• Akadem­ikern9­4
    Thu 19 Mar 2020 16:05
    391 visningar
    2 svar
    2
    391

    Sommarjobb eller fast jobb? Snälla hjälp!

    Hej!

    Jag går nu sista året på ett masterprogram inom transport och logistik. Innan jag började studera min masterutbildning jobbade jag som transportkoordinator i 1,5 år, dock kände jag att företaget jag jobbade på och jobbet i sig inte hade någon utvecklingspotential för mig så jag tog tjänstledigt för studier.

    Förra sommaren när jag var tjänstledig arbetade jag som transportutvecklare på ett av de största företagen i Sverige och ett företag jag verkligen vill jobba inom efter min examen. Nu inför denna sommar ville dom ha mig tillbaka för en tjänst över sommaren, som möjligen kan övergå i en fast tjänst senare.

    Problemet är att min förra arbetsplats vill att min tjänstledighet ska avslutas i början av sommaren och att jag börjar arbete hos dom igen. Så nu står jag inför det svåra beslutet att antingen gå tillbaka till samma tjänst som jag hade innan jag började studera, eller ta sommarjobbet och säga upp mig på den gamla positionen. Båda jobben ligger på ungefär samma lön men sommarjobbet kommer nog stiga vid fast anställning.

    Det svåra är att sommarjobbet inte garanterat kommer övergå till en fast position utan det var ganska osäkert just nu. Och med tanke på att det talas om en ny lågkonjuktur nu vet jag inte om jag vågar riskera att säga upp den gamla fasta tjänsten...

    Alla svar och åsikter uppskattas! Tack så mycket!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-19 16:11
    Kan även tillägga att jag troligtvis inte kommer att bli erbjuden sommarjobbets fasta tjänst om jag tackar nej till sommarjobbet...

  • Svar på tråden Sommarjobb eller fast jobb? Snälla hjälp!
  • Gameof­throne­s
    Thu 19 Mar 2020 16:08
    #1

    Nu är det Corona tider många företag ligger lågt i kurs. Du ska ha det jobbet som erbjuder fast. senare när corona koman lägger sig kan du gör ett val.

  • Sun 29 Mar 2020 11:01
    #2

    Om du funderar på att säga upp dig från en "fast" tjänst i nuläget bör du tänka efter både en och två gånger.
    Det enkla svaret skulle möjligen vara att du självklart ska ha kvar ditt "fasta jobb" men i dessa tider skulle jag samtidigt värdera lite utifrån hur utsikterna för dessa två företag ser ut att utvecklas utifrån Corona-krisen.

    Om något av företagen utifrån rådande läge bör ha större överlevnadspotential utifrån verksamhetens inriktning, kunder osv kan det möjligen vara bättre att välja utifrån det i dagsläget.

    Är de likvärdiga skulle jag definitivt behålla det fasta jobbet utan tvekan. Då har du förmodligen bättre villkor/större trygghet om du skulle bli uppsagd på grund av arbetsbrist
    Just nu är det lite som ett lotteri....

    Lycka till!.

Svar på tråden Sommarjobb eller fast jobb? Snälla hjälp!