• Anonym (Lärare)

Samhällsviktiga yrken- vilka är det egentligen?

Nu har de gått ut med vilka sektorer som räknas som samhällsviktiga och är berättigad tlll barnomsorg om skolorna skulle stängas. Men vilka yrken ingår egentligen?

Jag är lärare, räknas det som ett samhällsviktigt yrke? Det måste det väl göra? I så fall tänker jag att det räknas in inom omsorg?

• Svar på tråden Samhällsviktiga yrken- vilka är det egentligen?
  • Anonym (Hmm)

Jag tror inte de räknas som omsorg.

Skolor är självklart samhällsviktig. I detta fall låter de som att skolorna ändå ska läggas ner.

Samhällsviktiga arbeten är väl där folk jobbar som gör att samhället runt runt för hälsan.

Transportörer, livsmedelsbutiker, all sjukhuspersonal, all blåljuspersonal, läkemedelsindustri m.m

• Anonym (Själv lärare)

Tänk utifrån följande scenario, om det blir krig vilka personer måste fortfarande gå till jobbet för att samhället ska ändå ska kunna fungera så att folk för mat, vård och värme.

Förutom vårdpersonal så finns det ju folk som sköter vår energiförsörjning. Livsmedelproducenter är också essentiella. Men lärare, nja, det beror på. En del förskolelärare behövs för att se till omsorgen om barnen till personer i samhällsviktiga yrken men i övrigt går knappast samhället under av att lärare får arbetsförhinder.

• Anonym (Elsy)

Om skolorna stänger och beroende på vad du har för arbetsgivare så kan du komma att bli omplacerad att göra annat.

• Anonym (Mosig)

När du eller dina anhöriga behöver vård, då vet man vilka yrkesgrupper som är viktiga.

Vanliga människor vet detta.

Politiker vet ingenting.

• Anonym (Soc)

Jag, som arbetar som socialsekreterare, måste vara i tjänst oavsett kriser i samhället. Insatser ska fortgå så långt som möjligt.

• Anonym (Lärare)

Det handlar ju inte om att skolorna ska läggas ner utan att undervisningen kommer flyttas från klassrummet till fjärrundervisning. Vi förbereder oss för att undervisa eleverna online för att säkerställ att eleverna får den undervisning de har rätt till. Tanken är ju att undervisngen ska bedrivas som vanligt fast på ett annat sätt och lärarna behövs ju i allra högsta grad för att detta ska fungera. Det går ju inte bara att skicka hem en tioåring med en mattebok i några veckor och tro att barnet får den utbildning den har rätt till framförallt inte när man arbetar med barn i ett socialt utsatt område.

• Anonym (Sara)

Energiförsörjning

? Finansiella tjänster

? Handel och industri

? Hälso- och sjukvård samt omsorg

? Information och kommunikation

? Kommunalteknisk försörjning

? Livsmedel,

? Militärt försvar

? Offentlig förvaltning

? Skydd och säkerhet

? Socialförsäkringar

? Transporter

Ovanstående onråden räknas. Det är MSB som tagit fram dem.

• Anonym (Sara)

Förlåt, misstförstod frågan Du menar exakt vilka yrjen inom dessa kategorier? Det beror nog också på vilken arbetsplats som man jobbar på. Som informatör tex, beror väl på var du är informatör.

• Hassefrasse

Modebloggare!

Utan dem stannar Sverige!

• Anonym (Sara)

Så här säger Dan Eliasson om att frågan kring exakt vilka yrken det gälller är komplex:

? Om jag tar ett exempel. Ett sjukhus, där kan det finnas läkare och annan sjukvårdspersonal, städare, personal som sköter transporter och personal som ser till att det finns bränsle, mackar måste fungera. Undantagen måste vara ganska många. Vårt samhälle är komplicerat.

Från DN

Svar på tråden Samhällsviktiga yrken- vilka är det egentligen?