Ni med barn med lindrig intellektuell funktionsnedsättning, hur upptäcktes det?
Hur upptäckte ni med barn som har lindrig intellektuell funktionsnedasättning det?
Hur upptäckte ni med barn som har lindrig intellektuell funktionsnedasättning det?
I skolan
I skolan
dagis, var generellt "en aning sen" med det mesta. Inte uppseendeväckande sen, men på många områden.
I skolan, i årskurs 1.
Hur upptäcktes det i skolan?
Är det något ni märker av i vardagen nu när ni vet om detta?
Hej. Upptäcktes inte förrän sonen fyllt 18 och gjorde neuropsykiatrisk utred. Haft svårt i skolan, men inget varken vi eller skolan tänkte var något direkt fel på honom för det. Man kan ju ha svårt i skolan utan låg begåvning.
Att han inte hängde med i skolan.
Han går på särskola idag och det är det bästa valet vi nånsin gjort, för hans skull <3
Tack för svar!
Misstänker själv att en anhörigs barn har nedsatt intellektuell förmåga. Min anhöriga misstänker väl lite grann också men är lite tveksam. Hen har frågat skolan och de ser inga problem än så länge. Barnet går i förskoleklass än. Så nu tänker min anhöriga att inget på avvikande. Alla som träffar barnet tror dock att denne är typ 3 år fast hen är 7 år. Hen kommunicerar som ett litet barn och är väldigt ointresserad av saker. Förstår inte frågor etc. Hen kan inte berätta vad hen ritat på skolan t ex för att hen "ritat samma som en kompis" .
Jag oroar mig för att barnet inte kommer få rätt stöd men då finns det kanske en chans att detta uppdagas i första klass. Det kanske inte är så mycket krav på enskilda saker i förskoleklass?