• Anonym (Ångest)

Ångest av koffein och socker?

Jag har diagnosen paniksyndrom, en svårare variant som håller i sig flera timmar åt gången.

Symtomen jag får är allt från kvävningskänslor, kliar i halsen, domningar, svaghetskänsla, yr, ser suddigt, sticker i öronen, blir iskall om händer och fötter, tryck över bröstet, ont i magen , hjärtat pumpa hårt ( dock avtar just det är symtomet efter någon halvtimme ), men resten har jag kvar.

Jag får också svårt att prata och kallsvettas.

Jag har gått i massa terapi och ätit alla typer av mediciner. Äter för närvarande fluoxetine och har Theralen vid behov ( vilket är som råttgift och gör ångesten ännu värre ).

Jag tycker att fluoxetinet hjälpt något men så fort jag äter socker eller lite koffein i en cola zero så är hela kvällen/natten förstörd sen och ångesten håller på i timtal där jag skakar för mitt liv.

Är det någon som upplevt samma sak av just socker och koffein?

Ska tillägga att jag slutat dricka kaffe och äter bara socker på helgen. En psykolog till mig sa att även mindre mängder socker samt koffein kan trigga om man har svår ångest?

• Svar på tråden Ångest av koffein och socker?
  • Anonym (kaffe)

Jag har en tendens att få ångest och kan ej dricka kaffe. Kan inte ens dricka svart te. Dricker nästan aldrig Coca-Cola eller Pepsi så vet inte riktigt vad de har för effekt på mig. Socker verkar inte trigga min ångest men äter socker i väldigt små mängder så är inte säker där heller. Men kaffe går definitivt inte, får ångest på en gång. Tidigare kunde jag ibland dricka koffeinfritt kaffe när jag var riktigt kaffesugen men slutade med det när jag fick reda på att det också innehåller lite koffein.

• Anonym (kaffe)

Du frågar inte efter tips men tänkte ändå dela med mig av vad som hjälper mig att hålla ångestnivåerna nere. Träning, bastu, simning, kallbad, yoga, meditation och kramas. Skulle jag göra tre av de sakerna varje dag skulle jag nog aldrig ha ångest.

• Anonym (kaffe)

Du frågar inte efter tips men tänkte ändå dela med mig av vad som hjälper mig att hålla ångestnivåerna nere. Träning, bastu, simning, kallbad, yoga, meditation och kramas. Skulle jag göra tre av de sakerna varje dag skulle jag nog aldrig ha ångest.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (kaffe) skrev 2020-03-22 23:01:56 följande:

Jag har en tendens att få ångest och kan ej dricka kaffe. Kan inte ens dricka svart te. Dricker nästan aldrig Coca-Cola eller Pepsi så vet inte riktigt vad de har för effekt på mig. Socker verkar inte trigga min ångest men äter socker i väldigt små mängder så är inte säker där heller. Men kaffe går definitivt inte, får ångest på en gång. Tidigare kunde jag ibland dricka koffeinfritt kaffe när jag var riktigt kaffesugen men slutade med det när jag fick reda på att det också innehåller lite koffein.

Jag förstår! Vad får du för symtom på ångest och hur länge håller det i sig för dig??
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (kaffe) skrev 2020-03-22 23:04:23 följande:

Det låter som väldigt bra grejer. Tränar gör jag på daglig basis och det hjälper mig mycket också. 

Skulle nog behöva kramas mer tror jag ;)
    En psykolog sa till mig att man kan beröra sig själv, typ '' klappa '' på sig själv om man inte har någon att kramas med, för kroppen uppfattar det ändå som en positiv grej. 

• Anonym (Elin)

Jag är diagnostiserad med GAD och äter ssri sedan länge. Jag har upptäckt att jag inte kan ta Treo utan att få panikångest och där är det väl koffein i ...?

Så bäst att undvika!

• Anonym (Lina)

När jag var som sämst med min ångest kunde jag inte dricka en kopp kaffe utan att få hemska panikångestattacker, som höll i sig flera timmar. 

Nu äter jag järn, c vitamin och b-vitaminkomplex och ångesten är så mycket bättre. Har kunnat sluta med mina SSRI. Kanske något att testa för dig TS?

• Anonym (K)

Koffein utlöser panikattack för vissa om de ligger högt på ångestskalan. Jag fick mitt livs första och hittills enda panikattack efter att ha druckit kaffe. Dricker det aldrig så min kropp reagerade hårt.

Jag får också extrem ångest av cola eller annan lightläsk typ fanta, möjligen av läsk med socker också men får aldrig ångest av annat som innehåller socker. Så den tydligaste utlösande faktorn är för mig att det är sötningsmedlet som ger ångest. Googla sötningsmedlet ihop med ordet anxiety så får du många träffar. Jag sökte länge på svenska och fick inga svar på mina funderingar.

Är helt övertygad om att socker kan ge vissa ångestsymtom också.

• Anonym (Ulle)

Jag kunde inte dricka kaffe alls när jag hade ångest och var utmattad. Fick panikattack då direkt.

Men det släppte efter 4-5 veckor.

• ThreeCherries

Jag har inte svår ångest och känner ändå igen detta. För mig är det kaffe, pepsi max och socker som triggar. Inga attacker, men konstant klump i halsen/kvävningskänsla och varierande tjock känsla/tryck i bröstkorgen. Körde keto periodvis i höstas och märkte stor skillnad, märker även skillnad så fort jag bara skär ner på intaget av koffein och socker.

Svar på tråden Ångest av koffein och socker?