• Fri 27 Mar 2020 15:29
    1340 visningar
    2 svar
    2
    1340

    Hjälp ur spislabyrinten

    Det här med att hitta en spis är ju inte så lätt som man tror. En elektriker har varit här i huset igår och förklarat för mig att mitt spisuttag (som jag förstår det) bara kan leverera 3 fas utan nolla, och max 10 Ampere. Är det någon som kan tala elektrikerspråk eller bara råkar känna till en spismodell som fungerar? Jag bor alltså två mil från närmaste matbutik/restaurang och skulle verkligen behöva få hit en spis så snart som möjligt! Har verkligen försökt lösa det här själv, men utan framgång...

    Hoppas att det finns någon där ute med svar! Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp ur spislabyrinten
  • Sat 28 Mar 2020 01:45
    #1

    Om du har ett spisuttag med 3-fas utan nolla som kan ge 10 A, så betyder det i praktiken att du kan använda de flesta spisar som är avsedda för hushållsbruk. Att ett 3-fasuttag är säkrat med 10 A, betyder att du kan ta ut 10 A från varje fas. Det vill säga totalt 3 x 10 A, och det räcker till de flesta normala hushållsspisar.

    Det är inte vanligt att spisen kräver nolla, utan de flesta spisar använder enbart 3 faser. Ett spisuttag har totalt fem hål, fyra runda på sidorna och ett platt i mitten. De fyra runda är tre faser och en nolla, och det platta i mitten är jord.

    Men när du tittar på stickproppen, så ser du att de flesta spisar enbart har tre runda stift på sidorna, och ett platt i mitten. Det vill säga, tre faser + en jord.

    Det femte stiftet (nollan) är ofta borttaget på stickproppen, eftersom nollan inte används. Om du är osäker, så titta hur stickproppen ser ut på den spis du tänker köpa. Finns det bara tre runda stift + ett platt i mitten, så använder inte spisen någon nolla.

    Jag kan inte tänka mig att du kommer att köpa någon spis som kräver mer än 3 x 10 A (såvida du inte ska köpa spis för restaurang/storkök). Men om du är osäker, fråga försäljaren eller titta i bruksanvisningen hur stor säkring spisen kräver. Men jag har svårt att tänka mig att du hittar en spis som kräver mer än 3 x 10 A.

  • Sun 29 Mar 2020 09:59
    #2

    Tack, Brattman!

Svar på tråden Hjälp ur spislabyrinten