• Citygirl

Allergitabletter och graviditet

Hej! Jag är allergisk mot katter. Imorgon ska vi på middag till ett par som har just katt. Jag undrar om det är ngn som har erfarenhet av att allergitabletter+graviditet. På apoteket såg dem rött när jag frågade om man kunde ta en tablett vid ett tillfälle. Tantan bakom disken tyckte absolut inte att jag skulle ta ngn. Samtidigt tycker jag det verkar konstigt för det måste ju finns många tjejer som har allergi som käkar tabletter dagligen under sin graviditet. Dessutom kan det väl inte heller vara bra för barnet om jag får en allergisk reaktion? C

• Svar på tråden Allergitabletter och graviditet
  • Sussi75

Vad står det i bipacksedeln ang graviditet? Det kan ju vara olika för olika tabletter om de går att ta under graviditet eller ej.

• Citygirl

På de tabletter som fanns på det apoteket stod det på vissa att de ej rekomenderas och några att man skulle diskutera med läkare/farmaceut innan intag.

• Dayna Lee

Jag skulle inte utsätta mig för en sån situation om jag var allergisk. Förstår de på apoteket också för den delen. Men detta är ju vad jag tycker. Hoppas du hittar en lösning! Lycka till!

• churton

Tavegyl kan du ta. Tyvärr kan man bli trött av dem.

• Stjärna

Du kan få nåt annat utskrivet av BM tror jag men clarityn, versal osv. är INTE bra. Jag har pollen allergi och BM sa att jag absolut inte får ta vanlig allergimedicin utan prata med henne om nåt annat alternativ.

Detta är från www.fass.se
    GRAVIDITET
    Om du är gravid rekommenderas inte intag av Clarityn/Clarityn-S.

AMNING
    Clarityn/Clarityn-S går över i modersmjölk. Om du ammar rekommenderas därför inte intag av Clarityn/Clarityn-S.

• anilova

Du kanske inte ska på den där middagen.....

Jag åt allergimedicin mot pollenallergi under graviditeten, ionnan jag visste att jag var det. Det står infört i min journal som en riskgrej. En jäkligt onödig risk, om man nu faktiskt vet om att man är gravid. Jag skulle hellre chansa på mögelostar än på medicin, liksom.

• LemonFrech

Ta INTE dessa allergimediciner då de riskerar att skada fostret/barnet. De allergitabletter som du kan ta är Tavegyl (de är STARKA, så man blir rejält trött). Så om du i framtiden är i behov av allergimedicin så be att få det utskrivet på mvc. Kan ni inte bjuda hem istället så slipper du katten? Gå ut och äta tillsammans? Någon lösning måste det ju finnas. Förklara som det är!

• anilova

Jo, och faktiskt, allergiker brukar inte äta allergimedicin när de är allergiska. Av någon skum anledning verkar det som att besvären är lindrigare under såväl graviditet som under amning. De flesta biter ihop och står ut, andra får alternativ hjälp av sin bm.

• Citygirl

Hej! tack för era svar. Ni har helt rätt - inga allergitabletter här inte! Givetvis måste man sätta barnet först! trevlig helg på er! kraaam C

Svar på tråden Allergitabletter och graviditet