• Bellevita

Hur mycket ska man hjälpa?

Träffade en kille för ett halvår sen, jag blev riktigt förälskad i honom. Fick veta ganska snart hur hans ekonomi såg ut. Var kär och galen och han flyttade in här för han lite svårt att betala räkningar. Tänkte att han kunde bo här tills han kom på fötter och trodde verkligen att det skulle uppskattas. Betalar hyra, mat, nikotin osv åt honom. Om han lyckas få in några pengar så går det till att umgås med kompisar för hans del (äta ute med polare, gå ut och dricka etc)

Gjorde inte så mycket i början men nu börjar jag känna att han inte uppskattar det alls, han säger knappt tack sen kallar han mig snål om jag väljer ekonomiska alternativ. Jag har själv ingen jättefet ekonomi. Har tagit ett lån som han ska ta över i framtiden för att hjälpa han betala skulder och känner mig låst i relationen. Det skulle gynna mig i vår framtid eftersom han då slipper betala stora räntepåslag..

Känner mig så jävla dum och vet inte om jag ska fortsätta och hoppas på att han börjar betala snart eller om jag ska lämna för att själv må bättre och slippa en del av stressen kring ekonomin.

Han söker jobb men det går trögt.. älskar honom samtidigt också och vill se en framtid men känner mig på något sätt utnyttjad också, vet inte hur jag ska ta mig ut om jag vill och känner mig låst som sagt, är rädd att jag får stå med ett lån kvar eller att vi fortsätter och att han aldrig kommer börja betala

• Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa?
  • Anonym (oj!)

Ja det hela var väldigt dumt. Du säger det ju själv, bra att du förstår det Glad . 

Du ska slänga ut denne snyltare, en parasit är rätta ordet. Han räknade nog ut det redan från början att fick han bara flytta in hos dig skulle hans ekonomi lösa sig - jovisst, på bekostnad av din

Hur kunde du ta ett lån på det sättet? Du kanske får bita i det sura äpplet och göra slut, betala av det där lånet själv och sen inte ha mer kontakt med honom. Jag tror att det är bättre så för det här kommer bara bli sämre. Han kommer inte överta lånet, han kommer inte betala tillbaka till dig osv. 

• Anonym (S)

Jag tycker du ska slänga ut honom. Han respekterar inte dig för fem öre, han bara utnyttjar dig.

Hur stort är lånet? Tror aldrig att du kommer att få tillbaka pengarna, han har det ju bra nu som det är. Du har betalt hans skulder, du försörjer honom, varför skulle han vilja ändra på något?

Lämna honom, och lär dig en läxa. Du förtjänar någon mycket bättre.

• Anonym (H)

Åh nej, att ta ett lån i ditt namn som egentligen är hans var inte smart, men gjort är gjort. Försök få till ett skuldebrev att han är skyldig dig pengar och hur det ska återbetalas.

På din beskrivning låter han som en parasit. Bra män bryr sig om sin kvinna och ser till att de har det bra. Han gör inte så.

Du ska inte behöva känna ekonomisk stress. Sätt ner foten. Fråga när han tänker lösa sin ekonomiska situation. Ger du han pengar, kräv åtminstone ett tack. Var tydlig med att den ekonomiska situationen stressar dig.

Jag hade en gång en pojkvän som aldrig betalade någonting. Det blev aldrig bättre och jag bröt upp efter ett år. Vi flyttade aldrig ihop men jag har inte stort hopp om att det gick bra för honom senare. Han hade en riktig slackerinställning.

• Anonym (Petra)

Det enda rätta är att göra slut med en gång! Möjligtvis få honom att skriva på ett skuldbrev först. Han har hittat gratis bostad, sex, mat och fickpengar - vilken lottovinst för hans del! Och dessutom har du betalat av hans skulder...

Han kommer aldrig att ändra sig, tror jag. Be någon om stöttning när du slänger ut honom. Se till att få tillbaka nycklar osv med en gång.

Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa?