• Dropdead1

    Vilken vecka är man i?!

    Jag är gravid med första barnet och har inte riktigt fattat vilken vecka man säger att man är i.

    Om jag är i tex vecka 26+2, säger jag då att jag är i vecka 26 eller i vecka 27? Om jag inte säger exakt 26+2 då, förstås. Avrundar man veckorna liksom nedåt eller uppåt?

  • Svar på tråden Vilken vecka är man i?!
  • Mascaraklumpar

    I all medicinsk litteratur och dokument inom vården används fulla veckor (dvs vecka 26 i detta fall). Många gravida räknar i påbörjade veckor (dvs vecka 27 i detta fall). Detta gör att det inte finns någon konsekvens bland vårdpersonal. Vissa anpassar sig till vad folk o allmänhet säger när de riktar sig till gravida, vissa håller fast vid den definition man bestämt att man ska använda. För att undvika missförstånd så är det lika bra att alltid ange veckor+dagar.

  • Lilant

    Jag säger den fulla veckan nu är jag 27+1 och jag säger 28 :) fast har börjat gå över till månader nu :) så månad 7 :)

  • Dropdead1
    Mascaraklumpar skrev 2020-03-27 10:53:22 följande:

    I all medicinsk litteratur och dokument inom vården används fulla veckor (dvs vecka 26 i detta fall). Många gravida räknar i påbörjade veckor (dvs vecka 27 i detta fall). Detta gör att det inte finns någon konsekvens bland vårdpersonal. Vissa anpassar sig till vad folk o allmänhet säger när de riktar sig till gravida, vissa håller fast vid den definition man bestämt att man ska använda. För att undvika missförstånd så är det lika bra att alltid ange veckor+dagar.


    Tack för förklaringen.
  • Elle N

    1177 använder modellen vecka 27 = 26+0 till 26+6.

    För mig känns det logiskt, eftersom det är den 27:e veckan av ens graviditet. Precis som ens första vecka i skolan är "0 fullgjorda veckor". Barnets första år är från dess födsel till dess det fyller 1 år.

Svar på tråden Vilken vecka är man i?!