Anonym (Hjälp) skrev 2020-03-17 08:01:33 följande:
Tack för svar!
Jag är inte osäker på förhållandet men man vill ju ändå ha en säkerhet. Jag iallafall. Min kille säger att jag borde säga upp den, han skulle aldrig slänga ut mig om vi nu skulle gå isär och det tror jag inte heller.
Ja precis, det är provsambo vi gjort som snart gått ett år. Jag har nyss börjat plugga och har inte dom pengarna att köpa in mig hos min sambo eller att vi köper något gemensamt. Min tanke och önskan skulle vara att ha kvar lägenheten tills dess att jag kan det.
Oavsett hur jag gör blir det inte bra.. Jag vill såklart inte hyra ut svart, vad kan bli konsekvenserna av det? Jag tänker om man hur ut svart och tjänar på det att det är värre? Jag vill inte tjäna något på det.
Min lägenhet är ganska liten, man skulle väl kunna prova att byta till sig en större lgh och bo där men är nog svårt att få någon byta en större mot en mindre? Vet andra som försökt med det men inte fått napp.
Jag funderade på det med att låta någon jag känner bo där men grejen är att jag inte vet någon som är i behov av en lägenhet. Jag vill inte jättegärna ha en utomstående, bästa hade ju varit någon man känner och litar på och kan komma överens om något.
Det som antagligen kommer hända är att du blir av med lägenheten om det upptäcks. Värdar är hårda numera och du kommer ha svårt att få en ny lägenhet hos värden om du en gång förverkat din hyresrätt. Om du dessutom behöver en referens i framtiden så kan dubju glömma nuvarande värd. Som någon ovan skrev så behöver du ju vara skriven på adressen om det ska se legit ut, vilket innebär att det kan bli lite extra svårt när du har barn, vart ska barnet skrivas? Går din sambo med på att barnet skrivs på en annan adress. Hur löser ni ansökan om förskola framöver om lägenheten ligger i ett annat område? Etc.
Man kan komma att ifrågasätta dig om du behöver ha kontakt med myndigheter (varför har du inte bostadsbidrag som ensamstående studerande förälder? Exempelvis).
Kort och gott, det kan bli en jävla massa krångel.