• Anonym (Promenerar)

Ska JAG betala hundägaren!?

Jag är ute mycket på promenader. Så jag la ut en annons på en lokal facebooksida om att jag sökte promenadsällskap i form av hund. Jag tänkte att både jag och hundägaren kunde vinna på detta, jag tar hunden på promenad så ägaren slipper åka hem på exempelvis lunchen och jag får sällskap. Win win. Träffade en intresserad person med hund. Och han frågade vilket pris jag tänkt. Jag svarade att det inte kostar något och han såg förvånad ut och utbrast: "Men alltså, jag undrar hur mycket jag får för att låna ut min hund".

Ska jag betala honom? Tänker jag helt fel som tycker att det är orimligt?

• Svar på tråden Ska JAG betala hundägaren!?
  • Zaxika

Haha! Den var rolig. Nej, som du säger det är ju en winwin. Du hittar säkert en annan hund att ta med ut på promenad. Du gjorde inget fel.

• Anonym (Oj!)

Haha, det var första gången jag hörde någon som vill ha betalt för att låna ut hunden/få hjälp med rastning. Skulle aldrig betala för det. Men det är så det funkar i hästvärlden, där får man betala mycket för att hjälpa hästägaren. Nu kostar ju en häst betydligt mer att ha än en hund så det känns ändå rimligt att hjälpa till med hästens kostnader mot att man får låna den.

• Gizmo

Nej, självklart ska du inte betala hundägaren något - snarare tvärtom.

• Anonym (Milla)

Ja, vill du rasta just hans hund verkar det ju som att du måste betala, men han måste vara rätt världsfrånvänd om han tror att det är så det brukar gå till.

• Tutelitut

Som sagt, hundägare är ett släkte för sig.

• Anonym (Promenerar)
    Anonym (Milla) skrev 2020-03-26 20:53:54 följande:

Du bor möjligen inte i Italien? "I Grekland, Frankrike, Italien och Spanien får man bara gå ut för att handla mat, gå till apotek, besöka läkare eller rasta hunden. I Italien hyr påhittiga hundägare därför ut sin hund för 250 kronor i timmen för den som lagligt vill få frisk luft." www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-gar-sin-egen-vag-i-europa-frivillighet-istallet-for-tvang

Hahaha! Nää men så fyndigt! Borde kanske köpa en egen att hyra ut.

Tacka alla för era tips. Jag letar en annan hund att gå med.
Svar på tråden Ska JAG betala hundägaren!?