• MirresMamma

    Ensam och deppig mamma

    Hej!

    Jag har en bebis på 4,5 månader och vill väl mest ha stöd och höra era erfarenheter. Min flicka är underbar. Glad och livlig. Energisk. Fantastiska egenskaper och jag älskar henne innerligt. Men det blir också dränerande. Jag har inte sovit en hel natt på sex månader så är ständigt trött. Min tjej vill vara på min kropp konstant (helt normalt, jag vet). Kan inte lägga ner henne ens för en sekund, då skriker hon bara. Ibland när hon är proppmätt kan hon ligga i sitt babygym ca två minuter, men jag får inte lämna rummet, då skriker hon efter mig. Pappan och min sambo jobbar mycket. Träffar henne typ 15-30 min innan hon går och lägger sig. Om jag försöker gå iväg och t.ex. duscha skriker hon hos honom tills jag kommer tillbaka. När jag kommer tillbaka blir hon lugn igen. Hon vill alltså ha mig hos sig konstant, helt normalt för en så liten. Och jag vill inte direkt själv vara ifrån henne heller men jag skulle önska att få ta en dusch i fred då och då eller få i alla fall 30 minuter egentid... Börjat känna mig helt slut och utbränd, deppig. Jag fixar allt hemma eftersom sambon jobbar så mycket. Att bara låta hemmet förfalla och bli stökigt orkar jag inte då mår jag bara ännu sämre. Plockar absolut inte undan saker jämt men det går åt den lilla tid som hon kanske sover. Oftast sover hon bara i vagn när jag promenerar.

    När blir det lättare? Jag älskar henne som sagt men jag är så trött och känner mig så ensam. Ingen fattar hur jag har det, folk som har egna barn verkar bara haft lugna icke energiska barn som kunnat ligga i babygym i all evighet och somnat av sig själva. Ingen förståelse från någon, de tycker bara jag skämmer bort henne med närhet (vilket man absolut inte kan göra).

    Så less att höra alla bekantas teorier när hon börjar skrika (åh hon kanske har ont i magen, hon kanske är hungrig, kanske dags att byta blöja?). Jo tack för alla tips men oftast skriker hon när hon är övertrött och vill snutta sig till sömns i ett lugnt rum utan massa ljud runt omkring. ?Ska jag hålla henne åt dig så du kan äta?? - Tack för omtanken men hon skriker bara hos andra och jag får ingen matlust av att sitta och hetsäta mat för att kunna ta henne tillbaka. Det har gått så långt att jag nu känner att jag inte orkar träffa folk. Vi har våra rutiner varje dag, äta, leka, omvårdnad, sova, promenad. Vi har det bra ihop och jag älskar att leka med henne, hon skrattar mycket. Men ibland kommer det bara över mig, vantrivseln. Är vanligtvis en glad, positiv och aktiv person och innan vår bebis föddes var jag i stallet och på gymmet varje dag, är högutbildad och älskade mitt jobb. Saknar jobbet nu. Ändå vet jag ju att jag gör det viktigaste i livet just nu med att ge min dotter en god första tid i livet och en trygg anknytning. Jag är hennes trygghet och den enda hon har en riktigt god anknytning till så här långt. Hur länge pågår detta att endast mamma duger? När blir pappa mer accepterad? Vad har ni för erfarenheter? Tips för att må bättre?

  • Svar på tråden Ensam och deppig mamma
  • Gravid99

    Kan du inte åka iväg på lite egen tid en gång i veckan? Det gör mycket! När mannen har kommit hem från jobbet, eller på helgen? Gå och fika med en vän gör mycket! Eller kan någon släkting/vän passa barnet en stund?

    Alla barn är sååå olika. För mig blev det lättare vid 6-7 månader. Hon blev mer självständig och sov hela nätter.

