• Caliot

    Hypospadi, Orsak?

    Söker föräldrar vars barn fötts med hypospadi. Min första gosse föddes med en grad 1 som nu är opererad. Min andra gosse föddes också med någon typ av missbildning på snoppen. Han är inte utredd än då vi väntar på remiss, så vi vet inte om det är hypospadi denna gången med. Sömmen har vuxit ihop på sidan istället för på undersidan, vilket medför att snoppen blir sned.

    Det som förvånar mig lite är att sjukvården inte tar tillfälle i akt att spåra orsaken till sjukdomen. Med det menar jag typ att ha något formulär som vi som föräldrar fyller i. Om vi har släktingar med hypospadi, om jag som gravid åt särskilda läkemedel eller utsattes för vissa ämnen och liknande (ni fattar poängen). Men det görs ju ingenting och man vet väldigt lite om orsaken till sjukdomen. Det tros vara till viss del ärftligt och till viss del miljöpåverkat.

    Det jag är ute efter med detta inlägget är väl egentligen att se om man kan hitta någon gemensam nämnare oss emellan.

    Jag själv till exempel tog Treo vid några enstaka tillfällen under graviditeten då det endast avråddes från att ta det under sista trimestern. Men då jag fått 2 gossar med liknande åkomma klandrar jag nästan mig själv lite och undrar om det kan vara treons fel. Tog ungefär en tredjedel av en tablett dom få gångerna jag tog.

    Varken jag eller sambon har några släktingar (va vi vet) med hypospadi. Så våra barn ser ut att vara först i ledet.

  • Svar på tråden Hypospadi, Orsak?
  • Themis

    Jag förstår att ni funderar när det är två barn i samma familj som drabbats, men de riskfaktorer som identifierats verkar främst ha med hormonell påverkan att göra.

    Orsaker som listas av CDC:

    https://www.cdc.gov/ncbddd/birthdefects/hypospadias.html


    In recent years, CDC researchers have reported important findings about some factors that affect the risk of having a baby boy with hypospadias:


    Age and weight: Mothers who were age 35 years or older and who were considered obese had a higher risk of having a baby with hypospadias.3
    Fertility treatments: Women who used assisted reproductive technology to help with pregnancy had a higher risk of having a baby with hypospadias.4
    Certain hormones: Women who took certain hormones just before or during pregnancy were shown to have a higher risk of having a baby with hypospadias.5
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Hypospadi, Orsak?