• Lilly1717

    Hjälp! Otroligt krampigt i sidorna, någon annan?

    Hej,

    Jag är gravid i v30 men har sedan vecka 24 ca fått nästan som sendrag vid revbenen och det drar även över mellangärdet strax under brösten. Det är mest på kvällar men det gör så ont och obekvämt att jag inte kan stå upprätt. Barnmorskan har aldrig hört talas om detta förut, är det någon som haft liknande???? Måste få tag i sjukgymnast men varit omöjligt att komma någonstans när man samtidigt är hemma med ett snuvigt barn pga rådande omständigheter.

    Det är liksom inte själva revbenen eller inifrån det kommer utan som om det är muskler eller ligament eller nåt sånt som krampar..

    Hoppas på att någon kanske haft liknande och kommit på nåt sätt att lindra.

    Kramar!

  • Svar på tråden Hjälp! Otroligt krampigt i sidorna, någon annan?
  • Hjelte

    Hej jag har haft liknande fast inte varje dag utan kanske 5 gånger totalt under några veckor nu. Jag är i vecka 28. Har fått som kramp under brösten i mellan gärdet och revbenen och som bak på hela ryggen som ett bälte. När det händer kan jag inte sitta stå ligga. Det är sån otrolig kramp. Jätte läskig känsla.

    Jag åkte in till gyn akuten en av dom första gångerna det hände och allt såg bra ut på ultraljud på både magen och vaginalt. Fick ge blodprov och urinprov och det såg också bra ut.

    Smärtan släppte inte. Så dom gav mig någon tablett som innehöll morfin som inte skulle vara skadligt för barnet. Och innan det hemma så hade jag tagit pamol. Sen släppte det.

    Nästa gång när jag kände att det var på gång så tog jag två novalucol tuggtabletter för magen och pamol. Satt jag konsentrerade mig på andningen och satt helt still i en skön position och väntade och fokuserade på andas.

    Det hjälpte mig.

    Juste läkaren sa att det kunde bero på att jag har en extra känslig mage när det kommer till vad jag stoppat i mig. Så fundera på vad du ätit och sen får kramp. Så kanske du ska hålla dig borta från dom sakerna. Det har jag gjort jag det har blivit mycket bättre.

    Lycke till!! Petra

  • ankan6

    Kramper vid revbenen, i mellangärdet och till och med upp i axeln kan mycket väl vara magkatarr! Det går en nerv från tarmarna upp till hjärnan som kan ställa till det ibland. För mig känns det liksom som att ha ett ihållande håll vilket kan göra rätt ordentligt ont...Testa något receptfritt, typ novalucol, först och se om det släpper?


    Annars kanske du felbelastar? Man blir ju lätt stel när magen växer och det kan börja dra på massa konstiga ställen. Släpper det inte alls om du stretchar och sträcker ut bålen och sidan?

  • Lilly1717

    Tack bägge för svar! Skönt att höra att jag inte är DEN ENDA som haft denna smärta. Ska köpa något för att se om det kan vara magkatarr eller liknande men tror mer det är ligament eller muskler för känner verkligen hur det krampar mer när jag t.ex ligger på sidan (typiskt nog vänster som man ska sova på!) har provat att stretcha men inte hittat något som hjälper ännu... fortsätter prova på och hoppas! Har ju 9-10 veckor kvar minst så känns sådär om det ska göra såhär ont varje eftermiddag/kväll!

    Tack igen för att ni tog er tid att svara!

Svar på tråden Hjälp! Otroligt krampigt i sidorna, någon annan?