  • MirresMamma

    Ja, alltså han försöker ju avlasta mig när han kan, på kvällar och helger... Det längsta han haft henne utan att jag varit med är en timme typ. Då tog jag ett bad och han gick ut med henne i vagnen. Tror jag ska be honom göra det mer. Problemet är att han driver eget företag så han jobbar inte vanliga 40 timmars veckor utan mer närmare 80 timmar. Sedan känns det så jobbigt att gå ifrån när jag hör att hon bara skriker (typ om jag går och duschar).

  • Gravid99
    MirresMamma skrev 2020-03-23 21:06:43 följande:

    Ja, alltså han försöker ju avlasta mig när han kan, på kvällar och helger... Det längsta han haft henne utan att jag varit med är en timme typ. Då tog jag ett bad och han gick ut med henne i vagnen. Tror jag ska be honom göra det mer. Problemet är att han driver eget företag så han jobbar inte vanliga 40 timmars veckor utan mer närmare 80 timmar. Sedan känns det så jobbigt att gå ifrån när jag hör att hon bara skriker (typ om jag går och duschar).


    Jag vet att det är svårt men du får börja tänka att det är inte bara ditt ansvar! Jag hade det jobbigt också att höra min man kämpa med vår dotter, men man måste tänka att det är delat ansvar. Han måste också lära sig att kunna natta henne eller trösta henne. Annars kommer du ha de svårt hela småbarnsperioden. Barnet kommer bara bli vant med dig. Finns det ingen chans att din man kan sluta tidigare vissa dagar ?
  • MirresMamma
    Gravid99 skrev 2020-03-23 21:14:51 följande:

    Jag vet att det är svårt men du får börja tänka att det är inte bara ditt ansvar! Jag hade det jobbigt också att höra min man kämpa med vår dotter, men man måste tänka att det är delat ansvar. Han måste också lära sig att kunna natta henne eller trösta henne. Annars kommer du ha de svårt hela småbarnsperioden. Barnet kommer bara bli vant med dig. Finns det ingen chans att din man kan sluta tidigare vissa dagar ?


    Tack, jag har inte sett på det på det viset förut, att ansvaret är delat och att han måste hitta sina sätt. Tycker bara synd om dem båda två när hon skriker, haha. Men det är helt sant. Kanske ska ta mig själv lite egen tid och ge sambon dottern egentid(!).
  • Anonym (Känner igen)

    När man är mitt uppe i det känns det ju verkligen tufft. Men försök se det lite ut perspektiv. Det händer så mycket nu för varje månad som går. Det går en-två-tre månader och ju längre tiden går ju lättare blir det och hon kommer in i nya faser. När hon kan sitta/krypa så kommer det vara intressant och underlätta för henne också så hon kan utforska lite själv utan dig. Hon kommer inte alltid vilja vara på dig konstant ;)

    Min dotter var exakt likadan! Alla andra verkade kunna lägga ner sin barn och de var nöjda. Hon var bara nöjd om hon var klistrad på mig, inget annat var intressant för henne! Som sagt det kommer bli bättre! Tycker det är viktigt att ni försöker att pappan bondar med henne också, det är en vanesak. Hon kommer acceptera honom med men då måste hon vara mer med honom.

    En sak till. Du måste sova! Pappan får gå ut med henne i vagnen på morgonen på helgen så du iaf vet att du får sova 1-2 nätter per vecka. Att få sova gör mycket för hur man fungerar mentalt, man kan bli riktigt deppig av sömnbrist. Mycket lättare att vara konstruktiv om man får sova!

  • Anonym (Känner igen)

    När man är mitt uppe i det känns det ju verkligen tufft. Men försök se det lite ut perspektiv. Det händer så mycket nu för varje månad som går. Det går en-två-tre månader och ju längre tiden går ju lättare blir det och hon kommer in i nya faser. När hon kan sitta/krypa så kommer det vara intressant och underlätta för henne också så hon kan utforska lite själv utan dig. Hon kommer inte alltid vilja vara på dig konstant ;)

    Min dotter var exakt likadan! Alla andra verkade kunna lägga ner sin barn och de var nöjda. Hon var bara nöjd om hon var klistrad på mig, inget annat var intressant för henne! Som sagt det kommer bli bättre! Tycker det är viktigt att ni försöker att pappan bondar med henne också, det är en vanesak. Hon kommer acceptera honom med men då måste hon vara mer med honom.

