• Hannisen88

    Vet inte hur jag ska tänka, abort eller behålla?

    Fick för 4 veckor sedan reda på att jag är gravid, vecka 8 nu. På dessa veckor har mycket hänt och jag är ett virrvarr av känslor och står inför ett beslut jag inte vet hur jag ska kunna fatta men jag vet att jag måste fatta det snart och numer ensam. Jag 31 år och pappan 30, har varit tillsammans i ett år men lyckliga (trodde jag) med gemensamma framtidsplaner om ett barn och hus osv, jag har två egna barn på 5 & 6 år varannan vecka och han har inga. Graviditeten var inte planerad men inte direkt oväntade då vi inte haft något skydd, han har inte velat ha barn just nu och jag har tyckt att det kan vänta men blir det så vill jag inte genomgå en abort till vilket vi talat om. Första reaktionen från honom var ren och skär panik, det går inte och aldrig! Efter att han sedan åkt och talat med sina föräldrar för att själv kanske få ett perspektiv utifrån och lugna sig lite så säger han att han tar sitt ansvar men jag och han verkade vara som bortblåsta. Jag har inte uteslutit abort från början då jag givetvis helst vill att vi löser detta tillsammans men vi har inte ens satt oss ner och kunnat tala om graviditeten. Efter att ha åkt till sina föräldrar och vart där ca en vecka kom han aldrig hem igen och i lördags hämtade han sina saker och flyttade ut efter att jag försökt prata med honom otaliga gånger och det enda jag fick i respons var samtal om att han inte klarar det här livet, att han inte vet vad han vill med något, att han säkert vill vara 20 för alltid och bara ska arbeta och resa. Dagarna innan graviditeten så älskade han mig, såg fram emot hus och ville aldrig vara utan mig. Jag har vart helt förstörd men försökt tala med honom och ge det tid i den mån jag klarat och försökt prata men han ringer bara mig och är ledsen för att folk tycker han är en idiot tydligen och att ingen förstår honom och han inte kan flytta till annan ort i framtiden om jag behåller barnet. Det sista vi pratade så var det också ett problem att jag har barn sedan innan och det förstör för oss känner han fast han vet att det är fel att känna och han får skuldkänslor. Jag är i chock! Jag förstår inte agerandet eller hur det kunde bli så här och tampas nu med dåligt samvete över att jag överväger att behålla, jag trodde ju detta var vad vi ville även om läget inte var optimalt. Känner mig lurad och otroligt sviken, han kan aldrig ha älskat mig på riktigt om man gör så här. Jag är som luft. Hur hade ni tänkt över beslutet?

  • Svar på tråden Vet inte hur jag ska tänka, abort eller behålla?
  • Anonym (C)

    Jag förstår inte dessa män som blir panikslagen och överraskad när deras flickvänner blir gravida när inget skydd har används vid samlag. Hur tror dom barn blir till egentligen?! Om man inte vill ha barn använder man skydd, kondom då om det är mannen vi pratar om. Eller steriliserar sig om man aldrig vill ha barn.

    Vill du behålla barnet så gör det. Ingen annan kan avgöra det åt dig. Men du kommer att behöva dras med den här mannen i minst 18 år om du behåller.

  • Hannisen88

    Nej inte jag heller, jag kan förstå den omvälvande känslan men inte agerandet därefter och inte räknade jag med att stå ensam kvar. Vet att beslutet helt och hållet är upp till mig och det du nämner om att behöva dras med mannen är väl en utav anledningarna till att jag nu överväger abort, men det är väl bara den anledningen.

  • Anonym (M)

    Men vilken jävla idiot, rent ut sagt. Skyddar man sig inte blir det barn (och ibland med skydd också).

    Be honom fara och flyga. Sen funderar du på om du vill göra detta ensam. Gör bara abort om du är 110% säker.

    En sak du ska tänka på är att om du inte gör abort så måste du samarbeta med den där jävla idioten i 20 år framåt...

  • Anonym (NN)

    Varför använde han inte skydd då om detta var det han absolut inte ville? Och varför använde inte du skydd när du visste att han inte ville ha barn och att det inte var något ni planerade tillsammans som par? 

    Nåja, gjort är gjort... män kan bli panikslagna i sådana här situationer men det finns gränser och han har väll nått den kan jag tycka.

    Den stora frågan blir egentligen hur ser du på din egen ekonomi och möjlighet att ge dessa tre barn en bra uppväxt och framtid som ensamstående? Ex, som boende i Stockholm hade jag personligen aldrig satt mig i den situationen själv även om jag har en någorlunda bra inkomst då boende osv är så dyrt. Men, bor man någon annan stans är dessa förutsättningar kanske väldigt mycket bättre. Jag skulle alltså tillgodose mina redan existerande barns behov först om jag vore du. Sen är det självklart att "allt går", men till vilket pris? 

    Med dina 31 år har du ändå möjlighet att göra abort, göra slut med denna kille och hitta en ny mogen MAN som gärna vill ha både barn, hus och hela familjepaketet med dig. Men jag förstår samtidigt att det kanske känns lite stressigt. Men du har redan två barn. 


    Så hade jag resonerat. 

  • Hannisen88

    Resonerat kring det du nämner också, inga tvivel på att jag skulle klara det men har ju redan två barn växelvis och det var väl inte det jag önskade för framtiden eller någon av mina barn men som sagt det är ju inget jag kunde förutsett innan det hände, att man skulle bli ensam så jag tycker det är svårt..

  • Anonym (O)

    Jadu, detta är ett beslut du själv måste ta. Fundera och fundera. Jag själv hade nog gjort abort om jag var i din sits. Två barn är tillräckligt för mig och jag vill (åtminstone från start och så länge det går) vara tillsammans med pappan till barnet. Vill liksom ha en riktig familj.

    Gjorde förresten en abort för någon månad sedan, så jag hade i alla fall gjort abort.

Svar på tråden Vet inte hur jag ska tänka, abort eller behålla?