• Anonym (Mögel)

Utsatt för mögel, mår skit

Bor i en hyres lägenhet sedan 1 månad tillbaka och efter 2 veckor blev jag sjuk.

Frossa. Feber. Hosta. Förkyld. Sjukaste huvudvärken och nackvärk. Slem i halsen. Fruktansvärt SJUKT TRÖTT. Kan slumra till när som och kan inte ens jobba nu. Har varit hemma i 2 veckor nu.

Har även grön/gult snor och hostar upp tjocka klumpar som är brun/röda/gula. Är svullen i ansiktet och även fått torr hy och utslag i ansiktet.

Sovrummet väggen jag har sängen mot känner jag en lukt som luktar jord.

Har rengjort väggen med rengöring. Hjälpte inte. Tog även ättika och ångtvätt. Hjälpte inte.

Jag misstänker mögel. För jag har symptomen man kan få.

Sjuk är jag inte. Har normal CRP när jag kollade mig på vårdcentralen. Så vet inte vad det är?

Vänner säger corona men näää.... Jag har testat sova 2 nätter i soffan och vaknade ändå OK men i sovrummet så vaknar jag så svullen, trött och snorig och känner mig så groggig . Alltså fungerar knappt som människa.

Ringt hyresvärden och han skrattade och sa "kära flicka (är 33 år). Du är lite väl nojjig känner jag. Där finns ingen mögel, du är nog bara förkyld. Det är ju mycket sånt som går och det är ju corona nu".

Min som är byggare var här och luktade på väggen och sa att det faktiskt luktar jordigt. Och mina symptom sa han stämmer in på det också

Men hur ska gå tillväga att kolla om det ens ÄR mögel??

Snälla hjälp.

Har inte möjlighet att flytta heller

• Svar på tråden Utsatt för mögel, mår skit
  • Anonym (...)

CRP kan vara normalt även fast man är sjuk och har en infektion/inflammation i kroppen.

• Avenia

AnoZona ska ha bra mögeltest där man topsar och skickar in för analys. Kolla deras hemsida. Funderar själv på det, det kostar 2100 kr tror jag. Ring och hör med dem för att ta rätt test bara.

• Anonym (Mögel)

Oj det var väldigt dyrt... Har inte pengar till det.

Sa till hyresvärden igen och då sa han "väggen är betong det är onödigt att det ska bli mögel. Och hade det blivit mögel hade det synts svart på väggen".

Huh? Mögel kan ju finnas osynligt bakom väggen?

• Avenia
    Anonym (Mögel) skrev 2020-03-26 20:40:07 följande:

Oj det var väldigt dyrt... Har inte pengar till det.

Sa till hyresvärden igen och då sa han "väggen är betong det är onödigt att det ska bli mögel. Och hade det blivit mögel hade det synts svart på väggen".

Huh? Mögel kan ju finnas osynligt bakom väggen?

Det är inte själva sängen då? Eller golvet?
  • Anonym (.)
    Anonym (Mögel) skrev 2020-03-24 11:49:37 följande:
    Bor i en hyres lägenhet sedan 1 månad tillbaka och efter 2 veckor blev jag sjuk.
    Frossa. Feber. Hosta. Förkyld. Sjukaste huvudvärken och nackvärk. Slem i halsen. Fruktansvärt SJUKT TRÖTT. Kan slumra till när som och kan inte ens jobba nu. Har varit hemma i 2 veckor nu.
    Har även grön/gult snor och hostar upp tjocka klumpar som är brun/röda/gula. Är svullen i ansiktet och även fått torr hy och utslag i ansiktet.
    Influensa eller annan infektion.
    Färgat snor=infektion.
    Nackvärk=infektion.
    osv.

Man får inte nackvärk av mögel.
  • Anonym (Anonym 666)

Dina symptom låter mer som nån förkylning än mögel.

• Anonym (Mögel)
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 09:04:36 följande:

Influensa eller annan infektion.

Färgat snor=infektion.

Nackvärk=infektion.

osv.

Man får inte nackvärk av mögel.

Man får ont i leder om man är utsatt för mögel. Det är olika symptom för alla, vissa är mer känsliga och mottagliga
  • Anonym (Mögel)
    Avenia skrev 2020-03-27 08:58:08 följande:

Det är inte själva sängen då? Eller golvet?

Golvet är nylagt när jag flyttade in och sängen är även den ny när jag flyttade in.

Och det är just väggen jag har huvudet mot som luktar då jag luktat på väggen och känner lukten.
  • Anonym (Mögel)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-03-27 10:08:35 följande:

Dina symptom låter mer som nån förkylning än mögel.

Fast förkyld så här länge...?

Och jag testade som sagt att sova i soffan och då blev besvären mindre
  • Anonym (Jj)

Men vad har du för vägg? Alltså i min lgh är det betongväggar men möglet fanns bakom tapeten.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Mögel) skrev 2020-03-28 14:40:05 följande:
    Fast förkyld så här länge...?

Och jag testade som sagt att sova i soffan och då blev besvären mindre
    Två veckor låter helt rimligt, tyvärr. Säker på att det inte är t ex influensa? I vår familj hade vi två o en halv månad där vi avlöste varandra, och då hade vi tre olika varianter tydligen. Apotekspersonal upplyste om att det fanns fyra olika i år, lucky oss liksom...

Jag utesluter absolut inte att det kan finnas mögel och att du till viss del kan påverkas men frossa och feber tyder på en infektion av något slag, så det är isf inte bara mögel.

Men de där väggarna, är det ren betong som man målat eller finns tapet över t ex? Det kan ju bildas mögel bakom tapeten isf så klart. Om det luktar jordigt osv så finns säkert en viss risk för att det ska bli för det är inte ett bra tecken och så klart inte kul att bo i en "källare". Däremot så borde det synas om det var mögel liksom, och inte bara fukt.