    En sak till. Du måste sova! Pappan får gå ut med henne i vagnen på morgonen på helgen så du iaf vet att du får sova 1-2 nätter per vecka. Att få sova gör mycket för hur man fungerar mentalt, man kan bli riktigt deppig av sömnbrist. Mycket lättare att vara konstruktiv om man får sova!

  • Anonym (Känner igen)

    När man är mitt uppe i det känns det ju verkligen tufft. Men försök se det lite ut perspektiv. Det händer så mycket nu för varje månad som går. Det går en-två-tre månader och ju längre tiden går ju lättare blir det och hon kommer in i nya faser. När hon kan sitta/krypa så kommer det vara intressant och underlätta för henne också så hon kan utforska lite själv utan dig. Hon kommer inte alltid vilja vara på dig konstant ;)

    Min dotter var exakt likadan! Alla andra verkade kunna lägga ner sin barn och de var nöjda. Hon var bara nöjd om hon var klistrad på mig, inget annat var intressant för henne! Som sagt det kommer bli bättre! Tycker det är viktigt att ni försöker att pappan bondar med henne också, det är en vanesak. Hon kommer acceptera honom med men då måste hon vara mer med honom.

    En sak till. Du måste sova! Pappan får gå ut med henne i vagnen på morgonen på helgen så du iaf vet att du får sova 1-2 nätter per vecka. Att få sova gör mycket för hur man fungerar mentalt, man kan bli riktigt deppig av sömnbrist. Mycket lättare att vara konstruktiv om man får sova!

  • Anonym (Mamma)

    Jag känner verkligen igen mig i det du skriver, min man driver också eget och jobbar dag o natt. Hade det väldigt kämpigt med vår son som nu ör nästan nio månader. Han var precis som du beskriver fram tills han var 7 månader då började han sova bättre, jag känner mig helt slut o precis som du skriver så orkar jag inre heller träffa folk. Vill bara säga att jag förstår dig o att det snart blir bättre.

    Kramar

  • Anonym (2 barnsmamman)

    Känner igen mig så mycket med mitt första barn. Min sambo hade eget företag och jobbade långa dagar i början. Eftersom gossen bara ville vara klistrad på mig, blev det som du beskriver, snabbt dränerande. Jag blev också väldigt deppig tidvis. Och trött. Supertrött vissa dagar. Bara grät när sambon åkte till jobbet. Vissa dagar ringde jag honom och i princip tvingade honom att komma hem för jag insåg att om jag skall kunna ge min son bästa möjliga, så måste jag själv må bra och hantera situationen. Så min sambo fick helt enkelt ta ledig tid emellanåt. Jag hade även många vänner med barn i samma åldrar så vi försökte träffas mycket. Att åka iväg till någon var det bästa jag visste. Släppa allt hemma och åka å fika. Även om gossen bara ville va i knät så kunde jag ändå konversera med nån annan och då brukade han ofta somna gott så vi båda hade de bra :)

    Min sambo hade precis som din svårt att natta och trösta vissa gånger. Men till slut fick jag hålla för öronen och bara låta honom hitta sitt sätt. Det känns hemskt för stunden men så värt när de lättar. Jag flaskmatar så det har hjälpt att vi kunnat turas om att mata. Så fort han är ledig så turas vi om med nsttpassen så båda får sova lite. Men de funkar ju bara om man inte ammar eller om man pumpar till flaska.

    För oss blev det lättare när gossen började krypa. Då blev han så nyfiken på omgivningen att jag kunde låta honom vara en stund. När han sen började gå blev de ännu bättre. Då hade han fullt upp att utforska. Visst va han fortfarande klängig från och till men med tiden blev han mer å mer självständig. När han va mella 1 och 1,5 hade ja helt glömt bort känslan av att känna mig fängslad. Då flöt det på bra.

Svar på tråden Ensam och deppig mamma