• Malena73

    Gravid trots negativa test

    Hej,

    Jag är 46 år och har en son som är 16. Vi tänkte att kanske ta ?sista? tåget och försöka oss på att bli gravida. Jag har regelbunden mens på 28 dagar. Vid ägglossning så hade vi sex regelbundet. Sedan tidigare vet jag att jag har en kort lutealfas mellan ägglossning och menstruation, då min ägglossning faller på den 16, 17 dagen. Har mätt med sticka.

    Sedan ägglossning så har det gått 3 veckor och 2 dagar nu. Ingen mens i sikte, men graviditetstesten visar negativt. Gjorde den senaste idag, 3 v och 2 dagar efter ägglossning.

    Min mens är alltid regelbunden och för oss blir det även ok om vi inte lyckas då vi förstår att det är inte lätt att bli gravid i så sen ålder, så stressad är jag absolut inte men faktum är att mensen är 10 dagar sen. Om nu jag är gravid så är jag i vecka 5+3. Min senaste mens första dag var 15 februari och ägglossning den 2 mars. Mensen skulle ha kommit den 15 mars. Jag hade lite mensvärk kring den tiden mensen skulle komma och den gick över på några dagar. Kan jag vara gravid? Någon som har varit med om något liknande?

    Hälsningar

    Malena

  • Svar på tråden Gravid trots negativa test
  • Vevoz

    Nej du är troligen inte gravid, att inte kunna plussa så sent är ovanligt om man är gravid.

    Att dessutom kunna bli gravid o behålla en frisk graviditet efter 45 är bara 1% av dem som försöker som lyckas med har jag läst

  • Malena73

    Tack för svar tjejer, ja troligen är jag inte gravid.

    Är medveten om att det är få procent som lyckas att få barn när man har passerat den reproduktiva åldern. Vi ser vad som händer helt enkelt. :)

  • Användarenamnet
    Vevoz skrev 2020-03-25 09:04:25 följande:

    Nej du är troligen inte gravid, att inte kunna plussa så sent är ovanligt om man är gravid.

    Att dessutom kunna bli gravid o behålla en frisk graviditet efter 45 är bara 1% av dem som försöker som lyckas med har jag läst


    Den är lägre till och med. 0,1 % vid 46 år.
  • Malena73

    Det verkar som om mitt inlägg provocerar irritation över att man vill försöka skaffa barn vid 46.

    Det förstår jag inte riktigt. Jag förstår dock att de biologiska chanserna för att bli gravid vid 46 är väldigt små. Men det finns faktiskt chans att bli gravid.

    Och nej man kommer inte in i klimakteriet bara så. Skrev in i inlägget att jag hade ägglossning, har man kommit i klimakteriet då?

    Tråkigt att familjeliv forumet har blivit en plats för negativa synpunkter. Men...men jag dömmer ingen, man refererar väl till egna erfarenheter.

  • Användarenamnet
    Malena73 skrev 2020-03-25 13:26:19 följande:

    Det verkar som om mitt inlägg provocerar irritation över att man vill försöka skaffa barn vid 46.

    Det förstår jag inte riktigt. Jag förstår dock att de biologiska chanserna för att bli gravid vid 46 är väldigt små. Men det finns faktiskt chans att bli gravid.

    Och nej man kommer inte in i klimakteriet bara så. Skrev in i inlägget att jag hade ägglossning, har man kommit i klimakteriet då?

    Tråkigt att familjeliv forumet har blivit en plats för negativa synpunkter. Men...men jag dömmer ingen, man refererar väl till egna erfarenheter.


    Jag är inte ett dugg provocerad. Jag skriver bara sanningen, men du blir uppenbarligen provocerad av sanningen och att jag svarar ärligt. Det var inte min mening överhuvudtaget att provocera så jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg så.

    Chansen att du skulle bli gravid är statistiskt sett 0,1 % chans. Då är det större risk att det är förklimakteriet snarare än en graviditet du känner av, men vi får hålla tummarna för att du ändå lyckas bli gravid. Dock är det 50 % risk för missfall i den åldern om man mot förmodan skulle bli gravid.

    Man kan absolut ha ägglossning när man är i förklimakteriet, och att man har ägglossning säger inget om äggens kvalitet (som är den viktigaste faktorn för att kunna bli gravid), det är inte ett dugg ovanligt att mensen blir oregelbunden i den åldern.
  • Malena73

    Det provocerar mig i den mån att jag vill svara. Självklart kan du säga din åsikt det är ju därför jag frågade om hjälp. Jag ber också om ursäkt om jag lät anklagande men faktum är att jag känner mig förvirrad då mensen inte kom och jag vet/känner att det inte handlar om ett förstadium till klimakteriet jag känner av. Jag kanske är optimistisk vad gäller en möjlig graviditet. Vi har redan ett barn, visst han är 16 år gammal och man kan undra varför vi skulle vilja försöka skaffa barn så här sent. Jag hoppades väl på svar som kunde relatera till den uteblivna mensen i kombination med ägglossning och neg grav test. Istället blev det en fråga om ålder. Men den frågan är också viktig. Det kanske är lättare att vara ärlig när man inte känner varandra. Jag uppskattar det!

  • Användarenamnet
    Malena73 skrev 2020-03-25 14:06:10 följande:

    Det provocerar mig i den mån att jag vill svara. Självklart kan du säga din åsikt det är ju därför jag frågade om hjälp. Jag ber också om ursäkt om jag lät anklagande men faktum är att jag känner mig förvirrad då mensen inte kom och jag vet/känner att det inte handlar om ett förstadium till klimakteriet jag känner av. Jag kanske är optimistisk vad gäller en möjlig graviditet. Vi har redan ett barn, visst han är 16 år gammal och man kan undra varför vi skulle vilja försöka skaffa barn så här sent. Jag hoppades väl på svar som kunde relatera till den uteblivna mensen i kombination med ägglossning och neg grav test. Istället blev det en fråga om ålder. Men den frågan är också viktig. Det kanske är lättare att vara ärlig när man inte känner varandra. Jag uppskattar det!


    Håller tummarna för att du ändå är gravid och att det går bra. Önskar dig lycka till! :)
  • Malena73

    Tack! :)

    Kommer att uppdatera tråden oavsett vad det blir i fall någon i samma läge som behöver relaterad erfarenhet.

    Läget idag är att jag vaknade av värsta molande mensvärk imorse.

    Dock ingen mens än. Tänker inte ta några flera test utan vänta på mensen och ta det som det kommer.

Svar på tråden Gravid trots negativa test