• Anonym (Ugh!)

Hjälp! Tappat en fyllning!

Flossade tänderna och en endast några månader gammal fyllning trillade ut! Jag ska ringa tandis det första jag gör imorgon bitti (bor inte i Sverige). Tänk om jag måste vänta länge innan tandis kan hjälpa mig? Är detta dåligt? Kan det bli ett skitstort karies i det tomma hålet nu? Måste jag sluta äta? Kan det börja värka? Detta är i en hörntand. 

• Svar på tråden Hjälp! Tappat en fyllning!
  • Elis73

Inte ovanligt och inte någon större fara. Du kan äta - men var väldigt försiktig med att tugga på den sidan om du har ett stort hål i mitten av tanden och svaga "sidor" runt om. Det är lätt att spräcka det som är kvar och då blir det svårt att laga. 

Jag hade en tand där jag tappade fyllningen massor av gånger. Tyvärr p.g.a en spricka i "sargen". Till slut fick jag tyvärr ta bort den eftersom den inte var nog stabil för att laga.

Karies behöver du nog inte oroa dig för. Tandläkaren kommer ju ha hela ytan synlig och göra rent innan lagning. 

Ibland isar det och gör ont när en lagning lossnar. Men det är oftast just när man äter och dricker. Så undvik sidan med den trasiga tanden om det går. 

Skaver det så brukar jag sätta ett tuggummi över ytan för att inte rispa på tungan.

Dyrt och okul   Lycka till!

• Anonym (Ugh!)
    Elis73 skrev 2020-03-18 08:06:13 följande:

Inte ovanligt och inte någon större fara. Du kan äta - men var väldigt försiktig med att tugga på den sidan om du har ett stort hål i mitten av tanden och svaga "sidor" runt om. Det är lätt att spräcka det som är kvar och då blir det svårt att laga. 

Jag hade en tand där jag tappade fyllningen massor av gånger. Tyvärr p.g.a en spricka i "sargen". Till slut fick jag tyvärr ta bort den eftersom den inte var nog stabil för att laga.

Karies behöver du nog inte oroa dig för. Tandläkaren kommer ju ha hela ytan synlig och göra rent innan lagning. 

Ibland isar det och gör ont när en lagning lossnar. Men det är oftast just när man äter och dricker. Så undvik sidan med den trasiga tanden om det går. 

Skaver det så brukar jag sätta ett tuggummi över ytan för att inte rispa på tungan.

Dyrt och okul   Lycka till!

Tack för ditt lugnande svar.

detta kommer min tandläkare laga gratis eftersom lagningen är så pass ny. Men det jag är rädd för är att det kommer ta tid innan hon kan se mig pga denna hysteri, samt att jag jobbar väldigt mycket.
Svar på tråden Hjälp! Tappat en fyllning!