i v13, de kan komma lite när som helst. Så länge du inte får ont eller blöder är det säkert ingen fara, men är du orolig kan du ju alltid boka in ett privat ul.

    Jag hade ett missfall där symptomen höll i sig ända till vecka 12, sen försvann dem och så började jag blöda kort därefter.

    Nu är jag gravid igen och symptomen har försvunnit helt till och från hela tiden. Först runt v 9, sen kom de tillbaka några veckor för att sen försvinna helt igen. Nu är jag i v 33 och börjar känna mig lite sliten i kroppen, men utöver det har jag inte kännt mig gravid alls utöver sparkar på flera månader...

  • Sun 15 Mar 2020 14:45
    #5

    Är i ca 12+4 och i princip symptomfri sedan någon vecka tillbaka. Mådde ordentligt illa i princip hela februari och innan dess hade jag mer eller mindre konstant molvärk. Hade KUB i veckan så vet att allt är frid o fröjd med den lilla.

  • Sun 15 Mar 2020 16:11
    #6
    ankan6 skrev 2020-03-15 14:42:05 följande:

    De sk spökveckorna behöver inte alls komma i v13, de kan komma lite när som helst. Så länge du inte får ont eller blöder är det säkert ingen fara, men är du orolig kan du ju alltid boka in ett privat ul.

    Jag hade ett missfall där symptomen höll i sig ända till vecka 12, sen försvann dem och så började jag blöda kort därefter.

    Nu är jag gravid igen och symptomen har försvunnit helt till och från hela tiden. Först runt v 9, sen kom de tillbaka några veckor för att sen försvinna helt igen. Nu är jag i v 33 och börjar känna mig lite sliten i kroppen, men utöver det har jag inte kännt mig gravid alls utöver sparkar på flera månader...


    Va skönt att höra att det har gått så bra för dig nu, jag läste att spökveckor kan börja tom innan vecka 10. Och då jag är en orolig själ med 1 missfall förra året så frågar jag gärna runt för att lugna mig lite. Tack för ditt svar!
  • Sun 15 Mar 2020 16:17
    #7
    Mint skrev 2020-03-15 14:45:04 följande:

    Är i ca 12+4 och i princip symptomfri sedan någon vecka tillbaka. Mådde ordentligt illa i princip hela februari och innan dess hade jag mer eller mindre konstant molvärk. Hade KUB i veckan så vet att allt är frid o fröjd med den lilla.


    Åhhh så kul att höra!!!! Jag har läst att spökveckor kan komma lite när o hur som, de flesta upplever de runt vecka 10 tom 20. Men då jag är en orolig själ, oroar mig för allt hela tiden speciellt sen jag fick missfall 5 månader sen. Jag gjorde ultraljud förra veckan i fredags och allt såg fint ut. Jag antar att jag tänker för mycket, ska försöka att lugna mig och njuta av att inte må så illa som jag har gjort Tack för ditt svar
  • Sun 15 Mar 2020 17:36
    #8
    Emilia18 skrev 2020-03-15 16:11:20 följande:

    Va skönt att höra att det har gått så bra för dig nu, jag läste att spökveckor kan börja tom innan vecka 10. Och då jag är en orolig själ med 1 missfall förra året så frågar jag gärna runt för att lugna mig lite. Tack för ditt svar!


    Förstår det! Det går säkert bra, man får väl njuta av att inte må så dåligt i så fall
  • Sun 15 Mar 2020 18:14
    #9
    Emilia18 skrev 2020-03-15 12:09:57 följande:

    Någon annan som har haft spökvecka runt vecka 10 eller 11?


    Jag har! Det stämmer inte att spökveckor börjar v 13-18. Behöver dom inte alls göra. Bägge mina graviditeter har de kommit kring vecka 10:) Håller tyvärr fortfarande i sig nu i vecka 17! Haha förutom att magen börjat växa då :)
  • Sun 15 Mar 2020 18:28
    #10
    Alehed90 skrev 2020-03-15 18:14:12 följande:

    Jag har! Det stämmer inte att spökveckor börjar v 13-18. Behöver dom inte alls göra. Bägge mina graviditeter har de kommit kring vecka 10:) Håller tyvärr fortfarande i sig nu i vecka 17! Haha förutom att magen börjat växa då :)


    Åhh va skönt att höra något som man känner igen sig i jag längtar tills magen växer lite, tack snälla för ditt svar
Svar på tråden Spökvecka?