• ElinLinnea13

    Nån som gjort kejsarsnitt med corona-restriktioner för partnern?

    Hej! Jag har ett planerat snitt 20.maj i Lund och har förstått att Region Skåne inte tillåter partnern att närvara under op eller i eftervården/BB. Jag undrar om det finns någon där ute som genomgått detta och hur det var. Jag har gjort tre snitt redan pga väldigt stora barn och jag själv är mkt liten. Men ändå känns denna 4:e gång skrämmande då jag upplever dessa op som väldigt svåra för.mig, särskilt efteråt när jag inte kan göra nästan nånting utan hjälp i två dygn. Vill inte ringa på en klocka precis hela tiden.. Hoppas restriktionerna hinner hävas innan det är dags, men man vet ju aldrig..

    Hur har ni andra upplevt det?

  • Svar på tråden Nån som gjort kejsarsnitt med corona-restriktioner för partnern?
  • Kanelia
    ElinLinnea13 skrev 2020-03-26 14:49:20 följande:

    Hej! Jag har ett planerat snitt 20.maj i Lund och har förstått att Region Skåne inte tillåter partnern att närvara under op eller i eftervården/BB. Jag undrar om det finns någon där ute som genomgått detta och hur det var. Jag har gjort tre snitt redan pga väldigt stora barn och jag själv är mkt liten. Men ändå känns denna 4:e gång skrämmande då jag upplever dessa op som väldigt svåra för.mig, särskilt efteråt när jag inte kan göra nästan nånting utan hjälp i två dygn. Vill inte ringa på en klocka precis hela tiden.. Hoppas restriktionerna hinner hävas innan det är dags, men man vet ju aldrig..

    Hur har ni andra upplevt det?


    Min väninna födde med snitt, hennes man var förkyld så han fick inte ens vara med på snittet, normalt hade han fått vara med bara där.. Visst är det tråkigt. Men hon klarade det bra. På avdelningen får hon vara ensam men sköterskorna hjälper henne.

    Du kommer att klara det! Ställ dig in på det från början, ring på knappen så mycket du behöver. Jag förstår att det känns skrämmande, men samtidigt är det inget livsfarligt, ni är friska, barnet mår bra, härligt att få ett barn till. Det enda tråkiga är att på grund av Corona är du ensam där med barnet. Det är ditt fjärde barn, kan du njuta av tystheten och lugnet på avdelningen ensam med barnet??;). Om du tänker i större banor så är det kanske inte så farligt...? Värre saker händer. Vill inte förminska din upplevelse av att det är tråkigt, men försöka få dig att se att nu måste det vara såhär för att rädda en massa människoliv i Sverige, någons mormor, någons vän, någons barn, någons pojkvän...dem vill vi rädda...kan du tänka dig stå i ut på bb i sånt fall...? Du kommer klara det galant och efteråt kan ni berätta för alla hur speciellt det var då hen kom till världen!<3
  • ElinLinnea13

    Tack för peppen! <3

    Jag hoppas att det kommer kännas mindre panikartat under operationen än jag föreställer mig. Jag har ju tre upplevelser av det och alla har varit lite olika. Senaste gången höll jag på att dö av läkemedelsförgiftning en halvtimme efter operationen utan att någin personal var närvarande. Jag hade ingen knapp att trucka på i närheten av sängen för vi fick ett jättekonstigt rum pga platsbrist och jag var för dålig för att göra något annat än arr viska order till min man att hämta första bästa person i vita kläder i korridoren. Då var jag glad att jag inte var ensam... hehe.

    Men får försöka vara positiv. Denna gång är bättre planerad (det drog igång före utsatt tid för op förra gången så därför brast hela planen och jag skickades till Kristianstad istället för Lund där jag hade min plan)

    Tack för ditt inlägg, jag ska förbereda mig och väskan så gott jag kan på att jag kanske får göra detta själv så får vi väl se hur läget är i maj..

  • ElinLinnea13

    Tack för peppen! <3

    Jag hoppas att det kommer kännas mindre panikartat under operationen än jag föreställer mig. Jag har ju tre upplevelser av det och alla har varit lite olika. Senaste gången höll jag på att dö av läkemedelsförgiftning en halvtimme efter operationen utan att någin personal var närvarande. Jag hade ingen knapp att trucka på i närheten av sängen för vi fick ett jättekonstigt rum pga platsbrist och jag var för dålig för att göra något annat än arr viska order till min man att hämta första bästa person i vita kläder i korridoren. Då var jag glad att jag inte var ensam... hehe.

    Men får försöka vara positiv. Denna gång är bättre planerad (det drog igång före utsatt tid för op förra gången så därför brast hela planen och jag skickades till Kristianstad istället för Lund där jag hade min plan)

    Tack för ditt inlägg, jag ska förbereda mig och väskan så gott jag kan på att jag kanske får göra detta själv så får vi väl se hur läget är i maj..

  • Kanelia

    Är du säker på att du inte får någon med till operation och uppvak? Det skulle min väninna ha fått iaf. Om inte så prata med dem om din tidigare upplevelse och säg att du vill bli övervakad/ha en knapp/något liknande. De kommer säkert kunna hitta på nåt.

  • Buzzanonym1

    Jag har inte gjort snittet än denna gången men eftersom jag ska föda i sommar kollade jag upp det. Om partnern är frisk får han vara med men inte i operationssalen, efter förlossningen får partnern ta hand om barnet, när mamman kommer från uppvaket får man vara tillsammans en liten stund sen måste partnern gå.

Svar på tråden Nån som gjort kejsarsnitt med corona-restriktioner för partnern?