• Thu 19 Mar 2020 11:35
    1081 visningar
    26 svar
    26
    1081

    Corona - varför startar alla pandemier i Asien?

    Asiaten, Hong Kong-influensan, digerdöden, svininfluensan, fågelinfluensan och diverse mildare säsongsinfluensor. Alla kommer från Asien från början. Spanska sjukan verkar man inte ha koll på men den kanske också hade sitt ursprung i den delen av världen. Vad är det som gör att alla dessa sjukdomar uppkommer där? Är det ett extra gynnsamt klimat? Är det just där de djur som kan föra smitta vidare till människor finns? Nån faktor måste finnas eftersom det händer hela tiden.

  • Svar på tråden Corona - varför startar alla pandemier i Asien?
  • Gameof­throne­s
    Thu 19 Mar 2020 12:01
    #1
    +1

    Det är  nog för klimatet, hygienen, många länder i Asien, städer , orter lever inte som vi. 

    Just fladder möss smittas lätt till människor ,vi har extremt mkt där. Sen för många herrans års sen hade vi inte mkt turister där och nu flödar det omkring. 

    Om Sveriges regering hade stoppat det här mer och varit mer konsekventa skulle vi inte ha haft så mkt fall här. Sen finns det också folk som gör Darwin awards, åker till  risklandet iallafall, fick höra ganska tidigt n'r det var utbrott i Kina så var det turister som åkte in till landet iallafall även nyheterna var igång att det är ett virus och folk blir sjuka.

    Jag har haft Sars och corona det är famlljvirus. Det är en influensa. 

    Nu berättar jag bara en bråkdel. utav vad det finns mer info. 

  • Gameof­throne­s
    Thu 19 Mar 2020 12:04
    #2

    Tänk på att fågelinfluensan kommer ifrån fåglarna och flyttfåglar sprids det om även det kan starta just i Asien. 

  • Pentra
    Thu 19 Mar 2020 12:10
    #3

    Sars och Corona kommer ifrån Kina för att det är tillverkat där. .. Mvh, Pentra

  • Thu 19 Mar 2020 12:15
    #4

    Fick för tre år sedan en enorm torrhosta, hög feber, ont öronen. Var kokhett dessutom den sommaren.

    Var till akuten efter tre månaders (!) lidande men de sade åt mig att gå hem och vila och inte smitta patienter.

    Senare fick vi reda på att en 70 årig man i våran bostadsrätts fått lunginflammation och hamnat på sjukhus i två veckor.

    Det var så otäckt med min hosta den sommaren. Min man och dotter blev sjuka med men jag värst.

    Ville bara berätta

  • Thu 19 Mar 2020 12:37
    #5
    Pentra skrev 2020-03-19 12:10:23 följande:

    Sars och Corona kommer ifrån Kina för att det är tillverkat där. .. Mvh, Pentra


    Tillverkade de även det som orsakade digerdöden? Den sjukdomen kom ju också från Asien.
  • Thu 19 Mar 2020 12:46
    #6

    Virus som sprids från djur till människa förutom de orsaker som beskrivits som har med klimat att göra osv, beror nog mest på asiens artrikedom och att människor bor i nära anslutning till djur, och att djurarter som inte normalt finns i nära anslutning till varandra gör det i Asien, genom att människor för dem samman.

    Sedan finns ju teorier om att viruset kommer från ett av Wuhans två bio-labb för biologisk krigsföring. 

  • Thu 19 Mar 2020 12:51
    #7
    K Kalle skrev 2020-03-19 12:37:28 följande:
    Tillverkade de även det som orsakade digerdöden? Den sjukdomen kom ju också från Asien.
    Digerdöden var ju pesten, orsakades av en bakterie. Pesten finns fortfarande i delar av världen, bland annat i USA faktiskt. Och i Thailand. Kan idag botas med antibiotika om det är i ett tidigt stadium av sjukdom.

    Själva bakterien har nog minst funnits i 5000 år, säkert mer.
  • Thu 19 Mar 2020 12:54
    #8

    Med det sagt är det nog inte säkert att den kom från Asien- verkar tidigare i Afrika.

  • Mascar­aklump­ar
    Thu 19 Mar 2020 12:55
    #9

    Svininfluensan kom från Sydamerika, inte Asien. Men rent generellt beror det på att man i stor utsträckning har nära kontakt med djur där.

  • Thu 19 Mar 2020 12:55
    #10
    +1

    Kinesernas djurhållning bidrar till ökad risk för nya virus som smittar från djur till människa.

Svar på tråden Corona - varför startar alla pandemier i Asien?