• Anonym (Hjälp)

Hjälp mig, hyra ut lägenhet svart.

Hej allihopa!

I ett år snart har jag hyrt ut min lägenhet. Man får bara hyra ut i ett år där jag bor. Jag bor hos min kille i hans lägenhet, en bostadsrätt som han äger.

Jag är bara orolig att jag inte har någon säkerhet när jag gör mig av lägenheten men jag vågar inte hyra ut svart som många verkar göra. Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på lägenheten utan vill bara ha kvar den som säkerhet ifall vi skulle gå isär. Jag har inte råd att köpa egen lägenhet om vi går isär och i en bostadskö skulle jag behöva stå i flera år för att ha någon chans.

Nu tror och vill jag verkligen inte att vi gör slut. Vad skulle ni gjort i min sits? Vi har även ett barn ihop så jag kan liksom inte bara flytta hem till en vän och sova på soffan utan måste tänka på vårt barn.

Om jag skulle fortsätta hyra ut så är det tänkt att jag ska göra det tills jag har råd att köpa något eget så det gäller inte för alltid. Enda jag vill är att ha någon säkerhet.

• Svar på tråden Hjälp mig, hyra ut lägenhet svart.
  • Anonym (Elin79)

Du har nog inte så mycket val. Man kan inte både ha kakan och äta den. Reglerna brukar vara så att man får hyra ut i andra hand om man ska studera på annan ort eller provbo som sambo. Man kan väl säga att du har "provat" färdigt nu, du är sambo på en annan adress.

Jag förstår att du vill ha en plan B. Men om bostadsmarknaden ska funka så kan man inte sitta på kontrakt på lägenheter som man inte har rätt till. Du kan väl hyra ut igen en gång till och chansa om du vill men risken är att du förlorar den. Men jag skulle ha sagt upp den.

• Anonym (Kvinna32)

Hej,

Ställ dig i bostadskön, det är alltid bra att ha en kötid oavsett.

Om du ska fortsätta hyra ut den så måste du bo där på papperet, men du kan t ex ha en inneboende. Har du någon nära vän/släkting som inte har något eget som kan tycka att en sådan deal är bra?

Kan ni bo i din lägenhet istället? Går det att byta din lägenhet mot något större? (Dock blir den då införskaffad för gemensamt bruk så då har väl båda rätt till den i så fall vid eventuell separation).

• Anonym (F)

Har ni diskuterat att köpa in dig i din sambos lägenhet?

Lös det med ett skuldebrev nu och om du ska spara kan du göra det i den lägenhet ni bor i nu?

• Anonym (Hjälp)

Tack för svar!

Jag är inte osäker på förhållandet men man vill ju ändå ha en säkerhet. Jag iallafall. Min kille säger att jag borde säga upp den, han skulle aldrig slänga ut mig om vi nu skulle gå isär och det tror jag inte heller.

Ja precis, det är provsambo vi gjort som snart gått ett år. Jag har nyss börjat plugga och har inte dom pengarna att köpa in mig hos min sambo eller att vi köper något gemensamt. Min tanke och önskan skulle vara att ha kvar lägenheten tills dess att jag kan det.

Oavsett hur jag gör blir det inte bra.. Jag vill såklart inte hyra ut svart, vad kan bli konsekvenserna av det? Jag tänker om man hur ut svart och tjänar på det att det är värre? Jag vill inte tjäna något på det.

Min lägenhet är ganska liten, man skulle väl kunna prova att byta till sig en större lgh och bo där men är nog svårt att få någon byta en större mot en mindre? Vet andra som försökt med det men inte fått napp.

Jag funderade på det med att låta någon jag känner bo där men grejen är att jag inte vet någon som är i behov av en lägenhet. Jag vill inte jättegärna ha en utomstående, bästa hade ju varit någon man känner och litar på och kan komma överens om något.

• Anonym (Krångel)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-03-17 08:01:33 följande:

Tack för svar!

Jag är inte osäker på förhållandet men man vill ju ändå ha en säkerhet. Jag iallafall. Min kille säger att jag borde säga upp den, han skulle aldrig slänga ut mig om vi nu skulle gå isär och det tror jag inte heller.

Ja precis, det är provsambo vi gjort som snart gått ett år. Jag har nyss börjat plugga och har inte dom pengarna att köpa in mig hos min sambo eller att vi köper något gemensamt. Min tanke och önskan skulle vara att ha kvar lägenheten tills dess att jag kan det.

Oavsett hur jag gör blir det inte bra.. Jag vill såklart inte hyra ut svart, vad kan bli konsekvenserna av det? Jag tänker om man hur ut svart och tjänar på det att det är värre? Jag vill inte tjäna något på det.

Min lägenhet är ganska liten, man skulle väl kunna prova att byta till sig en större lgh och bo där men är nog svårt att få någon byta en större mot en mindre? Vet andra som försökt med det men inte fått napp.

Jag funderade på det med att låta någon jag känner bo där men grejen är att jag inte vet någon som är i behov av en lägenhet. Jag vill inte jättegärna ha en utomstående, bästa hade ju varit någon man känner och litar på och kan komma överens om något.

