• FinaJos

    Selektivt ätande

    Maken och jag har olika syn på hur kinkig 5-åringen är med mat. Jag tycker barnet äter relativt varierat men tack vare att hen inte äter kokt potatis märks det rätt tydligt på dagis osv.

    Det här äter barnet:

    Köttbullar

    Pasta (i alla former, mest fullkorn)

    Pizza

    Kyckling nuggets

    Nudlar

    Ris

    Falukorv

    Korv med bröd

    Cous cous

    Pommes frites

    Yoghurt

    Smörgås

    Frukt & grönt i stora mängder (äpple, banan, kiwi, vindruvor, jordgubb ananas, melon, clementiner, tomat, gurka, morot, palsternacka)

    Däremot äter hen inte fisk, kokt eller ugnsbakad potatis, kött i bit, typ biff, pannkaka. Hen dricker inte heller mjölk (men gillar som sagt yogurth).

    Maken ser detta som ett stort problem och vill att barnet ska äta mer varierat. Jag tycker vi får vara nöjda just nu. Har läst att det är vanligt att barn i den här åldern är kinkiga med mat och hoppas att fasen går över så småningom.

    Vad är era erfarenheter? Ni som har barn med selektiv ätande, vad är er tolkning? Och vad är definitionen av selektivt ätande? Tycker jag har googlat men hittar ingen tydlig definition.

  • Svar på tråden Selektivt ätande
  • Stumpan83

    Kan tycka att er 5-åring äter mycket olika saker. Har en 9-åring som är mycket selektiv med sitt ätande.

    Hen äter

    Mamma scans köttbullar (frysta)

    Spaghetti och idealmakaroner (ingen annan pasta)

    Potatiskroketter

    Pommes

    Chicken Nuggets från McDonalds

    Pappans kryddade och stekta kycklingfiléer

    FärdigGrillad kyckling (det vita köttet)

    Tortillabröd

    Ostfralla

    Fryst rostebröd

    Tacofärs (hemmagjord krydda)

    Gurka

    Tomat

    Morot

    Vindruvor

    Keldas Milda tomatsoppa

    Sen finns det en del småsaker till som fungerar ibland. Den stora skillnaden mellan vårt barn och ert är nog att av de saker vårt barn äter är det endast några få saker eller märken som fungerar.

    Ska kanske lägga till att vårt barn väntar på NPF-utredning.

  • FinaJos

    Tack för svar!

    Glömde att lägga till tortilla med köttfärs. Det älskar hen.

    Jag undrar om mitt barn uppfyller definitionen för selektivt ätande. Antar att vi får fråga på bvc.

  • emma enhörning

    Anses det där vara selektivt ätande? Tycker mer det verkar som att barnet inte gillar vissa grejer, precis som vi alla gör!

    Jag har ett barn med en selektiv ätstörning, han har hittills nästan bara ätit potatis (i alla varianter) och paprika. Nu, när han snart fyller 13 börjar listan fyllas på med saker som kan ätas. Kött går tyvärr helt bort men mycket grönsaker, pasta och ost funkar i alla fall! Jag har skickat med honom lunch till skolan och han behöver fasta rutiner kring mat för att inte glömma att äta helt. Han känner inte hunger (men vi märker av den i hans humör) men om det hänger ihop med ätstörningen vet jag inte.

  • FinaJos

    Tack för svar! Intressant med input från föräldrar med barn som har SE. Jag kan inte se något problem med vårat barns ätande just nu. Hen äter från alla kostgrupper med god aptit av det hen äter. Det är maken som hänger upp sig på det här med avsaknaden av ffa potatis och fisk.

Svar på tråden Selektivt ätande