• Undrandee

Positiva ÄL-tester 2 ggr på en månad!

Testade med clearblues ÄL-test den 18 (cykeldag 12) och fick glad gubbe som höll i sig till den 19e, därefter negativt.

Har alltid fått positiva tester på cykeldag 21 annars. Idag på cykeldag 19 fick jag glad gubbe IGEN!?

Dock känner jag som om ÄL faktiskt äger rum denna gång. Kände mig "våtare" vid sex igår och lite molvärk idag.

Kan man ha 2 ägglossningar på en månad, eller vad hände? Ska jag satsa på sex ikväll igen, eller hinner jag imorgon? Tänkte mest på det sägs att varje dag är inte bra pgr spermierna?

• Svar på tråden Positiva ÄL-tester 2 ggr på en månad!
  • Anonym (E)

Ett positivt ägglossningstest betyder inte garanterat ägglossning utan visar att kroppen förbereder sig för att släppa ett ägg, men den processen kan stanna av och ägglossning inte äga rum. Då försöker kroppen ofta igen några dagar eller veckor senare. Då kan man få positivt ägglossningstest flera gånger under samma cykel.

• Undrandee
    Anonym (E) skrev 2020-03-25 13:58:51 följande:

Ett positivt ägglossningstest betyder inte garanterat ägglossning utan visar att kroppen förbereder sig för att släppa ett ägg, men den processen kan stanna av och ägglossning inte äga rum. Då försöker kroppen ofta igen några dagar eller veckor senare. Då kan man få positivt ägglossningstest flera gånger under samma cykel.

Okej! För första gången jag fick positivt kände jag inga symtom. Där av jag blev väldigt paff!

Nu känner jag mer symtom så kanske större chans att ett ägg släpper denna gång då?

Hur nära inpå bör jag ha sex tror du? Idag eller imorgon tro
  • Anonym (E)
    Undrandee skrev 2020-03-25 14:07:44 följande:

Okej! För första gången jag fick positivt kände jag inga symtom. Där av jag blev väldigt paff!

Nu känner jag mer symtom så kanske större chans att ett ägg släpper denna gång då?

Hur nära inpå bör jag ha sex tror du? Idag eller imorgon tro

Låter ju så ja. Du bör ha sex idag. Vid positivt äl test släpper ägget 12-48 timmar senare och lever i upp till max 24 timmar, och det är inte säkert att det kan bli befruktat de sista timmarna för det bryts ner. Spermier lever upp till 7 dagar i vissa fall men generellt upp till 5 dagar. Det bästa är att ha spermier i kroppen som ?väntar? på ägget.
  • Undrandee
    Anonym (E) skrev 2020-03-25 17:50:39 följande:

Låter ju så ja. Du bör ha sex idag. Vid positivt äl test släpper ägget 12-48 timmar senare och lever i upp till max 24 timmar, och det är inte säkert att det kan bli befruktat de sista timmarna för det bryts ner. Spermier lever upp till 7 dagar i vissa fall men generellt upp till 5 dagar. Det bästa är att ha spermier i kroppen som ?väntar? på ägget.

Fan då.. vi fick till sex ikväll men han klarade inte av att komma idag igen... räknar med att även denna månad sket sig nu...
Svar på tråden Positiva ÄL-tester 2 ggr på en månad!