• Mon 16 Mar 2020 07:32
    2560 visningar
    7 svar
    7
    2560

    Vi som inte lyckas med ivf

    Jag tänkte starta en grupp här för oss som misslyckas med ivf.

    Jag har gjort nu 2 försök, första gånget ET med ett embryo, det blev negativ. Andra återföringen Var FET fick jag då tillbaka 2 embryo. Även det blev det minus.

    Varför fäster inte mina embryon? Det var av topp kvalité enligt läkaren.

    Hur har min som misslyckas gjort för att få hjälp och få barn?

    Kram

  • Svar på tråden Vi som inte lyckas med ivf
  • Tue 17 Mar 2020 10:17
    #1
    Suckxxx skrev 2020-03-16 07:32:48 följande:

    Jag tänkte starta en grupp här för oss som misslyckas med ivf.

    Jag har gjort nu 2 försök, första gånget ET med ett embryo, det blev negativ. Andra återföringen Var FET fick jag då tillbaka 2 embryo. Även det blev det minus.

    Varför fäster inte mina embryon? Det var av topp kvalité enligt läkaren.

    Hur har min som misslyckas gjort för att få hjälp och få barn?

    Kram


    Hej ! Beklagar dina 2 minus.

    Jag kan tipsa dig om att göra Hysteroskopi, vet flera som lyckats efter att de gjort det. Då går man in genom slidan in i livmordern och kollar med en mycket liten kamera, samt tar bort sammanväxningar, polyper och annat som kan förhindra implantation. Jag har gjort min hysto privat hos ivfSerum i Aten (ingen remiss behövs där), men vet flera som gjort hysto i Sverige via Landstinget (då krävs läkarremiss) eller via privat gyn, tex gyn Sokolova i Göteborg, då behövs ingen remiss. nhttps://www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

    Hysteroskopi (undersökning av insidan av livmodern med hjälp av kameran) kostar 4900kr.   sokolovagynklinik.se/priser/


    Ett annat tips är att göra ivfSerums Mensblodtest. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Man skickar då Mensblod i ett urinprovrör utspätt med lite koksaltlösning till labbet i Aten.
    Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt EU-recept som kan lösas ut på svenska apotek.
    Man behöver 5 saker, så börja med att införskaffa dessa saker redan nu i god tid innan nästa mens.
    1. En vadderad påse av minsta storlek
    2. Några frimärken
    3. Urinprovrör med skruvkork
    4. Koksaltlösning (som man kan späda blodet med lite)
    5. Bruksanvisning inkl adress att posta till som du hittar här:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Ytterligare ett tips är att göra immunologisk utredning på Life clinic i Aten.
    Vill du veta mer om det så gå till Atentråden här på Familjeliv. Den heter " Vi som snart är gravida är gravida efter utredning i Aten".

    Kan också tipsa dig om att köpa och läsa boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 300kr.
  • Tue 17 Mar 2020 13:46
    #2

    Beklagar att ni misslyckats med era två försök! Vet att det känns jobbigt och tankarna börjar snurra kring att det aldrig lyckas och allt går åt skogen... Men så är det inte! Jag misslyckade med 9 försök innan det lyckades, så vad jag vill säga är att två försök är väldigt lite. Det är ju ungefär som om ni försökt bli gravida naturligt i två månader. Ett år är normalt att försöka bli gravid på naturlig väg, och också med IVF kan man få göra om några gånger innan det tar sig. Inte 10 gånger som vi förhoppningvis, men några försök är mer än normalt. Så du ska absolut inte ge upp hoppet och känna att något är väldigt fel bara för att ni inte lyckats på två försök. Det är en massa som ska stämma för att befruktningen ska ske och embryot ska fästa och fortsätta växa normalt. Det kommer säkert att lyckas för er bara ni ger det några försök till.

