No poo -Erfarenheter.
Hej!
Ni som har testan No poo, vad har ni för erfarenheter? Vilken metod har ni använt och vilka effekter har ni fått, båda positiva och negativa.
Hej!
Ni som har testan No poo, vad har ni för erfarenheter? Vilken metod har ni använt och vilka effekter har ni fått, båda positiva och negativa.
Jag var positivt överraskad. Använde honung, bikarbonat, och vatten (och ättika? Minns inte) som schampo, sedan var det sprayflaska med ättika som balsam. Fungerade överraskande bra, var så skönt att slippa känslan av produkter som tynger håret och man behövde inte duscha lika ofta. Jag fick dock sluta när jag fick för mig att börja slinga håret, då krävdes produkter som kunde dölja att håret var skadat. Har snart helt friskt hår igen och då återgår jag till no poo. Metoden ovan kanske inte ingår under No poo, jag kanske minns fel? No poo när man bara använder balsam i veckan och schampo en gång i veckan är den jag annars alltid kör på. Har aldrig använt schampo var eller varannan dag, mitt hår skulle inte tåla det.
Ha, ha, trodde det var en metod för att inte bajsa (i blöjan).
Hej!
Jag körde balsammetoden i ca 10 månader för några år sedan. Körde väldigt strikt för jag trodde att det skulle hjälpa min hårbotten att inte bli lika fet. Blev dock ingen förbättring på den fronten. Håret blev lite lenare/mjukare tyckte jag men det var nog det enda tyvärr.
Idag använder jag schampoo ibland, men kör oftast antingen bara balsam eller bikarbonat + äppelcidervinäger eller aleppotvål. Märker väl ingen större skillnad från tidigare om jag ska vara ärlig.
Använde balsammetoden i över ett år för över tio år sen. Det funkade bra tills de ändrade ingredienserna i det balsam jag använde för att tvätta håret. Det var jättesvårt att hitta ett balsam som funkade för min känsliga hårbotten. Jag fick sluta med den metoden helt enkelt.
Jag har självlockigt hår och det blev stor skillnad på hur lockigt det var. Det blev inga andra fördelar (om man nu vill ha håret lockigt).
När jag ser foton från den tiden, ser mitt hår rätt flottigt ut, fast jag upplevde det inte alls så på riktigt.
Nu tvättar jag håret med sulfatfritt schampo en gång i veckan. Håret är extremt torrt som alltid, men jag är glad över stt ha hittat ett schampo som funkar för hårbotten. Är sugen på att prova linoljesåpa istället för vanligt schampo, har läst att det ska vara bra.
Tvättat med bara balsam i 4 år en gång i veckan. Funkat bra för mig, håret är dock fest de sista 2 dagarna men ingen större fara tycker jag.
Fräscht om någon bakom er hostat corona i håret ert.
Fräscht om någon bakom er hostat corona i håret ert.
Jag har inte använt shampo på över 2 år nu. Använder mig av balsammetoden. Köper garnier respons balsam eftersom den inte innehåller sulfater.
Då tvättar jag håret med en rund hårborste. Jag borstar in balsam i håret. Masserar in det i hårbotten. Sen tar jag kallvatten (så kallt jag pallar med). Spolar ur allt balsam NOGA. Då borstar jag även ur håret också. Det tar tid att tvätta men behöver bara tvätta håret en gång i veckan. Resultatet är att håret är mindre slitet, finare och känns renare :) Läsre mig till att man kan uppleva håret som fett i början men det gjorde inte jag. Kanske för att jag alltod spolat ut balsamet noga.
Jag har bara positiva erfarenheter, nu har mitt hår samma kvalité som när jag var barn. Följsamt och glansigt, inte så glansigt som man får av olika produkter. Det har tagit ett tag att få håret i balans.
Jag har använt produkter från Apoteket Hjärtat och följt deras beskrivning av Balsammetoden. Det finns andra metoder att tvätta håret utan shampoo och stylingprodukter men den här passar mig utmärkt. Jag har tvättat mitt hår med shampoo en gång på tre månader, då hade jag jobbat med vårt hus och fått en massa byggdamm i håret. Där använde jag det sulfatfriga shampoo som man inleder metoden med.
www.apotekhjartat.se/tips-och-rad/skonhet/balsammetoden-sa-kommer-du-igang/