• hbob

    Försöka bli gravid - nu?

    Jag och min man längtar efter barn. Jättemycket. Det har tagit många år för min man att känna sig redo, medan jag har längtat i flera år. Och nu har det utvecklat sig till en sorg för att jag längtar så mycket.

    Är vi galna som börjar försöka nu? Ska vi vänta tills allt med corona är över?

  • Svar på tråden Försöka bli gravid - nu?
  • Anonym (Anonym)

    Självklart ska ni försöka! För det första finns ingen garanti att det funkar direkt, tydligen är medel 6-8 månader och man får räkna med upp till ett år. För det andra så får ni väl bara vara försiktigare i kontakten med andra sedan om det skulle visa sig att du blir gravid.

  • Anonym (Anonym)

    För det tredje kommer Corona att bli en del av vår vanliga virusflora framöver (enligt ett uttalande hos Svt nyheter) så det är inte som att ni kan vänta ut det. Även om ni "bara" väntar tills det finns vaccin så är det ändå 12-18 månaders väntan, minst. Och även ett kortsiktigt botemedel kan dröja.

    Livet pausar inte bara för att saker händer. Vill ni ha barn så satsa!

    (No pun intended.)

  • hbob

    Tack! Jag känner samma som du skriver. Man vet inte hur lång tid det kan ta. Då är det bara att se om man kan boka tid för att ta ut spiralen inom kort... ????

  • Mascaraklumpar

    Det är ganska vansinnigt att medvetet bli gravid just nu. 60% av befolkningen kommer inom några månader att ha genomgått Covid, och ingen vet hur en infektion tidigt i graviditeten påverkar fostret eller vad som händer med barnet på lång sikt. När det gäller SARS och MERS var risken för missfall, för tidig födsel och andra komplikationer väldigt hög, och eftersom detta virus liknar dessa tidigare Coronavirus så är det stor sannolikhet att en infektion under graviditeten är förknippad med åtminstone vissa risker för barnet.

    Graviditet är dessutom en riskfaktor för att behöva iva-vård, och genom att utsätta sig själv för den risken så tar man samtidigt en lika stor risk att ta upp en respiratorplats som någon annan annars hade kunnat få. Du riskerar alltså inte bara ditt och barnets liv, utan även andra människors.

    Sen tillkommer alla problem som kommer att uppstå inom vården. Redan innan årskiftet låg förlossningsvården precis på gränsen för vad den klarar av, och att föda barn under pandemin kommer att vara allt annat än säkert. Snitt och andra sjukvårdsinsatser kan komma att bortprioriteras om det inte handlar om att modern garanterat dör annars, och man kan inte räkna med att få ultraljudsundersökningar eller att få ha någon med sig under förlossningen. Kanske kommer inte ens alla att kunna föda på sjukhus, beroende på hur stort bortfallet av barnmorskor blir under de värsta månaderna.

    Det är självklart jättetråkigt att behöva skjuta på planerna, men det behöver inte handla om en jättelång väntan. Inom kort kommer det att komma fler studier på riskerna med covid under graviditeten - kanske visar det sig att det inte är så farligt, och när man vet det så kan man ju köra på. Eller så visar det sig att det faktiskt är förenat med väldigt stora risker, men då kommer vi som avvaktar förmodligen känna att det var värt det.

  • Vevoz
    Mascaraklumpar skrev 2020-03-30 08:01:51 följande:

    Det är ganska vansinnigt att medvetet bli gravid just nu. 60% av befolkningen kommer inom några månader att ha genomgått Covid, och ingen vet hur en infektion tidigt i graviditeten påverkar fostret eller vad som händer med barnet på lång sikt. När det gäller SARS och MERS var risken för missfall, för tidig födsel och andra komplikationer väldigt hög, och eftersom detta virus liknar dessa tidigare Coronavirus så är det stor sannolikhet att en infektion under graviditeten är förknippad med åtminstone vissa risker för barnet.

    Graviditet är dessutom en riskfaktor för att behöva iva-vård, och genom att utsätta sig själv för den risken så tar man samtidigt en lika stor risk att ta upp en respiratorplats som någon annan annars hade kunnat få. Du riskerar alltså inte bara ditt och barnets liv, utan även andra människors.

    Sen tillkommer alla problem som kommer att uppstå inom vården. Redan innan årskiftet låg förlossningsvården precis på gränsen för vad den klarar av, och att föda barn under pandemin kommer att vara allt annat än säkert. Snitt och andra sjukvårdsinsatser kan komma att bortprioriteras om det inte handlar om att modern garanterat dör annars, och man kan inte räkna med att få ultraljudsundersökningar eller att få ha någon med sig under förlossningen. Kanske kommer inte ens alla att kunna föda på sjukhus, beroende på hur stort bortfallet av barnmorskor blir under de värsta månaderna.

    Det är självklart jättetråkigt att behöva skjuta på planerna, men det behöver inte handla om en jättelång väntan. Inom kort kommer det att komma fler studier på riskerna med covid under graviditeten - kanske visar det sig att det inte är så farligt, och när man vet det så kan man ju köra på. Eller så visar det sig att det faktiskt är förenat med väldigt stora risker, men då kommer vi som avvaktar förmodligen känna att det var värt det.


    Håller med! Att försöka när ni i dagsläget vet att vården har kaos, o inte vet när den återhämtat sig är galet. Jag ska föda närsom, hade bf i fredags o är skit rädd för hur pandemin ska påverka förlossningsvården.

    Om något borde ni skydda er för o inte bli gravida nu
  • R84

    Alltså...... Visst kan det kännas osäkert med Corona osv och jag kan förstå oron. Jag hade nog tänkt likadant. Samtidigt.... för oss tog det 3 år och 8 månader att bli gravida. Nu är det ju långt från alla där det tar så lång tid för såklart, men om någon hade sagt till mig i december 2015 när vi började försöka bli gravida att jag skulle bli mamma för första gången i april 2020 så hade jag inte trott på den personen. Jag hade inte räknat med att det skulle gå på de första försöken, men det fanns inte i min värld att det skulle ta oss 4,5 år att bli en liten familj. Det kan gå fort och det kan ta väldigt lång tid att bli gravid. Det vet man aldrig. Jag hade nog i alla fall bokat tid för att ta ut din spiral så är ni förberedda på att starta igång i alla fall. Antingen med en gång eller om ett par månader när allt det här förhoppningsvis har lugnat sig något. Men...... Vänta inte för länge!

Svar på tråden Försöka bli gravid - nu?