    Och prata med er läkare, tycker hen det är oroväckande att ni inte lyckats på ett ET och ett FET? Fråga hur läkaren ser er situation. Fråga om läkaren har några tanke på att ni borde göra något annorlunda eller ta några nya test. Läkaren arbetar med detta och har säkert flera års erfarenhet och utbildning och följer med forskningsresultat. Försök hålla hoppet uppe, och göra vad som får dig att må bra :) Rekommenderar verkligen en diskussion med er läkare så ni får en realistisk syn på era möjligheter. Jag är säker på att ni lyckas snart, ge inte upp!:)

  • Thu 19 Mar 2020 12:05
    #3
    UndrandeSökare skrev 2020-03-17 10:17:55 följande:

    Hej ! Beklagar dina 2 minus.

    Jag kan tipsa dig om att göra Hysteroskopi, vet flera som lyckats efter att de gjort det. Då går man in genom slidan in i livmordern och kollar med en mycket liten kamera, samt tar bort sammanväxningar, polyper och annat som kan förhindra implantation. Jag har gjort min hysto privat hos ivfSerum i Aten (ingen remiss behövs där), men vet flera som gjort hysto i Sverige via Landstinget (då krävs läkarremiss) eller via privat gyn, tex gyn Sokolova i Göteborg, då behövs ingen remiss. nhttps://www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/Hysteroskopi (undersökning av insidan av livmodern med hjälp av kameran) kostar 4900kr.   sokolovagynklinik.se/priser/

    Ett annat tips är att göra ivfSerums Mensblodtest. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Man skickar då Mensblod i ett urinprovrör utspätt med lite koksaltlösning till labbet i Aten.

    Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt EU-recept som kan lösas ut på svenska apotek.

    Man behöver 5 saker, så börja med att införskaffa dessa saker redan nu i god tid innan nästa mens.

    1. En vadderad påse av minsta storlek

    2. Några frimärken

    3. Urinprovrör med skruvkork

    4. Koksaltlösning (som man kan späda blodet med lite)

    5. Bruksanvisning inkl adress att posta till som du hittar här:

    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Ytterligare ett tips är att göra immunologisk utredning på Life clinic i Aten.

    Vill du veta mer om det så gå till Atentråden här på Familjeliv. Den heter " Vi som snart är gravida är gravida efter utredning i Aten".

    Kan också tipsa dig om att köpa och läsa boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 300kr.


    Finns det inga privata kliniker i Sthlm som gör Hysteroskopi?

    Jag har varit i kontakt med Dr Dimitri vi ska prata på måndag. Vi ska till Aten när läget blir stabil nu när det är Corona tider. Men då kan jag passa på att göra Hysteroskopi på IVSerum, men mens testet ska jag fixa snart, vart får jag tag på urinrör?tyckte inte jag kunde hitta det på apotekets hemsida.
  • Thu 19 Mar 2020 12:06
    #4
    Kanelia skrev 2020-03-17 13:46:03 följande:

    Beklagar att ni misslyckats med era två försök! Vet att det känns jobbigt och tankarna börjar snurra kring att det aldrig lyckas och allt går åt skogen... Men så är det inte! Jag misslyckade med 9 försök innan det lyckades, så vad jag vill säga är att två försök är väldigt lite. Det är ju ungefär som om ni försökt bli gravida naturligt i två månader. Ett år är normalt att försöka bli gravid på naturlig väg, och också med IVF kan man få göra om några gånger innan det tar sig. Inte 10 gånger som vi förhoppningvis, men några försök är mer än normalt. Så du ska absolut inte ge upp hoppet och känna att något är väldigt fel bara för att ni inte lyckats på två försök. Det är en massa som ska stämma för att befruktningen ska ske och embryot ska fästa och fortsätta växa normalt. Det kommer säkert att lyckas för er bara ni ger det några försök till.

