• Anonym (Lärare)

Samhällsviktiga yrken- vilka är det egentligen?

Nu har de gått ut med vilka sektorer som räknas som samhällsviktiga och är berättigad tlll barnomsorg om skolorna skulle stängas. Men vilka yrken ingår egentligen?

Jag är lärare, räknas det som ett samhällsviktigt yrke? Det måste det väl göra? I så fall tänker jag att det räknas in inom omsorg?

• Svar på tråden Samhällsviktiga yrken- vilka är det egentligen?
  • Anonym (Hmm)

Jag tror inte de räknas som omsorg.

Skolor är självklart samhällsviktig. I detta fall låter de som att skolorna ändå ska läggas ner.

Samhällsviktiga arbeten är väl där folk jobbar som gör att samhället runt runt för hälsan.

Transportörer, livsmedelsbutiker, all sjukhuspersonal, all blåljuspersonal, läkemedelsindustri m.m

• Anonym (Själv lärare)

Tänk utifrån följande scenario, om det blir krig vilka personer måste fortfarande gå till jobbet för att samhället ska ändå ska kunna fungera så att folk för mat, vård och värme.

Förutom vårdpersonal så finns det ju folk som sköter vår energiförsörjning. Livsmedelproducenter är också essentiella. Men lärare, nja, det beror på. En del förskolelärare behövs för att se till omsorgen om barnen till personer i samhällsviktiga yrken men i övrigt går knappast samhället under av att lärare får arbetsförhinder.

• Anonym (Elsy)

Om skolorna stänger och beroende på vad du har för arbetsgivare så kan du komma att bli omplacerad att göra annat.

• Anonym (Mosig)

När du eller dina anhöriga behöver vård, då vet man vilka yrkesgrupper som är viktiga.

Vanliga människor vet detta.

Politiker vet ingenting.

• Anonym (Soc)

Jag, som arbetar som socialsekreterare, måste vara i tjänst oavsett kriser i samhället. Insatser ska fortgå så långt som möjligt.

• Anonym (Lärare)