• Cheneyney

    Fertilitetsutredning

    Okej, i förrgår tog jag steget och ringde gyn på sjukhuset för att börja en utredning då vi inte lyckats bli gravida på över ett år. Vi är 28 och 29 år gamla och inga barn sen tidigare, en grav som slutade i missfall v. 6 december 2018.

    Känns galet och läskigt att börja denna resan. På telefon sa dem att dem hoppades dem kunde hålla vårdgarantin att vi fick komma in inom 3 månader, någon som vet om detta går att snabba upp? Tänker det är ju sommar då, kanske vi får vänta ända till hösten.

    Är iallafall Helsingborg vi ska till, någon som har erfarenhet här? Jag har väldigt lite erfarenhet av svensk sjukvård, hatar sjukhus...

    Någon mer i startgroparna att själva börja utredning? Sällskap är ju aldrig fel tänker jag :)

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Anonym (Ivf-veteran)

    Kan inte direkt svara på din fråga, men eftersom Corona-pandemin kräver mycket resurser inom sjukvården just nu, och fler kliniker pausat återföringar delvis för att skydda egna patienter och delvis för att resurserna behövs på annat håll, så tror jag det kan bli lite svårt att försök snabba upp en fertilitetsutredning. I all välmening så tror jag se ser att Corona-fallen är mer kritiska... Och så är det ju lite prat om man ska bli gravid eller ej just nu, ESHRE (reproduktionsmedicinskt centrum i Europa) rekommenderar att vänta just nu, både men naturlig och assisterad befruktning/graviditet. Mycket tråkigt så klart... Vi får väl vänta och se vad som händer. Hoppas ni kommer framåt så snabbt som ni önskar och att allt går bra, lycka till på vägen :)

  • Matildaaa

    Hej, vi hörde av oss för några veckor sedan och fick precis remisser om att lämna prover. Jag läste på hemsidan idag att de inte påbörjar några nya utredningar pga Corona. Men jag följas gärna åt! :)

Svar på tråden Fertilitetsutredning