• Snobi

    Planera graviditet i coronatider

    Jag och min sambo har försökt med ett tredje barn sedan i höstas. Jag har pcos så det funkar inte alltid så klockrent. Nu har jag börjat med metformin och är ganska säker på att jag hade ägglossning igår, och vi har haft sex de senaste dagarna.

    Så vaknar jag och läser att de pausar ivf-försöken eftersom det är osäkert vilken påverkan corona har, särskilt i tidig graviditet. Nu är ju "skadan" redan skedd för min del och det är långt ifrån säkert att jag blir gravid, men ändå... Hur orolig ska man vara? Några lugnande ord från någon?

  • Svar på tråden Planera graviditet i coronatider
  • Vevoz

    Jag hade nog inte planerat en graviditet mitt i allt detta, är redan gravid o har ångest inför allt vad viruset kan göra mot mig, mot min bebis eller hur det kommer påverka vår förlossningsvård.

    Dem spår att detta kommer pågå i några månader o att vården kommer bli eftersatt o lidande. Dessutom finns ju risken att din partner inte får vara med hos BM, inga RUL eller något sånt.

    I värsta fall inte ens på förlossningen om läget förvärras eller är det samma :(

  • Snobi
    Vevoz skrev 2020-03-17 10:19:05 följande:

    Jag hade nog inte planerat en graviditet mitt i allt detta, är redan gravid o har ångest inför allt vad viruset kan göra mot mig, mot min bebis eller hur det kommer påverka vår förlossningsvård.

    Dem spår att detta kommer pågå i några månader o att vården kommer bli eftersatt o lidande. Dessutom finns ju risken att din partner inte får vara med hos BM, inga RUL eller något sånt.

    I värsta fall inte ens på förlossningen om läget förvärras eller är det samma :(


    Nej, jag vet! Jag hade inte heller fortsatt försöka om jag hade vetat att det fanns en sådan osäkerhet. Det är just påverkan på fostret (eller nyfödd bebis) som jag oroar mig för nu och som jag inte trodde att det fanns anledning att oroa sig för. Det övriga löser sig säkert för min del.

    Tråkigt att höra att du mår dåligt. Förstår att det är jobbigt med ovissheten ???? Är det första barnet?
  • Snobi
    Lucia N skrev 2020-03-17 10:41:08 följande:

    De två dokumenterade fallen av nyfödda som blivit smittade har återhämtat sig läste jag igår!

    Förstår verkligen att man blir orolig men vad jag förstår så verkar inte gravida drabbad värre än genomsnittlig vuxen.

    Här är lite info från en barnmorska:

    asabea.baaam.se/2020/03/15/covid-19-och-graviditet-vad-man-vet-just-nu


    Tack snälla! Behövde lite positiv läsning.

    Det är säkert andra faktorer som väger in också när de bestämmer sig för att pausa ivf, som den allmänna belastningen på sjukvården osv.
  • Lucia N

    Ingen orsak! :) har själv också haft många tankar så det känns ju bra med lite glädjande nyheter.

    Du har säkert rätt om ivf-försöken!

  • Mii82
    Vevoz skrev 2020-03-17 10:19:05 följande:

    Jag hade nog inte planerat en graviditet mitt i allt detta, är redan gravid o har ångest inför allt vad viruset kan göra mot mig, mot min bebis eller hur det kommer påverka vår förlossningsvård.

    Dem spår att detta kommer pågå i några månader o att vården kommer bli eftersatt o lidande. Dessutom finns ju risken att din partner inte får vara med hos BM, inga RUL eller något sånt.

    I värsta fall inte ens på förlossningen om läget förvärras eller är det samma :(


    Jag känner lite panik för detta (med). Är 37 och har inga barn sen förr, vill VERKLIGEN försöka att skaffa barn nu vilket också var planen - och så kommer detta. Att vänta ett halvår - ett år känns som tid som rinner iväg mellan fingrarna när man inte är 25 längre.
  • Heliena

    Jag är gravid i vecka 35 och för min del känns det ju lugnt nu när han där inne näst intill är färdigbakad! Men hade jag varit i de tidiga och kritiska veckorna i början av graviditeten när alla organ bildas och allt ska utvecklas så hade jag varit mer orolig om man skulle bli smittad.. Hoppas det går bra för er!

  • UndrandeSökare

    I Kina förlöste de gravida med kejdarsnitt, eftersom det visade sig att det var större chans att barnen undvek att smittas då, istället för vaginal förlossning (där barnen så att säga marineras i mammans kroppvätskor).

    Ett stort problem.är ju att man helt enkelt inte vet tillräckligt om detta virus än, vilka effekter det har i tidig graviditet. Vissa virus har förödande effekter på foster tex Zikaviruset.

Svar på tråden Planera graviditet i coronatider