• Mitsu8

    Skäller

    Grannens hund skäller varje kväll!

    Han skäller för att få komma in och på folk som går förbi...kan skälla i 10 minuter..varje kväll kl 22-23. Ägaren säger inte till hunden.

    Jag tror även hunden är ute väldigt länge också (även på vintern) det finns ingen hundkoja eller skydd för hunden.

    När man går förbi så skäller hunden också mycket, han är nära att hoppa över staketet och ser väldigt stressad/ilsken ut.

    Vad ska man göra!? Inget? Jag funderar på om hunden far illa såklart. Jag tycker inte det är ok att lämna hunden ute så länge på vintern iallfall och sedan bara strunta i att den skäller över hela grannskapet varje kväll sent.

  • Svar på tråden Skäller
  • Dexter dot com

    Blir du störd av skällandet och är du orolig att hunden ska hoppa över staketet så ta upp det med grannen . Får du ingen respons så kontakta kommunen då dom har regler för hur mycket skällande som är ok. Är du orolig att hunden far illa gör du en anmälan till Länsstyrelsen.
    Hur länge lämnas hunden ute själv när det är riktigt kallt? Står hunden vid dörren och vill in?

  • Mitsu8
    Dexter dot com skrev 2020-03-27 05:00:15 följande:

    Blir du störd av skällandet och är du orolig att hunden ska hoppa över staketet så ta upp det med grannen . Får du ingen respons så kontakta kommunen då dom har regler för hur mycket skällande som är ok. Är du orolig att hunden far illa gör du en anmälan till Länsstyrelsen.

    Hur länge lämnas hunden ute själv när det är riktigt kallt? Står hunden vid dörren och vill in?


    Ja hunden står vid dörren och vill in. Ja man blir störd av skällandet. Skäller högt gör han. Varje kväll man lägger sig i sängen för att sova så skäller hunden. Har även vaknat på nätterna och hört hunden skälla.

    Vet inte exakt hur länge den lämnas ute. Minst 30 min en dag som jag hade möjlighet att hålla koll iallafall.
  • Dexter dot com
    Mitsu8 skrev 2020-03-27 09:34:28 följande:
    Ja hunden står vid dörren och vill in. Ja man blir störd av skällandet. Skäller högt gör han. Varje kväll man lägger sig i sängen för att sova så skäller hunden. Har även vaknat på nätterna och hört hunden skälla.

    Vet inte exakt hur länge den lämnas ute. Minst 30 min en dag som jag hade möjlighet att hålla koll iallafall.
    Ta och prata med grannen till att börja med. Får du ingen respons får du kontakta kommunen ang skällandet och lämnas hunden ute i  minusgrader hade jag även kontaktat Länsstyrelsen.
Svar på tråden Skäller