• Sun 22 Mar 2020 23:31
    1891 visningar
    14 svar
    14
    1891

    BANKEN NEKAR MIG BETALKORT

    Jag har betalningsanmärkning. Men inget konto eller något hos någon bank.

    Jag har försökt skaffa konto, betalkort och internetbank så jah ska ta hand om min ekonomi och kunna leva mitt liv.

    Nu får jag gå genom min mamma som får ha mina pengar och betala allting till mig. Hennes konto blev nästan avstängd pga det. För hon får inte ha mina pengar och sköta mina saker säger hennes bank.

    Jag sökte på handelsbanken i somras men dom hörde aldrig av sig. Sökte igen nu förra lappen hade visst ?kommit bort?

    Nu neka dom mig pga betalningsanmärkningar.

    Jag kunde få ett konto. Men inget betalkort, internetbank oavsett.

    Jag hittade denna lagen:

    www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkonto

    Och skickade till dom på mejl, så får se vad dom svarar imorgon.

    Stämmer det att lagen är nu att man ska kunna få betalkort, konto, internetbank oavsett om man har anmärkningar nu? Hos vilken bank som helst?

    Vad ska jag göra?? Har dom rätten att neka??

  • Svar på tråden BANKEN NEKAR MIG BETALKORT
  • Sun 22 Mar 2020 23:49
    #1
    -1

    God kväll,

    Ursäkta att jag bara ger dig en länk men det är sent och jag är trött men kände ändå att du kanske skulle må bättre utav denna information:

    www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkonto

    Med vänlig hälsning, Bejlis

  • Sun 22 Mar 2020 23:54
    #2

    Det de nekar dig är förmodligen ett kreditkort. Ett debit-kort kan alla få från handelsbanken.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 23 Mar 2020 08:45
    #3

    Då väntar jag med spänning på deras svar! Jag kopiera med länken på lagen 2017 samt skrev att jag får ta detta vidare rättsligt.

    Så får vi se om dom svarar!

  • Mon 23 Mar 2020 08:47
    #4
    +1
    Aniiee skrev 2020-03-22 23:54:25 följande:

    Det de nekar dig är förmodligen ett kreditkort. Ett debit-kort kan alla få från handelsbanken.


    Jo jag bad inte om ett kredit kort utan ett vanligt debit/betal kort. Men det kunde jag absolut inte få enligt dom. Kunde bara få ett konto knappt det. Men inget så jag kan ta ut pengarna som kommer in eller betala mina räkningar....
  • Mon 23 Mar 2020 08:48
    #5
    Bejlis skrev 2020-03-22 23:49:10 följande:

    God kväll,

    Ursäkta att jag bara ger dig en länk men det är sent och jag är trött men kände ändå att du kanske skulle må bättre utav denna information:

    www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkonto

    Med vänlig hälsning, Bejlis


    Tack! Det länken hittade jag. Men var osäker på om den stämnde? Men då gör den det? :)

    Tycker det är jätte dålig stil att neka mig ett vanlig betalkort ( INTE KREDIT) samt internettjänst så jag kab betala mina räkningar samt handla
  • Mon 23 Mar 2020 13:57
    #6

    Hade jag varit du, så hade jag ringt igen. Det verkar ju ha blivit ett missförstånd här. Vanligt betalkort kan ju till och med ungdomar få, men kan det vara så att den banken bara har kort med kredit? Prova ringa någon annan bank, så går det säkert.

  • Mon 23 Mar 2020 13:59
    #7

    Ring förresten banken! Maila inte! När det kommer till banker så är min erfarenhet att man får bäst service om man pratar med dem personligen!

  • Tue 24 Mar 2020 08:11
    #8

    Välj en annan bank? Jag fick ett konto, internetbank och kort omedelbart på Forex.

  • Tue 24 Mar 2020 08:11
    #9

    Välj en annan bank? Jag fick ett konto, internetbank och kort omedelbart på Forex.

  • Mon 22 Jun 2020 18:17
    #10

    Hur har det gått TS?

  • fru skuld
    Wed 1 Jul 2020 21:25
    #11

    Jag blev också nekad betalkort i Swedbank ,har INGA anmärkningar men är pensionär ,altså ingen hög inkomst !

  • fru skuld
    Wed 1 Jul 2020 21:32
    #12
    Hyllemor skrev 2020-03-23 13:59:25 följande:

    Ring förresten banken! Maila inte! När det kommer till banker så är min erfarenhet att man får bäst service om man pratar med dem personligen!


    O herregud,min som blev nekad ett konto,ringde nog 10 ggr men alla banker sa nej ...utom forex,där han fick ett kontokort till sist och ett konto.
  • Fri 3 Jul 2020 19:35
    #13
    Klumpigatjejen skrev 2020-03-23 08:48:38 följande:
    Tack! Det länken hittade jag. Men var osäker på om den stämnde? Men då gör den det? :)

    Tycker det är jätte dålig stil att neka mig ett vanlig betalkort ( INTE KREDIT) samt internettjänst så jag kab betala mina räkningar samt handla
    Varför är det så svårt att tala om vilken bank det gäller?
  • hawtho­rne
    Fri 3 Jul 2020 19:46
    #14

    Mastercard och Visa kan man nekas trots att det bara är debit, och det beror på flera olika faktorer, bland annat för att det finns en möjlighet att övertrassera, men även för att det är fler aktörer inblandade (baken är bara förmedlare) och dessa företag har olika krav.

    Det du med all säkerhet kan få är ett Maestro-kort. Det funkar inte på nätet och endast i online-uppkopplade butiker.

Svar på tråden BANKEN NEKAR MIG BETALKORT