Jag tycker du ska ryta åt din hyresvärd att du inte är någon slags idiot som tror att man har mögel bara för att folk har corona, två skilda saker dessutom. Säg åt dem att de faktiskt får ta dit någon som undersöker saken och att du kommer att deponera hyran hos Länsstyrelsen om han inte får tummen ur. Det där är en hälsoaspekt faktiskt, då får de antingen sanera eller erbjuda annan lägenhet. Prata med Hyresgästföreningen också!
  • Anonym (Mögel)
    Anonym (Jj) skrev 2020-03-28 15:30:46 följande:

Men vad har du för vägg? Alltså i min lgh är det betongväggar men möglet fanns bakom tapeten.

Det är just betongvägg jag har
  • Anonym (Mögel)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-03-28 15:59:42 följande:

Två veckor låter helt rimligt, tyvärr. Säker på att det inte är t ex influensa? I vår familj hade vi två o en halv månad där vi avlöste varandra, och då hade vi tre olika varianter tydligen. Apotekspersonal upplyste om att det fanns fyra olika i år, lucky oss liksom...

Jag utesluter absolut inte att det kan finnas mögel och att du till viss del kan påverkas men frossa och feber tyder på en infektion av något slag, så det är isf inte bara mögel.

Men de där väggarna, är det ren betong som man målat eller finns tapet över t ex? Det kan ju bildas mögel bakom tapeten isf så klart. Om det luktar jordigt osv så finns säkert en viss risk för att det ska bli för det är inte ett bra tecken och så klart inte kul att bo i en "källare". Däremot så borde det synas om det var mögel liksom, och inte bara fukt.

Jag tycker du ska ryta åt din hyresvärd att du inte är någon slags idiot som tror att man har mögel bara för att folk har corona, två skilda saker dessutom. Säg åt dem att de faktiskt får ta dit någon som undersöker saken och att du kommer att deponera hyran hos Länsstyrelsen om han inte får tummen ur. Det där är en hälsoaspekt faktiskt, då får de antingen sanera eller erbjuda annan lägenhet. Prata med Hyresgästföreningen också!

Han är privat hyresvärd och gör lite som han vill.

Har tagit upp det 2 ggr och sist sa han att det är omöjligt att det ska bli mögel eftersom det är betongvägg. Men mögel kan få fäste överallt.

Har betong i alla rum och ingenstans luktar det så som i sovrummet den väggen. Luktar jordigt och typ fuktig gammalt badrum från 50-talet. Typ fuktig källare?

Det är betong bakom men över tror jag det är sån väv tapetr som dem målat på. För det är inte den betong som syns utab betong bakom. Svårt förklara, ej kunnig med sånt här.

Jag vill bara få till en kontroll eller något för att fastställa så det inte är mögel. Men vet inte hur jag går tillväga?

Jag har läst på flera sidor att bli utsatt för mögel är precis samma symptom som förkylning eller influensa. Trött hängig feber frossa förkyld hosta täppt i näsa, svårt andas ont i leder diaree kan igen förekomma.

Har allt! Och jag brukar sällan vara sjuk och är jag det så är det max 5-7 dagar.

Men nu är det lite mer än 2 veckor och mår fortfarande samma.
  • Pope Joan II
    Anonym (Mögel) skrev 2020-03-28 17:53:30 följande:

Har tagit upp det 2 ggr och sist sa han att det är omöjligt att det ska bli mögel eftersom det är betongvägg. Men mögel kan få fäste överallt.

Har betong i alla rum och ingenstans luktar det så som i sovrummet den väggen. Luktar jordigt och typ fuktig gammalt badrum från 50-talet. Typ fuktig källare?

Det är betong bakom men över tror jag det är sån väv tapetr som dem målat på. För det är inte den betong som syns utab betong bakom. Svårt förklara, ej kunnig med sånt här.

Jag vill bara få till en kontroll eller något för att fastställa så det inte är mögel. Men vet inte hur jag går tillväga?

Jag har läst på flera sidor att bli utsatt för mögel är precis samma symptom som förkylning eller influensa. Trött hängig feber frossa förkyld hosta täppt i näsa, svårt andas ont i leder diaree kan igen förekomma.

Har allt! Och jag brukar sällan vara sjuk och är jag det så är det max 5-7 dagar.

Varför tror du inte att det är covid-19 du är sjuk i? Din beskrivning av förloppet stämmer väl in på just covid-19. Det är heller inget ovanligt att insjuknade känner sig bättre för att sedan bli sämre igen. 
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Mögel) skrev 2020-03-28 17:53:30 följande:

Även privata hyresvärdar har skyldigheter. Och ja, mögel kan få fäste överallt! Jag förstår precis vilken slags väv du menar, klart det kan bli mögel då. Det ska inte lukta på det där sättet!

Men gör så att du googlar lite, lawline har säkert något om privata värdars skyldigheter, det brukar vara en bra sida.
  • Anonym (Mögel)
    Pope Joan II skrev 2020-03-28 18:05:55 följande:

Varför tror du inte att det är covid-19 du är sjuk i? Din beskrivning av förloppet stämmer väl in på just covid-19. Det är heller inget ovanligt att insjuknade känner sig bättre för att sedan bli sämre igen. 

För att jag känner av besvären mer när jag sover i sovrummet där det just luktar. Sov 2 dagar på soffan och besvären minskade men sedan kom tillbaka lila snabbt och mer så fort jag sov i sovrummet igen.
  • Anonym (Mögel)

Märkte en sak idag.... samma lukt jag känner på väggen känner jag även i toastolen och den är gammal. Fylld med gammal kalk som inte går bort

Svar på tråden Utsatt för mögel, mår skit