• Pymsan

    10-årig son som först gillade min nya partner och sen plötsligt inte - hjälp!

    Jag är en ensamstående mamma med en son på 10, snart 11 år. Hans pappa och jag separerade hösten 2017. Det var en vänskaplig skilsmässa där vi förblev vänner och fortsatte ha en god relation.

    Ungefär ett halvår senare introducerade jag en ny partner för min son, till en början väldigt "i förbifarten" på allmänna platser och sedan började vi så sakteliga ses mer. Min son var redan från första början väldigt positivt inställd och jag märkte att han gillade min nya partner, vilket förvånade mig lite då jag hade förväntat mig lite svartsjuka, motstånd osv. Snarare tvärtom, de har haft en väldigt bra relation sedan start och vid valet "ska du och jag göra det här själva eller ska vi ta med x?" så har han alltid svarat att det är roligare när min partner är med. 

    Vi bor inte ihop och vi träffas 1, max 2 gånger på barnveckan så sonen har mycket egentid med mig. Hans pappa har också en ny relation där allt verkar funka bra.
    Sen i slutet av förra året så skulle jag på ett möte en kväll och hade då gjort upp med min särbo att han skulle vara med sonen. När jag berättade detta så blev svaret helt plötsligt "NEJ då vill jag hellre vara själv!". När jag frågade varför så fick jag inte ur honom något mer än "han är jobbig och dryg".

    Min son har generellt svårt att prata känslor och trots att jag lirkat har jag inte fått ur något mer konkret än två incidenter där min särbo blev tvungen att säga ifrån åt honom. Men det känns märkligt att han skulle sluta gilla honom som person bara av sådana saker. Han är förvisso långsint men detta verkar lite extremt... jag kan inte själv komma på några andra anledningar till den plötsliga motviljan.

    Den enda möjliga teorin jag har är att min särbo haft en dipp ett tag ang. vår relation där det krypit fram att han känt sig lite "åsidosatt" på barnveckorna, eller lite utanför när han är hemma hos oss - det hela troligen relaterat till att han i det stora känt sig lite i underläge gentemot mig, han har känt att han visat mer känslor, tagit mer initiativ osv än vad jag har gjort.  Kanske har sonen uppfattat en lite annan sinnesstämning hos honom när han är hos oss.......? Är det åldern helt enkelt, han är ju "tweenie" nu och har kanske mycket hormoner i omlopp?

    Jag förstår såklart att ingen här har svaret på dilemmat....... men efterlyser er med liknande erfarenheter, där ert barn först gillade den nya partnern för att sedan svänga. Hur löste ni det, hur var det för er? Tacksam för all input!

  • Svar på tråden 10-årig son som först gillade min nya partner och sen plötsligt inte - hjälp!
  • DasNerd

    Dels kan det vara så att din som har märkt av en jobbig beteendeförändring hos din partner och reagerar på det, och dels att det inte är alls lika roligt med honom som en "vuxen kompis" om denne har börjat bete dig som en förälder mot honom (läs: "du är inte min pappa, du har ingen rätt att lägga dig i").

  • Mrs Moneybags

    Du kanske kan dra ner umgänget med din kille till att endast ske barnfri veckor? 


    Måste han tycka om din nya? Ibland får man bara acceptera att vissa inte klickar. 

  • Pymsan

    Tack för er input. De klickade enormt bra från början så jag skulle gissa att det kan ha att göra med att ?smekmånaden är över? och min särbo exempelvis sagt ifrån några ggr till min son. Jag hoppas vi kan hitta tillbaka till att ha roligt tillsammans alla tre. I viss mån tänker jag att sonens ålder kan spela in också, även mot mig har han ett ändrat beteende av och till, lite mer upprorisk och småstörig liksom.

  • DasNerd

    Skulle nog tro att det är just att han har börjat agera som någon som sätter gränser / säger till.
    Hur anser du själv att din partner har gjort / betett sig? Har han t ex haft striktare förhållningsätt eller på annat sätt betett sig "annorlunda" i en situation än du skulle ha gjort?

    (Se det som när pojkar spelar fotboll mot någon vägg, och det kommer en "idiotgubbe" (som inte är någons förälder) och gastar om att de kommer ha sönder nåt fönster.)  

  • Pymsan
    DasNerd skrev 2020-03-21 20:18:20 följande:

    Skulle nog tro att det är just att han har börjat agera som någon som sätter gränser / säger till.
    Hur anser du själv att din partner har gjort / betett sig? Har han t ex haft striktare förhållningsätt eller på annat sätt betett sig "annorlunda" i en situation än du skulle ha gjort?

    (Se det som när pojkar spelar fotboll mot någon vägg, och det kommer en "idiotgubbe" (som inte är någons förälder) och gastar om att de kommer ha sönder nåt fönster.)  


    Jo förmodligen är det så. I de få fall han sagt ifrån så har jag tyckt det varit befogat och inga konstigheter. Dock var det en gång då jag tyckte han betedde sig lite barnsligt när han sa till sonen att om han inte slutade skulle han åka hem. De höll på att skoja/busa och sonen spårade men lyssnade inte på tillsägelse. Just det exemplet var i princip det enda jag fick ur sonen sen. 
    Särbon kan ibland ha en tendens till att vara lite lättstött, vilket även varit en källa till tjafs oss två emellan ibland.
    I lördags var särbon hos oss för första gången på ganska länge. Tyckte vi hade en mysig kväll, sonen hyfsat pratsam och glad vid matbordet och i tv-soffan. 
  • Pymsan
    Mrs Moneybags skrev 2020-03-21 09:12:38 följande:

    Du kanske kan dra ner umgänget med din kille till att endast ske barnfri veckor? 


    Måste han tycka om din nya? Ibland får man bara acceptera att vissa inte klickar. 


    Visst kan jag, men ser ju en framtid med den här mannen och kanske att vi så småningom flyttar ihop om allting funkar.
    För mig är det ett måste, de behöver inte älska varandra men att de gillar varann och trivs i varandras sällskap känns som en förutsättning. Nu har min son nästintill dyrkat honom från början så grunden finns ju där, men nu har vi stött på lite utmaningar - som jag kanske hade väntat mig mer i början.
Svar på tråden 10-årig son som först gillade min nya partner och sen plötsligt inte - hjälp!