• Anonym (Varm eller kall)

    Kan man ha varm hudton trots nordiska färger?

    Köpte nytt smink nyligen och enligt tjejen som provade ut det så har jag varm hudton vilket det även står i beskrivningen på mineralpudrets tillverkares hemsida (light warm). Tycker det verkar en aning märkligt då jag är relativt blek, mörkblond med guldiga slingor naturligt och blåögd. Kan jag ha varm hudton ändå?

    Vilka färger på kläder borde passa mig om det är så att jag har varm hudton? Och vilken färg på smycken?

  • Svar på tråden Kan man ha varm hudton trots nordiska färger?
  • Anonym (ace)

    Ja, du kan ha varm hudton som nordbo. Precis som en person från ekvatorn kan ha kall hudton.

  • Anonym (Varm eller kall)
    Anonym (ace) skrev 2020-03-27 05:56:39 följande:
    Ja, du kan ha varm hudton som nordbo. Precis som en person från ekvatorn kan ha kall hudton.
    Jag har mer eller mindre antagit att nordbor oftast har kall hudton och eftersom att jag alltid bränner mig och aldrig blir brun så trodde jag det pga det också. Det står ju så när man läser om färganalys. Tycker iofs att silver blir väldigt fult mot min hud och att guld passar bättre och det tyder ju på varm hudton.

    Nu får jag försöka ta reda på vilka färger jag passar bäst i.
  • Anonym (Kräftan)

    Jag har en varm hudton men är superljus. När jag jämför min hudton med andra lika bleka så drag min hud liksom mot rosa. Är ljusblond och blåögd.

  • Anonym (Vinter)

    Man brukar dela upp dem såhär

    Vår- varmt pastelliga färger, även lite starkare varma klara färger t.ex orange persika.

    Höst- varma mer murriga färger, tänk färger på höstlöven.

    Kalla

    Sommar- pastelliga och dova färger. Hellre marinblå än svart.

    Vinter- klara starka färger.

    Skulle tippa på att du då är en "vår". Googla färganalys så får du färg exempel på vad du passar i. Sen så är det viktigaste att du håller rätt färgton mot ansiktet så du behöver inte ha det på resten av kroppen. Och ju äldre du är dessto konstigare kommer fel färg se ut på dig.

    Jag är själv en vinter och får jag på mig persika så ser jag sjukligt grön ut i hyn och jag ser fetare ut i ansiktet.

  • Anonym (Varm eller kall)
    Anonym (Vinter) skrev 2020-03-28 22:49:16 följande:
    Man brukar dela upp dem såhär

    Vår- varmt pastelliga färger, även lite starkare varma klara färger t.ex orange persika.

    Höst- varma mer murriga färger, tänk färger på höstlöven.

    Kalla
    Sommar- pastelliga och dova färger. Hellre marinblå än svart.

    Vinter- klara starka färger.

    Skulle tippa på att du då är en "vår". Googla färganalys så får du färg exempel på vad du passar i. Sen så är det viktigaste att du håller rätt färgton mot ansiktet så du behöver inte ha det på resten av kroppen. Och ju äldre du är dessto konstigare kommer fel färg se ut på dig.

    Jag är själv en vinter och får jag på mig persika så ser jag sjukligt grön ut i hyn och jag ser fetare ut i ansiktet.
    Intressant. Jag vet att jag passar jättebra i olivgrönt (får komplimanger) och mörkare turkos vad det nu heter? Kritvitt ser jag fruktansvärd ut i. Tror jag passar bra i en mellanlila/lavendel färg och klarrött (nästan julröd) också. Låter det som vår enligt dig som verkar kunna det här?

    Håller med om att man ser värre ut i fel färger ju äldre man blir hahaha. Nu gäller det bara att veta vilka färger som hjälper mig på traven också. Ska googla vår.
    Anonym (Kräftan) skrev 2020-03-28 22:29:34 följande:
    Jag har en varm hudton men är superljus. När jag jämför min hudton med andra lika bleka så drag min hud liksom mot rosa. Är ljusblond och blåögd.
    Låter som mig ungefär. Vilken sorts färg på smycken föredrar du mot din hudton? Guld eller silver?

  • Anonym (Vinter)

    [quote=80308869][quote-nick]Anonym (Varm eller kall) skrev 2020-03-28 23:06:06 följande:[/quote-nick]Intressant. Jag vet att jag passar jättebra i olivgrönt (får komplimanger) och mörkare turkos vad det nu heter? Kritvitt ser jag fruktansvärd ut i. Tror jag passar bra i en mellanlila/lavendel färg och klarrött (nästan julröd) också. Låter det som vår enligt dig som verkar kunna det här?

