• annasssa

    Gravid sjukskriven stress

    Hej!

    Skulle verkligen behöva lite stöd eller någon som varit eller är i samma situation. Jag är gravid i v23 och jobbar heltid på ett apotek. Just nu i dessa coronatider har vi extremt mycket kunder och mycket personal är hemma pga olika förkylningssymptom så det är alltid personalbrist. Jag jobbar därför på i 200% och hinner aldrig ta några raster, knappt gå på toa. Känner att jag är extremt stressad och kan inte komma ner i varv efter jobbet. Sover därför dåligt, har hjärtklappning och tryck över bröstet, gråter ofta och har allmän ångest. Har även en massa sammandragningar, säkert 30-40 om dagen (dock inga som påverkar tappen, har kollat upp det hos läkare) och börjar få ont i kroppen av allt spring på jobbet.

    Har dessutom börjat få extrem ångest av att jag kanske ska bli smittad och att det ev kan påverka barnet, eftersom det är så mycket kunder i butiken och folk inte tar någon hänsyn utan kommer in och hostar och säger att de har feber.

    Jag tänkte boka en tid på vårdcentralen för att diskutera sjukskrivning. Är det någon som varit i en likande situation med stress osv och fått igenom en sjukskrivning?

    Denna eventuella sjukskrivning kommer ju inte heller bemötas bra av chefen med tanke på den redan pressade personalsituationen, mår jättedåligt över det också :( alla andra kommer ju få jobba ännu mer om jag också ska vara borta ..

  • Svar på tråden Gravid sjukskriven stress
  • Februari16

    Förstår din oro och stress! Tyvärr är det nog så att det hänger alldeles för mycket på vilken läkare du får träffa. En del verkar säga blankt nej till det mesta med motiveringen "du är inte sjuk" och en del är mer förstående. Jag blev nekad sjukskrivning trots högriskgraviditet och att jag jobbar som sjuksköterska på akutmottagning just nu = enorm stress och hög smittorisk. Hoppas på bättre tur för dig!

  • Anonym (I)

    Jag kände så mycket stress och ångest av att vara gravid och hålla koll på fosterrörelser och kost och konstant rädsla för infektioner och virus osv - att jag blev sjukskriven direkt. Det var inga konstigheter, men visst mådde jag riktigt dåligt också, det såg man nog på mig. Var helt förstörd där ett tag men med vila kom jag tillbaka till mina sinnes fulla bruk :) Har inte gått tillbaka till arbete dock.

  • Ebo88

    Jag hade högriskgraviditet pga hotande förtidsbörd. Försvagad livmoderhals och trotts operation kom vår dotter för tidigt.

    Det var en självklarhet för läkaren att jag skulle bli sjukskriven, inte bara för risken att föda för tidigt utan av psykisk stress och oro då vi har förlorat våra två änglabarn sen innan vår dotter kom.

    Trotts åtgärder för att gå så länge som möjligt i graviditeten och sängliggandes i 6 mån så kom hon 6 veckor för tidigt ändå.

    F.kassan däremot var inte nöjda med första läkarintyget och nekade mig ersättning.

    Efter att läkaren hade kompletterat riktigt noga så blev jag beviljad ersättning. Dock 4 månader senare pga handläggning och granskning.

    Visst kan du bli sjukskriven av läkare men du kanske inte blir beviljad sjukersättning. Beror på handläggare och hur noga du och läkaren skriver i sjukintyget.

    Men prata med din bm. Det är ju ändå värt att kolla upp om det skulle gå.

  • annasssa

    Tack för era svar! Så olika det kan vara. Hoppas verkligen att man får träffa en vettig läkare då. Men i slutändan kanske det inte spelar så stor roll om fk godkänner om man får vara hemma och må bra trots lite mindre pengar. Det var faktiskt min bm som sa att jag måste gå till vc och prata sjukskrivning efter att jag brutit ihop fullständigt på mitt senaste besök när hon frågade hur jag mådde hehe. Men jag lyssnade inte eftersom jag visste vilken krissituation det var på jobbet och att jag verkligen behövdes där. Så dumt egentligen? För nu mår jag ännu sämre. Inser dock iaf nu att jag måste ta tag i detta

  • annasssa
    Februari16 skrev 2020-03-29 20:39:18 följande:

    Förstår din oro och stress! Tyvärr är det nog så att det hänger alldeles för mycket på vilken läkare du får träffa. En del verkar säga blankt nej till det mesta med motiveringen "du är inte sjuk" och en del är mer förstående. Jag blev nekad sjukskrivning trots högriskgraviditet och att jag jobbar som sjuksköterska på akutmottagning just nu = enorm stress och hög smittorisk. Hoppas på bättre tur för dig!


    Oj måste vara tufft att jobba på akutmottagning. Vilken vecka är du i? Hur känner du kring hela coronagrejen med smittorisk? Man har ju läst att det inte ska påverka fostret men jag är ändå extra orolig :/
  • Anonym (Trist sits)

    Hej, du måste tänka på dig själv i första hand, inte på jobbsituationen. Du kan ju inte hjälpa att det skulle bli en pandemi hux flux under din graviditet.

    Hoppas nån annan har bättre svar angående sjukskrivningsbiten.

    Jag blev sjukskriven när jag va gravid, på grund av kraftig huvudvärk. Har testat alla receptfria preparat samt några receptbelagda men det enda som hjälpt är treo,vilket ja inte fick ta som gravid. Så då blev jag sjukskriven.

    Kan ju vara ett kryphål om inte stressen är nog. Då får du ljuga om att stressen framkallar kraftig huvudvärk.

  • Miva

    Håller tummarna för dig och att du får bli sjukskriven. Jag blev nekad, är i vecka 27 och jobbar som sjuksköterska. Det är fysiskt och psykisk tungt och jag har sammandragningar, det är ju speciellt på jobbet i Coronatider och vi har inte ordentligt med skyddsutrustning. Läkaren skrev intyg men FK beviljade inte.

  • Februari16
    annasssa skrev 2020-03-29 23:19:31 följande:

    Oj måste vara tufft att jobba på akutmottagning. Vilken vecka är du i? Hur känner du kring hela coronagrejen med smittorisk? Man har ju läst att det inte ska påverka fostret men jag är ändå extra orolig :/


    Ja det är fruktansvärt tufft just nu. Som nån annan skrev så har vi ingen skyddsutrustning och vi jobbar under orimlig stress och press. Jag är jätteorolig för mig själv och min bebis, är i vecka 15, och försöker ta till dom försiktighetsåtgärder jag kan men vi är så otroligt exponerade just nu..
  • annasssa

    Jag har varit på vc nu, besöket tog typ 5 min för läkaren hänvisade mig bara till min chef och företagshälsovården eftersom det är en arbetsmiljöfråga. Verkar som att det är min chef som bokar in mig där. Känns nästan som att det är enklare att bara stå ut och jobba på som vanligt om det ska vara såhär krångligt. Har ju pratat med chefen och berättat hur jag mår och att jag kommer att behöva gå ner i tid om det fortsätter såhär men han svarade knappt på det mer än att typ ?vi får se när xx är tillbaka på jobbet?

Svar på tråden Gravid sjukskriven stress