• Anonym (TS)

Byta jobb under föräldraledighet hur funkar det med uppsägning?

Om man söker nytt arbete under föräldraledighet och då väljer att byta arbete. Hur funkar det med uppsägning osv?

Säg att jag har tre månads uppsägningstid, tjänsten till det nya jobbet tillträder om 5 månader. Jag tänkte börja om fem månader och vara föräldraledig fram tills dess.

När ska jag säga upp mig? Direkt jag tackat ja till det nya jobbet? Hålla det hemligt i två månader och säga upp mig tre månader innan jag börjar? Hur påverkar detta SGI och föräldrapenning?

• Svar på tråden Byta jobb under föräldraledighet hur funkar det med uppsägning?
  • Anonymm20

Uppsägningen börjar väl vanlig efter föräldraledigheten? Lättast är väl att säga upp sig 2-3 månader innan du ska komma tillbaka och höra med dem och du kan få sluppa uppsägningstiden? Att avbryta föräldraledigheten och jobba ubder uppsägningstiden.

• Anonym (myself)

Har du fått ett nytt jobb och signat anställningsavtal, så meddelar du bara din nuvarande arbetsgivare att du inte kommer tillbaka. Inte svårare än det, faktiskt

• Anonymm20
    Anonym (myself) skrev 2020-03-27 13:40:22 följande:

Har du fått ett nytt jobb och signat anställningsavtal, så meddelar du bara din nuvarande arbetsgivare att du inte kommer tillbaka. Inte svårare än det, faktiskt

Nja, man har fortfarande uppsägningstid.
  • Anonymm20

Sorry, hade fel. Säger man upp sig själv under föräldraledigheten så vörjar uppsägning samma dag man ger besked. Så om du har 3 månaders uppsägbibg å säger du upp dig tre månader före du skal vara tillbaka i tjänst.

Däremot om man blir uppsagt under föräldraledigheten börjar uppsägningstiden samma dag man ska återkomma i tjänst.

• Anonymm20

Sorry, hade fel. Säger man upp sig själv under föräldraledigheten så vörjar uppsägning samma dag man ger besked. Så om du har 3 månaders uppsägbibg å säger du upp dig tre månader före du skal vara tillbaka i tjänst.

Däremot om man blir uppsagt under föräldraledigheten börjar uppsägningstiden samma dag man ska återkomma i tjänst.

Däremot måste ska man tydligen skriva in sig på arbetsförmedlingen då man de fakto är arbetslös. Detta för att inte få något glapp (vet dock inte om det helt stämmer, men är vad jag har hört).

• Anonym (TS)

Tack så mycket!

• Anonym (myself)
    Anonymm20 skrev 2020-03-27 13:41:21 följande:
    Nja, man har fortfarande uppsägningstid.
    Så klart, men den börjar fr o m datum man säger upp säg - dvs slutet på föräldraledighet minus uppsägningstid.
Svar på tråden Byta jobb under föräldraledighet hur funkar det med uppsägning?