• Anonym (Minsta symptom)

    Örontemp visar för högt? Måste vara hemma?

    Nu ska ju alla stanna hemma med milda sjukdomssymptom. Vi har en örontemp hemma men, det känns som att den visar för högt? Jag har läst att de INTE KAN visa för högt, utan problemet med örontemp är att man kan rikta de fel eller att de kommer in luft och därför kan de visa för lågt. Om man tempar flera gånger ska man notera det högsta värdet eftersom den kan aldrig visa högre än vad man faktiskt har.

    Vi har en rumptemp också, som bara jag använder för de andra i familjen totalvägrar! Med rumptempen har jag 37.1 men 10 minuter senare med örontermometern har jag allt mellan 37.0-37.9 Är det då 37.9 som gäller, eftersom den aldrig kan visa högre än man har, fast rumptempen visar lägre?

    Hur ska man tänka när det kommer till örontermometrar? Eftersom resten av familjen vägrar rumptemp är det alltid örontempen som används och den som vi utgår från kommer användas flitigt.

    Nu måste man ju kolla tempen ofta för att kunna vara hemma med även milda sjukdomssymptom..!

  • Svar på tråden Örontemp visar för högt? Måste vara hemma?
  • Anonymm20
    Anonym (Minsta symptom) skrev 2020-03-27 13:23:13 följande:

    Nu ska ju alla stanna hemma med milda sjukdomssymptom. Vi har en örontemp hemma men, det känns som att den visar för högt? Jag har läst att de INTE KAN visa för högt, utan problemet med örontemp är att man kan rikta de fel eller att de kommer in luft och därför kan de visa för lågt. Om man tempar flera gånger ska man notera det högsta värdet eftersom den kan aldrig visa högre än vad man faktiskt har.

    Vi har en rumptemp också, som bara jag använder för de andra i familjen totalvägrar! Med rumptempen har jag 37.1 men 10 minuter senare med örontermometern har jag allt mellan 37.0-37.9 Är det då 37.9 som gäller, eftersom den aldrig kan visa högre än man har, fast rumptempen visar lägre?

    Hur ska man tänka när det kommer till örontermometrar? Eftersom resten av familjen vägrar rumptemp är det alltid örontempen som används och den som vi utgår från kommer användas flitigt.

    Nu måste man ju kolla tempen ofta för att kunna vara hemma med även milda sjukdomssymptom..!


    Du känner väl om du är förkyld eller har förkylningssyntom? Det behöver man inte ta tempen för. Enbart om man misstänker att man har feber.
  • Anonym (Minsta symptom)

    Jag tänker framför allt på hur vi ska tänka i fortsättningen och på om örontemp brukar visa för högt? Min dotter är hemma från skolan idag med 38,2 men hon har inga andra symptom alls förutom feber! Men frågan är ju om hon verkligen har feber eller om örontempen visar alldeles för högt, som den gör på mig om jag jämför med rumptemp? Hon har över 38 i båda öronen.

    Min sambo har varit hemma från jobbet i 6 dagar nu med feber över 38 grader, han använder också örontempen.

    Hur ska man tänka när man använder örontemp? När man ska vara hemma med feber för att minska smittspridning, även utan andra symptom, är det väl jätteviktigt att ta tempen ofta för att inte missa sjukdomssymptom....?

  • Anonym (C)

    Kan ju vara er termometer som är knasig. Är det ingen jätteutgift för er så köp en ny och se om den visar likadant.

  • Långbenopluto
    Anonym (Minsta symptom) skrev 2020-03-27 13:51:48 följande:
    Jag tänker framför allt på hur vi ska tänka i fortsättningen och på om örontemp brukar visa för högt? Min dotter är hemma från skolan idag med 38,2 men hon har inga andra symptom alls förutom feber! Men frågan är ju om hon verkligen har feber eller om örontempen visar alldeles för högt, som den gör på mig om jag jämför med rumptemp? Hon har över 38 i båda öronen.
    Min sambo har varit hemma från jobbet i 6 dagar nu med feber över 38 grader, han använder också örontempen.

    Hur ska man tänka när man använder örontemp? När man ska vara hemma med feber för att minska smittspridning, även utan andra symptom, är det väl jätteviktigt att ta tempen ofta för att inte missa sjukdomssymptom....?
    Men vad hon annars med samma temp? För ni har väl tagit tempen nån gång när hon är frisk som test?
  • Anonym (Minsta symptom)
    Långbenopluto skrev 2020-03-27 14:53:27 följande:

    Men vad hon annars med samma temp? För ni har väl tagit tempen nån gång när hon är frisk som test?


    Ja, men örontermometern är helt ny! Köpte den förra veckan och sen dess har sambon varit hemma från jobbet med temp på över 38 som termometern visat.

    Jag får ju iof 37,0 med den ibland, så den kan ju visa lägre siffror.

    Min dotter har annars typ 36,9 upp till 37 när vi använt muntermometer förut.

    Är örontemp helt opålitligt? Kan den visa lite precis vad som helst?
  • Anonym (Jo)

    Jag upplever också vår örontermometer som lite opålitlig. Ibland har våra barn tex feber i ena örat. (Förstår att man kan bli varm i ett öra av olika anledningar, men...) vi har en rumptemp som vi kollar av med vid osäkerhet. Köp en muntermometer annars att ha att stämma av mot. För dem i familjen som inte vill använda den andra...

  • Långbenopluto
    Anonym (Minsta symptom) skrev 2020-03-27 15:48:16 följande:
    Ja, men örontermometern är helt ny! Köpte den förra veckan och sen dess har sambon varit hemma från jobbet med temp på över 38 som termometern visat.
    Jag får ju iof 37,0 med den ibland, så den kan ju visa lägre siffror.
    Min dotter har annars typ 36,9 upp till 37 när vi använt muntermometer förut.
    Är örontemp helt opålitligt? Kan den visa lite precis vad som helst?
    Vad är det för örontemp då? Vilket märke? Nåt billigt skräp?
  • Limeblad

    Jag brukar mäta många några gånger i rad för att se vad som verkar rimligast. Brukar alltid vara någon mätning som sticker ut som jag bortser från. Har en Braun Termoscan 7.

  • Anonym (Minsta symptom)
    Långbenopluto skrev 2020-03-27 19:11:07 följande:

    Vad är det för örontemp då? Vilket märke? Nåt billigt skräp?


    Braun thermoscan 3 är den vi har köpt. Den kom 4a på bäst i test 2020. Braun thermoscan 7 kom på första plats, men den var slutsåld.
Svar på tråden Örontemp visar för högt? Måste vara hemma?