• Anonym (Anonym)

Komma in på högskolan med reell kompetens?

Hej!

Vill söka till högskolan nu när anmälan är öppen för hösten.

Jag har arbetat i 15 år i barnomsorgen. I princip direkt efter att jag slutade gymnasiet.

Var så himla skoltrött på gymnasiet, mina betyg är inget att hurra över.

Saknar de grundläggande behörigheterna ( matte A ) och har enbart ett samlat betygsdokument.

Har däremot betyg i svenska & engelska A & B - naturkunskap & samhällskunskap.

Vill söka till grundlärare i fritidshem då jag arbetat med det här i 15 år och tycker jag har så mycket kunskaper och erfarenhet.

Hur stor är chansen att man kan få komma in på en utbildning med reell kompetens nu i höst?

Någon som har erfarenhet ifrån det?

• Svar på tråden Komma in på högskolan med reell kompetens?
  • Anonym (Anonym)

• Westperg

Hej, är ingen expert men som jag förstått det hela så är det absolut ett sätt att bli antagen, men din behörighet kommer att rankas lägre än någon behörig med betyg. Det innebär alltså att om du söker till ett program med gott om platser har du goda chanser, men om antalet platser är begränsat och det är många sökande kommer du inte att komma in.

• Anonym (Anonym)
    Westperg skrev 2020-03-30 18:30:18 följande:

Hej, är ingen expert men som jag förstått det hela så är det absolut ett sätt att bli antagen, men din behörighet kommer att rankas lägre än någon behörig med betyg. Det innebär alltså att om du söker till ett program med gott om platser har du goda chanser, men om antalet platser är begränsat och det är många sökande kommer du inte att komma in.

Tack för du tog dig tid att svara!

Vet du om det är någon skillnad att man har större chans om man söker utbildningen i första hand?
  • Westperg

Det tror jag inte spelar roll, utan handlar nog bara om totala antalet platser i ditt fall. Jag kollade upp det åt mig själv förut men då handlade det om en programmeringsutbildning på distans där de i princip inte hade någon över gräns på antal platser. I ditt fall antar jag att det finns ett tak men du borde kunna ringa en studievägledare och få svar på hur många sökande det var förra året, har du tur får alla plats, men om det brukar vara 100pers i reserv har du nog sämre odds.

• Anonym (Kasssst)

Jag är barnskötare och sökte till förskollärare programmet på högskolan. Sökte också med reell kompetens som du två ggr men väldigt långt på reservlistan och det kändes omöjligt. Sen tappade jag det och har inte funderat mer över det, funderar mer på att kanske göra något helt annat.

Svar på tråden Komma in på högskolan med reell kompetens?