• Alessia

    Ta hem era 15-timmarsbarn!

    Alla de föräldrar som har sina barn på på förskola de tillåtna 15 timmarna/vecka i de fall de är föräldralediga/sjukskrivna/arbetssökande bör genast ta hem sina barn och inte i onödan belasta förskolorna med den trafik som hämtning och lämning innebär. Den stora förskola som finns i min närhet har flera sjukskrivna pedagoger och barnskötare (inte corona tydligen utan "vanlig" förkylning) och resterande personal går på knäna. De har vänligt bett 15-timmarsföräldrar att hålla sina barn hemma för att hjälpa till - men icke! INGEN tog till sig uppmaningen. Ynkligt!  Skäms!

  • Svar på tråden Ta hem era 15-timmarsbarn!
  • Hönshjärna

    Jag är föräldraledig så jag har givetvis inte större barn på förskola vanligtvis heller.

    Varför ska skattepengar finansiera barnvakt 15h/vecka när jag ändå skrotar runt hemma med liten?

    Den som har barn på förskola när man är hemma har definitivt förverkat sin rätt att klaga på sin kommunskatt. Exceptionella fall undantaget givetvis, ex sjukdom.

  • Elin P

    Håller med om det. Borde vara förbjudet de närmaste veckorna att ha barn på fsk om man inte arbetar eller studerar. Jag är hemma nu med diffus hosta och håller då även 3-åringen hemma för att avlasta personalen på fsk. Ju mindre barn i gruppen där desto bättre som det är nu. Både med tanke på smitta och att de kan avstå från att ta in vikarie om personalen är sjuka.

  • Maddi

    Varför är inte ni duktig som klagar på 15 timmars barn och är hemma med era ungar.

    Era ungar skulle nog uppskatta att vara hemma och oftast 15 timmars barnen uppskattar att vara på förskolan.

    Så ta hem era heltidsbarn så kan ni nog få en klapp på axeln :)

  • Arlene

    Fast självklart ska sjukskrivna ha rätt att ha sina barn på förskolan, dom är just sjukskrivna av en anledning och ska vila eller liknande.
    En av våra vänner är sjukskriven för cancer och har det jobbigt medans den andre föräldern jobbar, inte ska barnet var hemma med en sjuk förälder som inte orkar ta hand om det.
    Arbetssökande ska åtminstone få ha barn på förskola om dom  te x ska på intervju, skriva ansökningar mm.

  • Alessia
    Arlene skrev 2020-03-19 15:13:12 följande:

    Fast självklart ska sjukskrivna ha rätt att ha sina barn på förskolan, dom är just sjukskrivna av en anledning och ska vila eller liknande.
    En av våra vänner är sjukskriven för cancer och har det jobbigt medans den andre föräldern jobbar, inte ska barnet var hemma med en sjuk förälder som inte orkar ta hand om det.
    Arbetssökande ska åtminstone få ha barn på förskola om dom  te x ska på intervju, skriva ansökningar mm.


    Det lär inte pågå några intervjuer eller ansökningsförfaranden i rappet! Så ta hem 15-timmarsbarnen!
  • Alessia
    Maddi skrev 2020-03-19 15:07:21 följande:

    Varför är inte ni duktig som klagar på 15 timmars barn och är hemma med era ungar.

    Era ungar skulle nog uppskatta att vara hemma och oftast 15 timmars barnen uppskattar att vara på förskolan.

    Så ta hem era heltidsbarn så kan ni nog få en klapp på axeln :)


    Så du menar att arbetande föräldrar inom vård, skola och omsorg ska sluta jobba och ta hem sina barn? Hur i hela världen tänkte du nu? Inte alls, verkar det som.
  • Maddi

    Jag tänker som så att 15 timmars också har rätt att vara på förskola. Varför ska dom alltid räknas bort, oftast är de dom barnen som längtar efter dom få timmar dom kan leka med andra barn. Långt ifrån alla föräldrar jobbar inom vård och omsorg.

    Och alla pedagoger som suckar om dagar då dom är stor grupp med alla 15 timmars barn.

  • Arlene
    Alessia skrev 2020-03-19 15:22:07 följande:
    Det lär inte pågå några intervjuer eller ansökningsförfaranden i rappet! Så ta hem 15-timmarsbarnen!
    Jag har inga förskolebarn, mina barn går i skolan och jag är inte arbetssökande men självklart kan det förekomma någon intervju men i vilket fall som helst behöver arbetssökande fortfarande söka jobb och skriva ansökningar, nu tror jag inte att arbetssökandes barn är en jättestor del av barnen på förskolan inte heller sjukskrivnas barn men barn till sjukskrivna med olika svåra sjukdomar ska naturligtvis få vara på förskolan och då menar jag inte förkylda föräldrar utan svårare sjukdomar.
  • Elin P
    Maddi skrev 2020-03-19 15:30:48 följande:

    Jag tänker som så att 15 timmars också har rätt att vara på förskola. Varför ska dom alltid räknas bort, oftast är de dom barnen som längtar efter dom få timmar dom kan leka med andra barn. Långt ifrån alla föräldrar jobbar inom vård och omsorg.

    Och alla pedagoger som suckar om dagar då dom är stor grupp med alla 15 timmars barn.


    I vanliga fall tycker jag absolut att 15-timmarsbarn har precis samma rätt till fsk. Men just nu är det inte som vanligt. Jag tycker man ska göra det man kan för att avlasta personalen om många kanske är hemma sjuka eller har egna sjuka barn. Och då ingår att ha barn hemma om man kan.
  • isotop

    Fast sjukskrivna och arbetssökande borde väl ha rätt att ha barnomsorg? De har förresten rätt till mer än 15 timmar (eller 20 timmar, som min kommun har) = heltid.

    Föräldralediga borde inte ha sina ungar på dagis alls nu, och det borde politiker kunna förbjuda under dessa omständigheter.

  • Catnap

    Häromkring är det tvärtom, finns knappt några barn på förskolan så pedagogerna har det riktigt slappt.

  • Mortiscia80
    Alessia skrev 2020-03-19 10:45:25 följande:

    Alla de föräldrar som har sina barn på på förskola de tillåtna 15 timmarna/vecka i de fall de är föräldralediga/sjukskrivna/arbetssökande bör genast ta hem sina barn och inte i onödan belasta förskolorna med den trafik som hämtning och lämning innebär. Den stora förskola som finns i min närhet har flera sjukskrivna pedagoger och barnskötare (inte corona tydligen utan "vanlig" förkylning) och resterande personal går på knäna. De har vänligt bett 15-timmarsföräldrar att hålla sina barn hemma för att hjälpa till - men icke! INGEN tog till sig uppmaningen. Ynkligt!  Skäms!


    Sätt upp en lapp med denna uppmaning på den fsk det handlar om. Så länge fsk själv inte begränsar detta kan du faktiskt inte räkna med annat än att folk kommer att göra som de har rätt till.
Svar på tråden Ta hem era 15-timmarsbarn!