• Mon 16 Mar 2020 11:59
    248 visningar
    1 svar
    1
    248

    Äl när sker befruktning

    Hej

    Ni som har koll, jag hade positiv äl test i lördagsmorgon o haft sex några dagar innan o samma dag som glad gubbe . Idag var äl negativt o ägget har väl eller håller på att lossna. Nu är min fråga om allt är som det ska så ligger det väl spermier o väntar på ägget. Hur långt efter att ägget släppt kan de mötas? Är det såfort ägget släpper eller hur funkar det. Vet att det måste fästa sedan men det är ju först 6 dagar efter jag Bill beta när ägg o spermier möts efter äl?

  • Svar på tråden Äl när sker befruktning
  • Anonym (Alice­)
    Mon 16 Mar 2020 12:29
    #1
    Mimmiimimmii skrev 2020-03-16 11:59:48 följande:

    Hej

    Ni som har koll, jag hade positiv äl test i lördagsmorgon o haft sex några dagar innan o samma dag som glad gubbe . Idag var äl negativt o ägget har väl eller håller på att lossna. Nu är min fråga om allt är som det ska så ligger det väl spermier o väntar på ägget. Hur långt efter att ägget släppt kan de mötas? Är det såfort ägget släpper eller hur funkar det. Vet att det måste fästa sedan men det är ju först 6 dagar efter jag Bill beta när ägg o spermier möts efter äl?


    Det kanske är olika för olika tester, men ägget ska väl släppa inom 24h från det att man får glad gubbe/starkt streck. 
    Så utifrån det och att det är måndag idag så bör ägget ha släppt redan och om du har tur, träffat på din killes simmare.
    De möts inte en särskild dag efter ägglossning. Utan om det finns levande spermier i livmodern som kan möta upp ägget på dess väg ner så kan en befruktning ske. Spermier kan leva många dygn i kvinnan. Därför är det egentligen viktigare att man har sex FÖRE ägglossningen så att det finns spermier där när ägget släppt. Sen kan såklart sex samma dag också ge graviditet. Men ägget lever inte alls lika länge som en spermie kan göra.
Svar på tråden Äl när sker befruktning