    Håller med om att man ser värre ut i fel färger ju äldre man blir hahaha. Nu gäller det bara att veta vilka färger som hjälper mig på traven också. Ska googla vår.

    Låter som mig ungefär. Vilken sorts färg på smycken föredrar du mot din hudton? Guld eller silver? [/quote-nick]

    Hm..svårt att säga då vi upplever färger annorlunda och beskriver dem till varandra olika. Jag kollar mycket på undertoner i färgerna. Men så finns det 1 nyans av av varje färg t.ex. "röd" som passar ens hudton man ska bara hitta vilken. Sen så kanske man tycker man passar jättebra i t.ex. senapsgul för den är varm men man hade sett ännu bättre ut i en varm ljusare gul.

    Sen så är guld för kalla och silver för varma. Men jag upplever att beroende på hur jag sminkar mig kan jag tänja på reglerna lite. Men är bara 30 så när jag börjar närma mig 40-50 år får jag vara nogrannare haha.

    Sen så att du ser fruktansvärd ut i kritvit stämmer med att du är varm, kritvitt är för de som är vinter.

    Disneys snövit är en väldigt klar vinter.

  • Anonym (Krax)

    En nordbo som är väldigt blek kan vara vit och röd i huden. Det är då en varm färg, hudton. Är du röd/rosa i huden så använd aldrig röd och rosa på kroppen, speciellt inte nära ansiktet. Du ser bäst ut i blåa färger om du har röd/rosa hudton. Välj silversmycken. De är i fin kontrast till det rödrosa i huden. Ha kläder och smycken i kontrastfärger till rosa/röd hud. Helst t ex kall ljusblå. Satsa på att klä dig i kalla färger. Undvik vad du än gör rött, orange, varm gul. Undvik också kritvitt eftersom det kan få dig att se väldigt blek ut. Så gott som alla nyanser av blå är väldigt snygga på dig mot rosa hud. Olivgrönt eller kall ljusgrön funkar också men blå är ett säkert kort.

  • Anonym (Blod)

    Villen färg har dina blodådror? Har du mot det blå hållet är det kalla färger medan mer gröna är för varma färger.

  • Anonym (Vinter)
    Anonym (Krax) skrev 2020-03-28 23:56:42 följande:

    En nordbo som är väldigt blek kan vara vit och röd i huden. Det är då en varm färg, hudton. Är du röd/rosa i huden så använd aldrig röd och rosa på kroppen, speciellt inte nära ansiktet. Du ser bäst ut i blåa färger om du har röd/rosa hudton. Välj silversmycken. De är i fin kontrast till det rödrosa i huden. Ha kläder och smycken i kontrastfärger till rosa/röd hud. Helst t ex kall ljusblå. Satsa på att klä dig i kalla färger. Undvik vad du än gör rött, orange, varm gul. Undvik också kritvitt eftersom det kan få dig att se väldigt blek ut. Så gott som alla nyanser av blå är väldigt snygga på dig mot rosa hud. Olivgrönt eller kall ljusgrön funkar också men blå är ett säkert kort.


    Nu är ju inte blå kontrastfärg till röd/rosa...

    Blå-orange

    Röd- grön

    Gul-violett

    Sen kan man ha mycket rosa/rött i hyn och med hjälp av rätt varma färger dämpa det ändå. Så det är inte så lätt som du vill det ska framstå.

    Det bästa är att helt osminkad, dra bort ens hårfärg och ha tyg i de olika färgskalorna som tillhör de olika kategorierna lista ut vad som lyfter ansiktet bäst i naturligt ljus. Vissa är kluriga och det kan ta upp till 1 h ibland att bestämma vilken som är rätt.

    Finns även de som svävar mellan lite mer neurtal (varken varm el kall) och de brukar vara yngre. Sen när man får rynkor brukar det bli mer uppenbart.

    Och som jag skrivit längre upp i tråden, det finns en röd, orange, blånyans etc för alla. Man måste bara hitta rätt ton på den.
  • Anonym (Kräftan)
    Anonym (Varm eller kall) skrev 2020-03-28 23:06:06 följande:

    Intressant. Jag vet att jag passar jättebra i olivgrönt (får komplimanger) och mörkare turkos vad det nu heter? Kritvitt ser jag fruktansvärd ut i. Tror jag passar bra i en mellanlila/lavendel färg och klarrött (nästan julröd) också. Låter det som vår enligt dig som verkar kunna det här?

    Håller med om att man ser värre ut i fel färger ju äldre man blir hahaha. Nu gäller det bara att veta vilka färger som hjälper mig på traven också. Ska googla vår.Låter som mig ungefär. Vilken sorts färg på smycken föredrar du mot din hudton? Guld eller silver?


    Jag använder bara silver. Tycker inte att guld passar mig.
Svar på tråden Kan man ha varm hudton trots nordiska färger?