    Och prata med er läkare, tycker hen det är oroväckande att ni inte lyckats på ett ET och ett FET? Fråga hur läkaren ser er situation. Fråga om läkaren har några tanke på att ni borde göra något annorlunda eller ta några nya test. Läkaren arbetar med detta och har säkert flera års erfarenhet och utbildning och följer med forskningsresultat. Försök hålla hoppet uppe, och göra vad som får dig att må bra :) Rekommenderar verkligen en diskussion med er läkare så ni får en realistisk syn på era möjligheter. Jag är säker på att ni lyckas snart, ge inte upp!:)


    Tack för dina ord. De värmer! Tack! Vi ska prata med läkaren sen får vi se om det är normalt att få minst 2 ggr efter varandra med sammanlagt 3 friska embryon
  • Thu 19 Mar 2020 12:33
    #5

    Jag förstår att det känns tufft, varje misslyckande är jättejobbigt, men att inte ha lyckats efter två återföringar är inget konstigt. Lyckandefrekvensen efter en återföring är även vid goda förutsättningar runt 30-35% per försök, vilket innebär att det vid varje nytt försök är större sannolikhet att misslyckas än att lyckas. Det är normalt ser det tar flera försök innan det går, utan för att något för den saken är fel. Vi gjorde IVF och trots jättefina embryon även hos oss blev jag inte gravid förrän vid 5:e återföringen (3 ET + 2 FET), andra graviditeterna krävde 3 återföringar (1ET + 2 FET). Alltså totalt 8 embryoåterföringar som givit två graviditeter och två underbara barn. Håller tummarna för att ni också lyckas snart, men håll ut och försök att inte fastna i varje enskild misslyckad återföring utan försök att se det som steg i en process mot att få barn. Lycka till!

  • Thu 19 Mar 2020 12:42
    #6
    Suckxxx skrev 2020-03-19 12:06:50 följande:

    Tack för dina ord. De värmer! Tack! Vi ska prata med läkaren sen får vi se om det är normalt att få minst 2 ggr efter varandra med sammanlagt 3 friska embryon


    Absolut, de är absolut helt normalt att misslyckas två gånger. IVF är ingen mirakelkur som alla blir gravida med genast, inte ens de flesta. Det kanske porträtteras fel? Chanserna är ungefär lika stora som två normala friska mänskor att bli gravida av sig själva, dvs någon kanske lyckas genast men de flesta får försöka flere gånger. Som ovan också bekräftar, det tar sin tid också med IVF! Varenda återföring har en chans på ca 30% att lyckas, inte mer än så faktiskt. Så, större är chansen att misslyckas än att lyckas på ett IVF-försök, för att riktigt bena ut det. Därmed är det bara normalt om ni inte ännu lyckats på två försök. Jag kan inte säga det många gånger nog :) Tycker inte du ska börja med mirakelkurer utomlands, särskilt inte efter bara två försök. Men gör så klart som det känns bra för er. Det har också någon betydelse att man orkar tro på behandlingen och känner att man får hjälp.
  • Thu 19 Mar 2020 13:40
    #7
    Suckxxx skrev 2020-03-19 12:05:18 följande:

    Finns det inga privata kliniker i Sthlm som gör Hysteroskopi?

    Jag har varit i kontakt med Dr Dimitri vi ska prata på måndag. Vi ska till Aten när läget blir stabil nu när det är Corona tider. Men då kan jag passa på att göra Hysteroskopi på IVSerum, men mens testet ska jag fixa snart, vart får jag tag på urinrör?tyckte inte jag kunde hitta det på apotekets hemsida.


    Alla jag känner till i Sverige (förutom Sokolova) kräver läkarordination för hysto.

    Ja, jag rekommenderar nya medlemmar i Atentråden att först göra Mensblodtestet och sen boka tid för immunutredning hos Dr D och under samma Atenresa boka in och göra hysto på kvinnan och Sperm dna fragmentationstest på mannen (mycket bättre än Svrnska Spermatest).

    Kolla på Apotea.se om de har Urinprovrör med skruvkork och Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret.

    Tänk på att alla kliniker har semesterstängt i Aren hela Augusti månad. Troligtvis kommer det nu inte att gå att åka utomlands det närmaste halvåret åtminstone. Forskare i Storbrittanien har räknat ut att vi måste hålla hela världen i karantän i 12-18 månader tills vi har ett fungerande vaccin, annats kommer många miljoner människor att dö.

    Men under tiden rekommenderar jag dig att köpa hem 'is your body babyfriendly"boken och läsa den. Den förklarar det mesta om immunologisk utredning och behandling. Väldigt bra bok. Finns på Adlibris och Bokus.
Svar på tråden Vi som inte lyckas med ivf