Det som antagligen kommer hända är att du blir av med lägenheten om det upptäcks. Värdar är hårda numera och du kommer ha svårt att få en ny lägenhet hos värden om du en gång förverkat din hyresrätt. Om du dessutom behöver en referens i framtiden så kan dubju glömma nuvarande värd. Som någon ovan skrev så behöver du ju vara skriven på adressen om det ska se legit ut, vilket innebär att det kan bli lite extra svårt när du har barn, vart ska barnet skrivas? Går din sambo med på att barnet skrivs på en annan adress. Hur löser ni ansökan om förskola framöver om lägenheten ligger i ett annat område? Etc.

Man kan komma att ifrågasätta dig om du behöver ha kontakt med myndigheter (varför har du inte bostadsbidrag som ensamstående studerande förälder? Exempelvis).

Kort och gott, det kan bli en jävla massa krångel.
  • Sandrasöt88

Så ni skaffade barn först innan ni började bo ihop? ... Jadu.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Krångel) skrev 2020-03-17 08:16:04 följande:

Det som antagligen kommer hända är att du blir av med lägenheten om det upptäcks. Värdar är hårda numera och du kommer ha svårt att få en ny lägenhet hos värden om du en gång förverkat din hyresrätt. Om du dessutom behöver en referens i framtiden så kan dubju glömma nuvarande värd. Som någon ovan skrev så behöver du ju vara skriven på adressen om det ska se legit ut, vilket innebär att det kan bli lite extra svårt när du har barn, vart ska barnet skrivas? Går din sambo med på att barnet skrivs på en annan adress. Hur löser ni ansökan om förskola framöver om lägenheten ligger i ett annat område? Etc.

Man kan komma att ifrågasätta dig om du behöver ha kontakt med myndigheter (varför har du inte bostadsbidrag som ensamstående studerande förälder? Exempelvis).

Kort och gott, det kan bli en jävla massa krångel.

Ja precis, tänker också på allt detta krångel och vilka problem det kan bli. Jag lutar mest åt att säga upp den. Jag vill inte behöva oroa mig.
    Sandrasöt88 skrev 2020-03-17 08:18:35 följande:

Så ni skaffade barn först innan ni började bo ihop? ... Jadu.

Hade jag fått välja så hade jag gärna planerat barnet, att allt skulle vara ordnat innan man fick barn. Vår tanke var inte att flytta ihop ännu utan just när vi kunde köpa något ihop och då skaffat barn. Men nu blev det inte så, ingen rolig situation som man väljer i att hamna i direkt.
  • CitronTulo

Tycker att det var klokt gjort att inte säga upp din lgh. på en gång!
    Men nu har ni bott ihop i ett år, ni har barn ihop..
    Man har aldrig några garantier för att ett förhållande kommer att hålla förevigt!
    Har du tänkt ha kvar lgh. resten av livet liksom?

Om det känns bra med din sambo så kan det vara dags att släppa det gamla och våga satsa på det ni har!

• Anonym (Hjälp)
    CitronTulo skrev 2020-03-17 08:49:48 följande:

Tycker att det var klokt gjort att inte säga upp din lgh. på en gång!

Men nu har ni bott ihop i ett år, ni har barn ihop..

Man har aldrig några garantier för att ett förhållande kommer att hålla förevigt!

Har du tänkt ha kvar lgh. resten av livet liksom?

Om det känns bra med din sambo så kan det vara dags att släppa det gamla och våga satsa på det ni har!

Ne exakt, finns inga garantier för något. Det skulle innebära att jag kommer hyra ut min lägenhet i flera år tills jag kan säkra mig med pengar och möjlighet till något eget. Alltså oroa mig i flera år. Inte värt det.
  • Anonym (Hjälp)
    möjligt skrev 2020-03-17 08:54:36 följande:

Vad har din sambo för lägenhet?

Och vad har du för lägenhet?

Han har en stor 4a där vi gärna vill bo kvar och jag har bara en etta.
  • möjligt
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-03-17 09:45:48 följande:

Är båda hyresrätter?

Isf kanske ni kan skriva med dig på kontraktet så har ni iaf lika rätt till lägenheten.

Är det en bostadsrätt så kan du ju börja leta byte med din lägenhet.

Du måste ju inte hyra ut den under tiden
  • Anonym (*)
    Långbenopluto skrev 2020-03-17 07:27:50 följande:

Oj, är du så osäker på ert förhållande?? Inte bra...

Varför skulle TS vara osäker på sitt förhållande?

Att se om sin ekonomi ska alla göra, oavsett status på relationen.

Min du vill väl bara trycka till TS lite...
  • möjligt

Såg nu att han har en bostadrätt.
    Hur mycket är kostnaden på 1:an? Kan ju inte vara hur mycket som helst? Och om han bor i bostadsrätt så har han väl en hyfsat låg månadskostnad?
    Inte helt ovanligt att folk letar mindre så om du börjar leta efter ett lägenhetsbyte så kan du ju bara behålla lägenheten och betala under tiden.
    I de flesta regioner så är reglerna att du inte får hyra ut i 2a hand hur länge som helst men du måste inte bo där.

• Anonym (F)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-03-17 09:45:48 följande:

Du kan betala för den utan att bo där. Mer optimalt ekonomiskt att hyra ut den så klart men om det inte går så är det som det är. Att ha hängslen och livremmar kostar det också.
Svar på tråden Hjälp mig, hyra ut lägenhet svart.