• fenomena83

Har djurhonor ont när dom föder barn???

Det är en sak som jag har funderat på och jag undrar det finns nån här som kan massa om djur som kan svara på den frågan.
    Jag har sett katter föda ungar och jag har sett hundar föda, och jag tycker inte det ser ut som dom har speciellt ont. Min kattflicka tex när hon födde 5 ungar så spann hon jättemycket och såg ut att njuuuuuta mer än att ha ont. Strax innan hon la sig för att föda så betedde hon sig lite nervöst och oroligt men just när hon födde så mådde hon gott och jag kan bara inte få ihop det.
    Är det bara människan som har så fruktansvärt ont när hon föder barn???

• Svar på tråden Har djurhonor ont när dom föder barn???
  • siamesen

Ingen aning, men katter kan spinna när de har ont ocksa.

• Sitiens

Jag tror inte det. Jämför en tiger, deras ungar platsar i en tigertass och det är väl som om vi skulle föda ut ett äpple. Människor har ont för att vi går på två ben har jag för mig, det blev någon förändring på bäckenet som gjorde att det blev mindre eller något sådant... Men hur är det med ganska små djur som föder stora ungar?

• wozzgirl

Har jag oxå funderat på.. *puffar*

• deluxe

Jo kor har ont när dom ska föda...
    Har varit med å förlöst kalvar å jag får sååå ont i hjärtat när man hör hur hon andas å råmar rakt ut i luften, jag är helt övertygad om att det gör ont.

• deluxe

Sitiens... en kalv är INTE som ett äpple för en ko att föda fram det e ett som e säkert.

• Modegurun

Japp...Det har ont....Men deras sätt att uttrycka sig är nog annorlunda jämfört med vårat egna. Varför skulle inte djur att ont av att föda?

Har sett hundar valpa sedan liten och vissa utav dem att tom tjutit när de valpat. Är uppvuxen med fårafarm och där var det många gånger inge dans på rosor. En del av fåren, dvs tackorna gnyde på som bara den när de föder. Så visst, Det gör nog ont på djuren oxå ska ni se...

• deluxe

japps katter med, våran katthona pep när ungarna skulle ut.

• fenomena83

jag tänkte väl det. tänkte på en häst tex när hon föder, det kan inte va så skönt. det är väl mycket större för hästen än vad det är för en människa att föda ett barn.
    får djur bedövning när dom ska föda då?
    menar stora djur då på gårdar....

• johannadarling

nu har ju vi människor ganska stora huvuden pga av den våra välutvecklade hjärnor, så jag gissar att det gör att förlossningen blir svårare. har varit med och sett får lamma och jag tror att de hade ont de också, men kanske inte på samma sätt. djur är riktigt duktiga på att andas också. profylax!

• minasöner

jo det gör ont för djuren också..det är bara vi människor som är hjälplösa och känsliga...

• deluxe

Fenomena nope djur får ingen bedövning *ryyyys*

• Sitiens

deluxe: Jag pratade inte om kor, utan om djur där storleksförhållandet mellan mamma/unge är väldigt stort.

• deluxe

Aha Sitiens läste lite fel!
    My mistake!

• Modegurun

Det är precis det en veterinär berättade för mig under den tid en av våra tackor från förr skulle lamma. Att människans huvuden är så pass stora i jämförelse med många djur vars huvudform är mer avlång, och lättare att föda fram, medans människan har svårara pga av just vår huvudform som är mer rund....

• deluxe

Sen är det ju självklart lika individuelt hos djur som hos människor, vissa får större bebisar å kan ha trängre bäcken än andra å tvärtom.

• fenomena83
    va???????
    är det sant det jag läser???
    vaddå INGEN BEDÖVNING????
    "bara vi människor som är så hjälplösa och känsliga"????
    hur fasen kan man tänka så???
    att föda barn gör alltså SKITONT på ALLA och att inte ha bedövning, jag fattar ingenting... det finns inte många kvinnor idag som vill föda utan bedövning, vad får oss människor då att tro att djur skulle tycka att det va roligt att ha så ont????
    varför i h-e får dom ingen bedövning?????????????????????????????
    säkert en massa karlar som bestämmer såna saker. man skulle be dom trycka ut en vattenmelon genom rövhålet så får dom se hur det känns och sen att öht SE en varelse föda barn utan bedövning borde vara olidligt.
    jäkla idioter!!!!
  • Willow 82

Det är väl klart att dom har ont!! När En av våra katter vi hade förut skulle föda flåsa hon som en jätte trött hund med tungan utanför. Klart hon hade ont.

Sen tror jag inte ett dugg på att djur skulle uppleva smärta mindre än människor! Men dom måste uppleva smärta tydligen eftersom folk verkar tro att dom känner det mindre. Däremot kanske dom inte skriker för minsta lilla som vi människor gör.

Förr i tiden så tålde vi också mer. Fanns inte precis som för djuren någon bedövning och dessutom gjorde vi mycket mer obekväma grejer för att överleva. Vi människor har helt enkelt blivit för bekväma och behöver inte oroa oss så mycket längre.

Man lär sig leva med det man har, men det behöver inte alls betyda att djuren upplever smärtan mindre än oss eller att vi förr i tiden upplevde smärtan mindre.

• Zaria

Willow:jag tänker ungefär som du tror jag.

Dessutom har ju djur en instinkt att de skall föra sina gener vidare tillskillnad från oss människor där det är ett jätteståhej att bara hitta rätt partner,man skall ha rätt ekonomi,bo bra vara i rätt ålder mm
    Vu bor & lever väldigt mycket annorlunda än vad vi gjorde på grott männsiskornas tid,vi lever väldugt bekävämt med mat i kylen,värme inne osv mot vad vi gjorde förr,då tror jag man blir lite mindre härdad.

Svar på tråden Har djurhonor ont när dom föder barn???