• Anonym (Ts)

    Hur stötta svårt sjuk förälder och hur stötta den friska föräldern - speciellt nu i Coronatider?

    Vi lever i en extremt tuff situation. En förälder är svårt sjuk i cancer. Den andra föräldern är frisk. De är båda 70+ och har gått helt i karantän. Vi handlar åt dem men träffas bara korta stunder utomhus.

    För det första - hur stöttar man en svårt sjuk person, speciellt mentalt? Hur hanterar man den sorgen och bitterheten för alla inblandade? Och hur stöttar man den friska? Båda är ju i samma sorg och ensamhet över att livet så kraftigt förändras nu snart.

    Och för det andra - hur stöttar vi nu i Coronatider när vi inte kan träffas på riktigt? Vi ringer, vi skypar, vi handlar. Förstås.

    Men det är en total känsla av otillräcklighet och förstås egen sorg.

  • Svar på tråden Hur stötta svårt sjuk förälder och hur stötta den friska föräldern - speciellt nu i Coronatider?
  • Anonym (Anonym)

    Eftersom ni skypar, kan ni inte spela spel också? T ex fia med knuff går ju bra och det finns säkert fler bra saker. Fyra i rad går ju. Schack.

    Asså, skulle jag kunna använda Skype till mina föräldrar skulle jag kunna ha den på hela dagen utan problem. Går ju att stänga av ljudet om man vill ha det lite privat en stund också.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-29 16:57:19 följande:
    Eftersom ni skypar, kan ni inte spela spel också? T ex fia med knuff går ju bra och det finns säkert fler bra saker. Fyra i rad går ju. Schack.

    Asså, skulle jag kunna använda Skype till mina föräldrar skulle jag kunna ha den på hela dagen utan problem. Går ju att stänga av ljudet om man vill ha det lite privat en stund också.
    Vi spelar alltid en del spel med varandra över mobilerna. Att spela över skype har nog inte lockat någon av oss.

    Varför kan du inte skypa med dina föräldrar? Det går att ha i både ipad, mobil och dator. Kostar inget.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-29 19:58:56 följande:
    Vi spelar alltid en del spel med varandra över mobilerna. Att spela över skype har nog inte lockat någon av oss.

    Varför kan du inte skypa med dina föräldrar? Det går att ha i både ipad, mobil och dator. Kostar inget.
    För att de är digitala neanderthalare... Farsan använder åtminstone internet men morsan vägrar allt, har inte ens mobil. Farsan å sin sida begriper dock knappt hur internet fungerar, än mindre Skype. De förstår helt enkelt inte.

    Jag tänker att om man spelar via Skype blir det ju mer personligt. Ni sitter med ett spel irl på vardera sida och så får man flytta efter pjäserna som den andra får fram med tärningen. Man kan till o med spela Monopol eller TP eller en massa andra spel :D
Svar på tråden Hur stötta svårt sjuk förälder och hur stötta den friska föräldern - speciellt nu i Coronatider?