• Anonym (Ts)

Vad är det jag har? Snälla hjälp (förkyld, nacken)

Har varit förkyld senaste veckan, halsont, hosta, feber tror jag att jag haft. Jag brukar efteråt få problem med nacken i ca en vecka, vilket jag också har nu. Man vaknar på morgonen och allt känns ok, men sen kommer nackvärken smygande under dagen och under kvällen har man nackspärr.

Just nu har jag så otroligt ont, inte bara i nacken utan i huvudet, ansiktet. Men så fort jag lägger mig så att nacken har stöd försvinner det, det verkar alltså lägesrelaterat.

Det som kommer upp när jag googlar är hjärnhinneinflammation, kan det verkligen vara det? Jag brukar som sagt alltid få såhär men just nu tycker jag att det gör extra ont. Pga den speciella situationen vi är i känns det inte som nån vits att ringa 1177 och jag vill gärna undvika vårdcentral/sjukhus.

Finns det andra som just får problem med nacken cävid förkylningar? Tycker det är konstigt att det inte står nånting om nackspärr+förkylning på tex 1177, är det så ovanligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 02:30
    Ska tillägga att det bara är på ena sidan jag har ont, ena sidan nacken, samma med huvudet, ansiktet. Så får jag varje gång.

• Svar på tråden Vad är det jag har? Snälla hjälp (förkyld, nacken)
  • Anonym (Cc)

Hjärnhinneinflammation har en rätt speciell huvudvärk tycker jag, har haft det två gånger.

Det spränger kraftigt i huvudet när man reser sig upp framförallt, men på alla sätt man ändrar läge. Minst ont om man ligger platt på rygg typ.

Nacken var stel för mig, men gjorde inte ont.

Blev ljus och ljudkänslig också. Dunkade i huvudet av dagsljus.

Men det är farligt för mig att gissa, det kan säkert kännas olika för olika personer.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Cc) skrev 2020-03-17 02:54:19 följande:

Hjärnhinneinflammation har en rätt speciell huvudvärk tycker jag, har haft det två gånger.

Det spränger kraftigt i huvudet när man reser sig upp framförallt, men på alla sätt man ändrar läge. Minst ont om man ligger platt på rygg typ.

Nacken var stel för mig, men gjorde inte ont.

Blev ljus och ljudkänslig också. Dunkade i huvudet av dagsljus.

Men det är farligt för mig att gissa, det kan säkert kännas olika för olika personer.

Ok då är det antagligen inte det jag har. Blev mest lite fundersam när det kommer upp högst när man söker på ''ont i nacken förkylning''. Min värk har sitt centrum i nacken, vid ett muskelfäste, och sedan strålar det till delar av halva huvudet, kinden, och lite ner i ryggen. Tror nog att jag googlat samma sak varje gång jag varit förkyld för jag kommer ihåg att det där med hjärnhinneinflammation kändes bekant. Ska försöka sova nu och se om det blir bättre imorgon. Det kommer lite i vågor, just nu har jag inte så ont som när jag skrev tråden.
    Tow2Mater skrev 2020-03-17 02:57:15 följande:

Har du provat googla pa engelska, t ex:
    www.verywellhealth.com/can-coming-down-with-a-cold-or-the-flu-cause-neck-pain-1192207

Nej det hade jag faktiskt inte tänkt på, mest för att min engelska är sådär.. Men tack för länken. Enligt vad som står skulle det alltså eventuellt kunna vara hjärnhinneinflammation, men får se hur det känns imorgon. 

Svar på tråden Vad är det jag har? Snälla hjälp (förkyld, nacken)