• Rosahimmel86

    Störtblödningar efter MA - läkarna vet inte vad det är för fel

    *långt och lite "äckligt"*
    Jag hade ett MA och genomgick en skrapning den 31/1
    Jag förlorade 1,7 liter blod under skrapningen och fick en blodtransfusion.
    Därefter hade jag normala flytningar som försvann och jag inväntade mens

    5 veckor efter skrapningen satt jag och mannen i soffan och drack te en kväll och plötsligt blir det helt blött (känns som att vattnet går om jag hade varit gravid)
    jag tittar ner och inser att jag sitter i en pöl med blod.
    Jag rusar till toan och blodet fortsätter rinna, samtidigt som stora koagler kommer ut.
    Ilfart till gynakuten
    Gör ett Ultraljud där det visar eventuella graviditetsrester och min framvägg i livmdern är "signifikant vaskualiserad"
    Jag har ett nät med blodkärll där som inte har varit där tidigare.
    Jag får cytotec och får åka hem, blödningen avtar ganska snabbt.
    Hcg 57

    Uppföljning på gyn 3 dagar efteråt
    Där noteras att inga graviditetsrester finns kvar
    Men på min framvägg i livmodern är förtjockad och att det finns ett blodnystan på 2 cm där
    Misstanke trofoblast tumör eller adenomyos?
    HCG 50

    Förra helgen (en vecka senare) i lördags var det dags igen
    Sitter i soffan och störtblödningen börjar
    Kramper i magen och det rinner blod och kommer stora klumpar
    Ilfart till Gyn som gör ultraljud och ser avvikelsen på främre livmoderväggen som nu mäter 33x36mm 
    HCG 38
    Misstänkt mola eller adenomyos 

    Blir inlagd och får blodstllande medicin intravenöst
    Läkaren säger att om dom inte får stopp på blödningen måste dom operera bort min livmoder akut - jag är så ledsen :(

    Ligger inne i 3 dagar, blödningen avtar
    Svaret från labb kommer och jag har ingen mola

    Jag har en ny tid om 2 veckor till gyn och ska lämna hcg prover en gång i veckan.

    Jag får inte bära, inte anstränga mig för mycket för att risken om jag får en till störtblödning är då att jag kommer få operera bort hela livmodern 

    Läkarna vet inte riktigt vad detta är - dom säger att jag är ett ovanligt fall

    Jag vill göra allt jag kan för att få behålla min livmoder och förhoppningsvis kunna bli mamma en gång till
    Jag är 33 år gammal

    Finns det någon med liknande erfarenhet?
    Där det har bildats blodkärl i livmodern efter ett missfall eller abort?

    Jag söker med ljus och lykta efter en lycklig historia och är samtidigt livrädd för att börja blöda rikligt igen.

  • Svar på tråden Störtblödningar efter MA - läkarna vet inte vad det är för fel
  • Ericasan

    Hej,

    jag har liknande situation själv och läkarna gör olika bedömningar. Hur gick det för dig och vad var det? 

Svar på tråden Störtblödningar efter MA - läkarna vet inte vad det är för fel